Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

ST-E2 och studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Har en ST-E2 som jag använder med speedlight blixtar och en annan IR sändare som jag använder till studioblixtar.

Har försökt att läsa mig till om jag kan använda ST-E2 som en vanlig IR sändare för att trigga studioblixtarna men inte hittat det, den är smidigare.

Någon som vet?

Tack,
Björn

Nej, du får gå andra vägen, hitta en lösning som styr studioblixtarna som också kan trigga Speedlight-blixtarna, vanligen utan blixtautomatik då.

Två (dyra) lösningar som snart finns och klarar TTL är dom nya produkterna från RadioPopper och Pocket Wizard.

Tack,

Var som jag misstänkte men tack för svaret.

Jag fortsätter helt enkelt att använda den billiga IR sändaren i studion, det funkar ju bra. Tänkte bara att jag skulle slippa den och köra den smidigare ST-E2 i stället.

Köper inga dyra radiotriggers i nuläget då som Anders nämner en ny generation verkar vara på gång som även kan hantera ETTL automatiken.

Men jag har så jag reder mig.

De nya Elinchromblixtarna (finns säkert fler fabrikat med samma funktion) med "intelligent" sensor, som kan fås att ignorera Speedlightarnas förblixtar borde funka. Men det förutsätter att Du använder minst en Speedlight ....och att Du nyinvesterar vad gäller studioblixtar.

Har som sagt vad jag behöver redan och var bara intresserad av om jag kunde använda ST-E2 som dum IR sändare. Eftersom det inte går får jag göra mig omaket att hålla mig med den andra sändaren också.

I framtiden kan jag tänka mig ett radiobaserat system som klarar ETTL mycket för att kunna fjärrstyra blixtar bättre ute.

Men jag sitter inte i sjön på något sätt, i min lilla studio funkar det utmärkt med IR sändare.

ANNONS