Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Störiga bakgrunder!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Ok jag har nu suttit och knåpat lite med att extrahera, för ibland så kommer det störiga småobjekt med i bakgrunden i form av andra människor eller en soffa som skär igenom huvudet på motivet!

Man har inga större problem med lättare delar av motivet, men håret .. fasen håret blir aldrig rätt! Hur gör ni?

Sedan en annan sak jag undrar över, när jag för över alla mina bilder till datorn så rättvänder jag dem! öppnar jag dem i PS så felvänder PS dem, vilket gör att jag sätter dem på rätt håll i PS med med ett resultat av att när jag extraherat och ska använda historybrush så fungerar detta inte! Finns det en inställning i PS som alltid rättvänder bilden vid öppnandet?

Tack på förhand för länkar och andra dylika tips!

Du har ju en 350. Den har ju orienteringssensor så alla(nästan iaf) bilder borde (visas)komma rättvända
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du rättvänder dom.

Jag förstår inte heller... det enda jag behöver göra i PS är
att vrida bilder i stående format så jag kan jobba med dem.

:: Susanne ::

En del visningsprogram tar hänsyn till orienteringstaggen i Exif-data medans en del andra + PS inte bryr sig. Jag har råkat ut för detta problem med en del kameror som jag har lånat men kommer inte ihåg exakt hur det var. Orienteringstaggen säger ju bara hur bilden ska visas, den roterar inte bilden på riktigt.

Ok jag kan hålla med om att frågan var sluddrig!

Men för att ni ska se vad jag menar!

Öppna en bild i PS och vänd den en gång hur ni vill! Testa sedan att använda history brush och ni ser att det kommer inte fungera!

Jag rättvänder alla bilder som kommer från kameran! Då de bilder jag tar i "stående/vertikalt" lägger sig i datorn när man förhandsvisar dem! Photoshop fixar detta genom att rotera bilden! Men om bilden redan är rättvänd i OS-bildvisningsprogram så felvänder PS det! Och när man själv vänt rätt i PS så fungerar inte historybrushen!

Hur som helst det är inte det stora problemet, det största är hur man extraherar motiv på bästa möjliga vis så att tex hår följer med!

Tackar :)

Kan jag anta att du fotar till jpeg och tittar på(och vänder) bilderna i Picture and Fax viewer?

Om så är fallet ska du veta att du förlorar information i bilden när du roterar den(om det är av vikt eller inte får du bedömma själv).

Som någon skrev här vänder inte kameran bilden, den bara markerar i en EXIF tag att bilden ska vändas när den visas.

När du roterar uppdateras förmodligen inte den tag'en och det ar det som ställer till problem senare.

Jag har läst om problem med PS och rotering men har aldrig stött på det själv.

rogerjmorell skrev:
Kan jag anta att du fotar till jpeg och tittar på(och vänder) bilderna i Picture and Fax viewer?

Om så är fallet ska du veta att du förlorar information i bilden när du roterar den(om det är av vikt eller inte får du bedömma själv).

Som någon skrev här vänder inte kameran bilden, den bara markerar i en EXIF tag att bilden ska vändas när den visas.

När du roterar uppdateras förmodligen inte den tag'en och det ar det som ställer till problem senare.

Jag har läst om problem med PS och rotering men har aldrig stött på det själv.

Oj seriöst ... förlorar man info?
Hur gör ni andra då? Detta är det enda sätt jag känner till gällande titta och dokumentera mina bilder på! Självklart vill jag inte förlora information!
Du har rätt i att jag fotat i .jpg

Skaffa ett program som kan läsa EXIF och visa bilden rätt(jag vet inte om googles picasa kan) Imatch, Iview etc(kostar dock pengar). Du ska aldrig behöva rotera bilden(om du inte vill naturligtvis).

Att du tappar information när du roterar är tekniskt riktigt, om det sen har någon praktisk betydelse är en annan sak. Anledningen är att varje gång du sparar ett jpeg dokument åker det igenom jpeg's kompimeringsmotor. Och jpeg komprimerar genom att ta bort onödig information ur bilden.

Sen låter det ju som om du råkat ut för en PS bug med histroybrush och roteringar.

Enklast är nog att alltid låta PS sköta roteringar(och uppdatera EXIF precis som PS vill).

/Roger

Jag är ingen guru på området men så här gör jag om det är tillnågon hjälp.

Jag använder programvaran som kom med kameran har du en 350 så gissar jag på att vi har samma då jag har en 20d.

Jag fottar i raw och konverterar det till jpg sen gör jag resten i ps. (Bilderna blir mycket brusigare och får sämre färger i ps raw konvertering).

Glömde

Adobe Bridge i CS2 är bra på att visa bilder.
Andra kan säkert tipsa om fler.

Jag plåtar enbart till raw och då finns även RawShooter essentials som jag tycker visar bilder bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto