Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Större utskriftsformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas K

Aktiv medlem
Har letat runt på forumet men inte hittat riktigt det jag söker.
Om jag vill göra utskrifter hos ett företag från min D70.
Hur stora kan jag göra dom med en acceptabel kvalite'.
Jag fotar alltid i RAW och konverterar till TIFF 300 dpi.
Skulle så gärna vilja förstora och rama in en del bilder men som sagt var lite osäker på hur stora jag kan göra dom.

Mvh

-Andreas

Andreas K skrev:
Har letat runt på forumet men inte hittat riktigt det jag söker.
Om jag vill göra utskrifter hos ett företag från min D70.
Hur stora kan jag göra dom med en acceptabel kvalite'.
Jag fotar alltid i RAW och konverterar till TIFF 300 dpi.
Skulle så gärna vilja förstora och rama in en del bilder men som sagt var lite osäker på hur stora jag kan göra dom.

Mvh

-Andreas

Hur mycket en bild går att interpolera beror i stor utsträckning på hur skarp den är från början. Det är samma sak som i mörkrummet. Ett skarpt, välexponerat negativ kan förstoras mycket även om det är ett småbildsneg. Ett felexponerat mellanformatsneg fotograferad på så lång tid att man får skakningsoskärpa blir inte bra.

Men från en 6-megapixelskamera har vi gjort 50 x 60 cm bilder med utmärkt skärpa.

MVH/Stefan

Stort tack Stefan !
Hur interpolerar jag bilden enklast?
Något som jag gör själv eller ?

Mvh

-Andreas

Hej,

Har du bara ett bildbehandlingsprogram (tex Elements, Photoshop eller liknande) kan du göra det själv. Annars tror jag labbet gör det per automatik, om upplösningen är för låg.

För att interpolera själv, gå in under storlek, och ändra storleken med procenttalet med kanske 100%.

Ett annat sätt som blir bättre (fråga mig inte varför..., men det blir faktiskt märkbart bättre), är att öka 10% x antal gånger (för att öka 100% ökar man 10% 7ggr).

Andreas K skrev:
Stort tack Stefan !
Hur interpolerar jag bilden enklast?
Något som jag gör själv eller ?

Mvh

-Andreas

I de flesta fall blir det bättre om man gör det i de utskriftsprogram som används till skrivaren än om du gör det i Photoshop.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto