Annons

Stabiliserade priser på nya Sony-kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Verkar det inte som om prisbilden börjar klarna nu på Sonys nya kameror? A850 kommer nu ner kring 20 000:- och en A550 kostar under 9 000:-. Kollade på CyberPhoto och ser att de ligger hyfsat till i prisjämförelse.

Till skillnad från de billigaste instegsmodellerna A200 och A3xx, så kan man beställa A5xx-modellerna utan kitobjektiv och det kan man ju tacka för. Känns knasigt att behöva köpa en kamera med ett objektiv man ändå aldrig kommer att använda - eller kommer man det? Läser man så ser man ju redan en hel del förvånansvärt positiva omdömen om det objektivet särskilt i jämförelse med det halvt utskällda gamla kitobjektivet 18-70mm. Skillnaden i pris med eller utan kitobjektivet Sony 18-55, är dock märkligt liten - bara 200 spänn. Det gamla kostade ca 300 spänn i kit, så nya är ju t.o.m. billigare än föregångaren. Jag är faktiskt glad för de konsumenters skull som inte har någon tanke på att byta kitobjektivet. För dom är det viktigt att det trots allt är hyfsat OK.

Intressant är väl också att man hittat ett prisläge för en A230 runt 5 000:-. Funktionsmässigt ska den väl närmast jämföras med A100, som när den kom i mitten av 2006 kostade 10 000:-. Man får idag "dubbelt så mycket" för pengarna i jämförelse med hur det såg ut då, så man förstår ju att den gode Bengt Fröberg bara väntar och väntar med att uppgradera sin KM 5D :).

Jag ska nog ta en vända med mina objektiv till Sony Center eller Scandinavian och testa en A550 när den kommer in under oktober. Håller den vad en del lovat och den inte känns alltför "klossig"/klumpig, så kanske jag slår till. Har någon sett några nya hyfsade testbilder? Det verkar ju som om en del fått sina A5xx-kameror redan i andra länder om man får tro det man läser.

Beställde min A-550 på Cyberphoto för två veckor sedan då var priset 7.990 och det priset står fast,en ganska bra affär tror jag :)

Beställde min A-550 på Cyberphoto för två veckor sedan då var priset 7.990 och det priset står fast,en ganska bra affär tror jag :)

Kul! Du får uppdatera oss när den droppar ner. Bra nu att vi slipper "extra krisdollarkursbestraffning" på priserna i alla fall.

Tror också att det är ett väldigt bra - för att vara Sverige. Det är ju lite dyrare nu ser jag.

Kitobjektivet kan vara bra att ha den dagen då man ska sälja huset vidare. Tror det betydligt lättare att få iväg en komplett kamera än bara ett hus.

Kitobjektivet kan vara bra att ha den dagen då man ska sälja huset vidare. Tror det betydligt lättare att få iväg en komplett kamera än bara ett hus.

Det har du säkert rätt i,men jag kan inte sälja min gamla K-M D5D det är alltför mycket nostalgi och kärlek inblandat där.Och nästa köp efter A-550 blir säkert en FF,då blir 550:an en bra backupp.

ANNONS
Götaplatsens Foto