Varför skriver alla fototidningar om samma ämnen om och om igen?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Aktiv medlem
Kom på ett exempel som är teknik, men som jag tycker är intressant för att det finns så många mer än bara översätta en pressrelease eller skriva något kort om det.

Denna person har undersökt minnekorten (SSD) till RED-kameror fyra delar. Jag vet inte hur alla källor stämmer osv men det är ett mycket intressant och han har gått in på djupet och verkligen undersökt hur det ligger till. Det är totalt 2.5h
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Ja det är säkert jätteintressant – för de som kan köpa en kamera som kostar motsvarande en ny BMW 5 serie med en massa lull-lull.

Men för den stora massan är allt det där andra som du räknar upp betydligt intressantare.
 
Senast ändrad:

jonas18z

Aktiv medlem
Ja det är säkert jätteintressant – för de som kan köpa en kamera som kostar motsvarande en ny BMW 5 serie med en massa lull-lull.

Men för den stora massan är allt det där andra som du räknar upp betydligt intressantare.
Jag förstår att det inte intresserar alla och visst det är väldigt specifikt. Nu behöver man inte äga kameran för att det ska vara intressant och var mer ett exempel på intressant sak.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Klart man fortfarande läser tidningar.
Känslan och doften när man plockar upp en snyggt formgiven och bra tryckt fototidning är oslagbar - iaf när det gäller bilderna.
En snygg print i 70x100 format slår ju bildskärmen alla dagar i veckan.

Teknikartiklar kan med fördel läsas på nätet där de kan kompleteras med video i de fall det behövs.

Det är inte digital eller print det är digital OCH print.
De kompletterar varandra.



Läser man fototiningar i dag? Trodde det var ett 1900-tals fenomen som, tändkulemotorer..
 
Senast ändrad:

fieldcells

Aktiv medlem
Det är inte digital eller print det är digital OCH print.
De kompletterar varandra.
Frågan är väl snarare om en tidning ger bäst valuta för pengarna. Som du själv skriver så kan teknikartiklar och nyheter med fördel läsas på nätet. Idag kostar Fotosidan 115 kr där du bara är intresserad av en bråkdel av innehållet.

Alternativet om man är ute efter fotografierna är då att plocka upp en bok från din favoritfotograf som kommer stå sig hela din livstid. Alternativt kan man köpa en samlingsbok likt Årets Bild som Scandinavian Photo sålde fraktfritt för 1 kr under Black Friday. Vill man ha världskända fotografer så finns t.ex. David Bailey; Look för 94 kr på Adlibris och då är det inte ens bokrea.
 
Senast ändrad:

esbtse

Aktiv medlem
Kan rekommendera Camera Natura trots den har fastnat i 70-tals etik och har svårt att lyfta sig till en konstnärligt naturfotografi..
 

esbtse

Aktiv medlem
Klart man fortfarande läser tidningar.
Känslan och doften när ma plockar upp en snyggt formgiven och bra tryckt fototidning är oslagbar - iaf när det gäller bilderna.
En snygg print i 70x100 format slår ju bildskärmen alla dagar i veckan.

Teknikartiklar kan med fördel läsas på nätet där de kan kompleteras med video i de fall det behövs.

Det är inte digital eller print det är digital OCH print.
De kompletterar varandra.
Kan rekommendera "The Art of Photography" program om konstinriktingar inom fotografin. Finns på Youtube. Ser inte dessa i fototidningar i dag eller på fotosidan.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Jag undrar varför skriver alla fototidningar om samma ämnen om och om igen? I alla fall om man kollar svenska tidningar. Så tycker jag det är samma saker om och om igen.

Action, Sportfotografen, följ med, så här fotar du sport, tufft jobb, fjärrstyrda kameror , stora linser, 600mm. Det är alltid samma sporter fotboll, simning, skidor, hockey kanske någon mma

Naturfoto
Så här gömmer du dig, 600mm, bra stativ, tufft, lång vänta och här är det alltid samma fåglar, exotiska djur gärna nämna Hornborgasjön sjön. Ibland kanske de får in någon som fotografera pingviner eller isbjörnar.

bröllop
Det gäller att kunna vara diskret och förstår paret, använd tyst läge och ljusstarka objektiv och smäll upp iso högt undvik blixt. Hitta bra platser, var förberedd, har rätt kläder och backuppkamera. Fota med två minneskort. Hur du printrar bilderna.

landskapsfoto
Fota norrsken, använd teleobjektiv för att fota landskap, lång väntan för rätt ljus, snvönd trpdutlösare, stadigt stativ, gråfilter och regnskydd, placera inte horisonten i mitten.

Gatufoto
olika typer av gatufoto, roller, visa respekt , fråga, gdpr, rätt utrustning.


bildbehandling
Så fixar du porträtten, landskapen etc. Konvertera raw-bilder bäst. Gratis Alternativ till Photoshop,

Makro:
Så kommer du igång, tänkt på att objektivet skuggar, blända ner,

undervattenfoto
Blixt kan behövas, du kan ta bra bilder i svenska vatten och behöver inte åka till Thailand,

porträtt, svartvit är också vanligt.

Sen har vi utrustning:
Gärna att det kommer kameratester som är korta och inte går in på djupet och 2 månader efter dpreview släppt sitt.
jämförelse bästa tele för fåglar, sport.
Bästa superbidvinkel
Startpaket för studiofotografren
Bästa instegskameror.
Bästa telezoom
Skapa en portfolio.
Så filmar du med kameran.

finns säkert några till som är
Vanliga. Det finns små undantag

Men jag undrar varför skriver alla svenska fototidningar om i princip samma saker och om och om igen. Det känns som om det är en rundgång på ämnen och alltid är det samma ingång och samma nivå eller ingång och ganska grundläggande.

Om en tidning ska handla om makro gör det på riktigt släng ut alla tester, notiser och annat. Gör en lång artikel om en makrofotgoraf alltså ett riktigt genomarbetat reportage på hela tidNingen på 100 sidor. Det kan vara alltid från om personen, hur arbetet går till, utrustningen, tänka att fota alla saker snyggt som personen använder alltså en riktigt djupgående artikel. Detta har varit så mycket mer intressant att läsa än om även fastän jag är ganska ointresserad av makro.
Hade gärna betalat för den.
De flesta företag har marknadsavdelningar som undersöker kundgrupper. Och utifrån dessa undersökningar så ordnar man olika "kundpaket" för sin försäljning.
 

acke

Aktiv medlem
...Skriv en nyhet om en utställning/ny bok/fotoprojekt och den artikeln har efter en månad kanske 250-350 läsningar.
Skriv en nyhet om en ny lagstiftning eller om en ny pryl och efter en månad har den 3000-5000 läsningar - i vissa fall ännu mer.

Hur gärna du än tycks vilja tro att alla andra också har samma brinnande bildintresse som du själv så är du representant för en rätt liten nisch av läsare. En väldigt stor del av läsekretsen är intresserade av teknik - om du inte tror på siffran för antal läsningar, se på antalet kommentarer till nyheter eller proportionerna på forumdiskussioner.

Driver man på en prenumerationsbetald sajt kan man inte bara ignorera vad 90 % av läsarna vill läsa om för att göra 10 % av läsarna glada...
Jag ser din poäng, men det finns en svaghet i resonemanget. Jag associerar till det gamla talesättet ”Som man ropar får man svar”. Det finns inget som säger att läsekretsen för en fototidning, eller Fotosidan, utgör ett representativt urval av alla Sveriges fotointresserade. Det kan lika gärna vara så att alla bildintresserade har droppat av för länge sedan p.g.a. att de inte gillar innehållet. De enda som hänger kvar är de teknik- och prylintresserade. Inte så konstigt då att teknikartiklarna får flest träffar. Profetian blir självuppfyllande. Som man ropar får man svar.

Varje fototidning/fotosajt bör fråga sig själv:
Vilken typ av läsekrets har vi idag?
Vilken läsekrets skulle vi kunna ha med annat innehåll?
Vilken läsekrets vill vi ha?
Hur ska vi utforma innehållet för att nå dit?
 
Senast ändrad:

jonas18z

Aktiv medlem
Ja, världen är ju full av misslyckade företag som inriktade sig på de stora massorna. Vi har ju IKEA, H&M, McDonalds, Coca-Cola och VW - totala fiaskon...
De där företagen drar in mycket pengar men de har knappast något du vänder du till för kvalite och hög status ( utom då

Problemet är ju att de flesta fototidningar gör exakt samma sak.
Hade alla restauranger försökt vara mcdonald , alla möbelföretag varit Ikea eller alla vin och ölprocudecber varit cola cola det hade ju varit extremt tråkigt
 

acke

Aktiv medlem
Till viss del är det väl beroende på att tidningen måste sälja nog för att det skall löna sig att producera den. Och eftersom Sverige är en liten marknad måste den tilltala många, det finns inte utrymme att specialisera sig särskilt mycket och ändå ha nog med sålda exemplar för att det skall bära sig ekonomiskt.
Vad sägs då om en svenskproducerad fototidning på engelska, som även kan nå ut internationellt? Innehållet kan ju fortfarande ha en viss vinkling åt svenska eller nordiska fotointressen. Då har vi huxflux ökat den potentiella läsekretsen med en faktor 100.

Jag skulle med nöje läsa en sådan tidning, förutsatt att den inte är alltför pryl- och teknikorienterad. Jag läser lika bra på engelska som på svenska, och det gör väl de flesta idag?
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Vad sägs då om en svenskproducerad fototidning på engelska, som även kan nå ut internationellt? Innehållet kan ju fortfarande ha en viss vinkling åt svenska eller nordiska fotointressen. Då har vi huxflux ökat den potentiella läsekretsen med en faktor 100.

Jag skulle med nöje läsa en sådan tidning, förutsatt att den inte är alltför pryl- och teknikorienterad. Jag läser lika bra på engelska som på svenska, och det gör väl de flesta idag?
Det skulle kunna gå bra om tidningsköparna finns kvar där ute i omvärlden. Om man nischar sig och rider lite på den svenska kvalitetsvågen (Volvo, SAAB, Hasselblad, Profoto osv samt lite "statlig saklighet"). Det lär vara ganska resurskrävande. Man behöver samla dels duktiga skribenter och fotografer, dels riskbenägna finansiärer för att komma igång.

Fotosidan kan väl bli internationell; "The Photopage". :)
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Javisst är många fototidningar lika. Absolut.
De vill tilltala den stora massan = många klick + många annonsörer = mer intäkter. Att ge ut en fototidning är primärt en kommersiell verksamhet som nyttjar folks fotointresse.
“There’s no such thing as a free lunch”.

Väldigt väldigt få har råd att gå på femstjärnig Michelin-restaurang varje dag. Då fyller den allmängiltiga snabbmatsrestaurangen McDonalds en funktion – den mättar många hungriga magar, om än för stunden.

Jonas det är ingen som hindrar dig att starta en fototidning/fotosajt för dig och dina gelikar, där du drar nytta av alla dina specialistkunskaper. Du kan ju starta den som en ideell verksamhet men jag antar att efter ett tag vill även du ha betalt för allt det arbete du lägger och då krävs annonsörer, betalande prenumeranter och lösnummerköpare.

Jag önskar lycka till och rapportera gärna hur det går så vi andra här på Fotosidan kan kika in...

Ett tips på vägen: När du skriver dina artiklar – skriv inte i allt för hätsk affektion och tryck inte på publicera innan du har använt stavningskontrollen.

Vad gäller annonsörer misstänker jag dock att vissa presumtiva annonsörer som t ex Canon, Apple och Adobe kan vara lite restriktiva vad gäller annonsering då du hela tiden förutspår deras bråda död.


De där företagen drar in mycket pengar men de har knappast något du vänder du till för kvalite och hög status ( utom då

Problemet är ju att de flesta fototidningar gör exakt samma sak.
Hade alla restauranger försökt vara mcdonald , alla möbelföretag varit Ikea eller alla vin och ölprocudecber varit cola cola det hade ju varit extremt tråkigt
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vad sägs då om en svenskproducerad fototidning på engelska, som även kan nå ut internationellt? Innehållet kan ju fortfarande ha en viss vinkling åt svenska eller nordiska fotointressen. Då har vi huxflux ökat den potentiella läsekretsen med en faktor 100.

Jag skulle med nöje läsa en sådan tidning, förutsatt att den inte är alltför pryl- och teknikorienterad. Jag läser lika bra på engelska som på svenska, och det gör väl de flesta idag?
Att starta en internationell papperstidning är spännande. Men jag tror det kommer bli extremt svårt att få ihop ekonomin tyvärr. Tryckupplaga + distribution + hantering är tunga poster jämfört med intäkterna. Den tidning som verkligen verkar ha lyckats är https://monocle.com/subscribe/. Den har en spännande affärsmodell och upplägg.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag ser din poäng, men det finns en svaghet i resonemanget. Jag associerar till det gamla talesättet ”Som man ropar får man svar”. Det finns inget som säger att läsekretsen för en fototidning, eller Fotosidan, utgör ett representativt urval av alla Sveriges fotointresserade. Det kan lika gärna vara så att alla bildintresserade har droppat av för länge sedan p.g.a. att de inte gillar innehållet. De enda som hänger kvar är de teknik- och prylintresserade. Inte så konstigt då att teknikartiklarna får flest träffar. Profetian blir självuppfyllande. Som man ropar får man svar.

Varje fototidning/fotosajt bör fråga sig själv:
Vilken typ av läsekrets har vi idag?
Vilken läsekrets skulle vi kunna ha med annat innehåll?
Vilken läsekrets vill vi ha?
Hur ska vi utforma innehållet för att nå dit?
Ja det är viktigt att veta målgruppen. Likaså ha en plan för innehåll och utgivningstakt. Och sen en tydlig plan för papper och digitalt. I nyheten


om nya redaktionen så ser du våra tankar och jag citerar mig själv

"Det är stora förändringar inom redaktionellt och hur ni läsare konsumerar nyheter och artiklar och vi har därför diskuterat mycket hur vi skall jobba på redaktionen. Traditionellt så har papperstidningen varit den där artiklar kommit först i men sen ett par år så har vi pratat om digital first. Det innebär egentligen inte mer än att vissa artiklar kan kommer digitalt (Fotosidan.se) först och sedan i papper (Fotosidan Magasin). Detta passar väldigt bra för speciellt tester då produktsläpp sker över hela året och när de kommer så vill man omgående läsa om dem och med vår utgivningstakt om sex nr per år så är det lätt att komma i ofas. Detta tajmar också bra med ytterligare fokus på kvalitativ journalistik som ingår i Plus-medlemskapet."

Och där framkommer alltså att tester blir mindre viktiga för papper men lika viktiga. Digital First är vår tanke sen kanske 2-3 år men som inte riktigt kommit på plats innan men nya redaktionen bygger helt på den tanken. Denna tanke syns också i att vi ger bästa pris på 2 mån löpande pren där Plus + Fotosidan Magasin ingår https://www.fotosidan.se/membershop/plus-extra.htm. Planen är framöver att papper mer och mer skall bli en vacker bildprodukt. Likaså behöver vi som tidning adressera att ICA etc inte är intresserade av att sälja tidningar vilket gör att prenumeranter blir allt viktigare. Antalet butiker som säljer tidningar (vi använder Tidsam) har gått ner otroligt (ca 2/3 av försäljningsställen som fanns för 3-4 år sen finns inte längre).

Vi måste också utforska nya kanaler för att nå ut och vi är den första fototidningen / sajten som släppte ett Live event (som på nåt sätt kan ersätta den traditionella fysiska mässan). https://www.fotosidan.se/cldoc/live/fotosidan-live-8-maj-kl-09.htm. Vi har alltid varit tidiga med att utforska nya saker och det är både viktigt och kul. Här finns mkt mer att utforska.

Redaktionen kommer också få ytterligare förstärkning av en till kvinna som kommer fokusera på artiklar om inte handlar om teknik. Presentation av henne inom kort.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad sägs då om en svenskproducerad fototidning på engelska, som även kan nå ut internationellt? Innehållet kan ju fortfarande ha en viss vinkling åt svenska eller nordiska fotointressen. Då har vi huxflux ökat den potentiella läsekretsen med en faktor 100.

Jag skulle med nöje läsa en sådan tidning, förutsatt att den inte är alltför pryl- och teknikorienterad. Jag läser lika bra på engelska som på svenska, och det gör väl de flesta idag?
Konkurrensen bland engelskspråkiga fototidningar är nog tämligen stor, så en ny svensk, men engelskspråkig, fototidning måste vara något alldeles särdeles i hästväg bra för att klara sig.

Antalet svenska läsare kommer att vara färre än om tidningen vore svenskspråkig.
 
Senast ändrad:

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar