Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Stödlinjer i sökaren på canon 40D?
- Trådstartare macgunde
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Jag har sökarsikvan Ef-D monterad hela tiden i min 40D. Linjerna finns där, men är så tunna att jag inte ser dem om jag inte tänker på dem.
Hans_Andersson
Aktiv medlem
Jag såg på cyberphoto.se att det fanns med stödlinjer och en matt? vad gör en matt sökare?
J O Härnström
Aktiv medlem
En mattskiva gör det lättare att ställa fokus manuellt.
Standardskivan är i första hand ljusstark och lämpar sig för autofokus, den är olämplig för manuell fokusering.
En mattskiva ger en mörkare bild men det går i alla fall att finjustera avståndsskärpan på ett helt annat sätt.
(EOS 5D har en helt annan stor och ljus sökare vilket gör att en del fotografer väljer denna kamera i första hand för sökarens skull)
Mvh J O
Standardskivan är i första hand ljusstark och lämpar sig för autofokus, den är olämplig för manuell fokusering.
En mattskiva ger en mörkare bild men det går i alla fall att finjustera avståndsskärpan på ett helt annat sätt.
(EOS 5D har en helt annan stor och ljus sökare vilket gör att en del fotografer väljer denna kamera i första hand för sökarens skull)
Mvh J O
apersson850
Aktiv medlem
Även originalskivan är matt.
Det är hur den är graverad som avgör om den är bättre eller sämre för manuell fokusering, och då även vilken största bländare som krävs för att den ska fungera bra.
Det är hur den är graverad som avgör om den är bättre eller sämre för manuell fokusering, och då även vilken största bländare som krävs för att den ska fungera bra.