Annons

Stabilt stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Batte

Aktiv medlem
Jag har inte fotat särskillt länge, men inser att om jag ska kunna ta den typ av bilder jag vill så måste jag ha ett stativ. Är på jakt efter ett stabilt, lätt och inte allt för dyrt (1000-1500kr) stativ. Någon som har förslag???

Tack på förhand

Benbo Trekker, Manfrotto 190 och Manfrotto 055 är tre mycket bra stativ som platsar i din budget.

Manfrotto 190 är lätt att ta med men inte lika stabilt och högt som 055.

Benbo Trekker är flexibelt som få.

Jag har ett Manfrotto 055 med kulled 168 och det har aldrig svikit mig. Jag köpte det -95 och är fortfarande glad att jag valde den modellen. Jag har haft med mig det på en 5-dagarstur på vinterfjället. 190-modellen är lättare men inte lika stadigt. Skulle jag köpa nytt stativ nu så skulle jag kunna tänka mig ett STABIL trästativ. 055:an fungerar inte vid marknivåbilder om man inte vänder på mittpelaren, men då blir kamerahuset upp och ner. Jag brukar ha en sandsäck a la Terje då.

Vem säljer Benbo Trekker? Hittar det inte hos vare sig Scandinavian eller Cyberphoto.

Kanadabalsam skrev:
055:an fungerar inte vid marknivåbilder om man inte vänder på mittpelaren, men då blir kamerahuset upp och ner. Jag brukar ha en sandsäck a la Terje då.

Joo.... visst kan man komma ner på backen med ett 055. Bara såga lite på mittpelaren, förresten när använder man den? :)

// Martin

Bilagor

• spagat[1].jpg
    spagat[1].jpg
    39.8 KB · Visningar: 481
Kanadabalsam skrev:
...055:an fungerar inte vid marknivåbilder om man inte vänder på mittpelaren, men då blir kamerahuset upp och ner. Jag brukar ha en sandsäck a la Terje då.

Med Pro varianten av 055 (tror det även gäller provarianten av 190) kan du montera mittstolpen horizontellt och på så sätt komma ner till marknivå utan att vända huset upp och ned eller bygga om stativet :eek:). Men en bönpåse el. dyl. kanske ändå är mer praktisk i det fallet ;). Mvh Richard

Benbo trekker kan knappast beskyllas för att vara stabilt.. Däremot är det ruggigt bra till macrofotografering

Jeppe skrev:
Benbo trekker kan knappast beskyllas för att vara stabilt.. Däremot är det ruggigt bra till macrofotografering
På vilket sätt är det ostabilt? Jag såg ditt Benbo-stativ när vi var på Öland, och jag fick uppfattningen att om man bara ställer benen och mittstången rätt, så verkade det vara rätt så statigt. Och framförallt så verkade det otroligt smidigt för makro.

Varför inte ta bort mittpelaren helt och skruva fast stativhuvudet direkt? Mittpelaren gör ju sällan något nytta alls så vinglig som den är.

mvh/Fredric

Undvik den hemska kulleden.
Det blir inte bra med tung kamera och ännu sämre med telen. Det vinglar och vrider sig som en tyngdlagsmask.

Det enda riktigt bra som jag har sett är Manfrottos växelhuvud.
Tyvärr kostar det mycket väldigt mycket pengar. Jag har själv inte ansett mig ha råd till det.

Ska du fotografera mycket under vintertid så är trä ett bra val för att hålla fingrarna ngt varmare. Men det går också linda ngn isolertejp runt metallstativens ben.
/Erik

Mats: Det är helt enkelt för lätt.. eller ja.. alltså.. med din utrustning funkar det nog.. Men tillsammans med ett tungt 70-200/2.8 eller 300/4 så blir det rätt vingligt.. Speciellt om du ska upp en bit i höjd.

Det blåste ju en del på Öland. Då såg jag att det var rätt vindkänsligt.

Jeppe skrev:
Mats: Det är helt enkelt för lätt.. eller ja.. alltså.. med din utrustning funkar det nog.. Men tillsammans med ett tungt 70-200/2.8 eller 300/4 så blir det rätt vingligt.. Speciellt om du ska upp en bit i höjd.

Det blåste ju en del på Öland. Då såg jag att det var rätt vindkänsligt.

OK, då förstår jag. Jag har precis skaffat mig ett 100-400/4.5-5,6L IS, och hade nog tänkt skaffa ett Benbo-stativ också... kanske inte någon bra tanke alltså.

Tack

Jag vill tacka alla som gjort mitt val lite lättare. Kommer att använda mig av forumet igen i framtiden, jättebra för oss nybörjare att få hjälp av mer erfarna fotografer.

Mvh Batte

Maxell skrev:
OK, då förstår jag. Jag har precis skaffat mig ett 100-400/4.5-5,6L IS, och hade nog tänkt skaffa ett Benbo-stativ också... kanske inte någon bra tanke alltså.

Ojdå.. nu jäklar :)

Då ska du absolut titta på Benbo 1 i så fall.. DET är stabilt.. men väger därefter..

Men ett manfrotto 055 eller t.o.m. 190 är fina stativ, mycket prisvärda (tycker jag)

Axell verkar vara en stabil herre så ett Benbo 1 bör inte vara någon belastning..och vill han upp i tvåmeterslagret så gäller en Benbo 2:a..
Från - 40cm till +180 cm med 1:an räcker långt..
mvh/gunte..

När ni ändå snackar stativ... jag har ju ett trebens som aldrig följer med i princip. Jo, det kan ligga i bilen, men sällan jag tar ut det o använder det. Idag gjorde jag ett impulsköp o köpte ett enbens... är det nåt att ha? det blev nåt italienskt teleskopstativ.

Enbens är bra att ha.. lätta att ta med sig och ger ändå ett visst stöd... Italienskt ?? Manfrotto ??

jo Manfrotto står det på det... har läst det namnet här på fotosidan då o då så jag la på en hundring jämfört med Clas Olssons enbensstativ *s* det stativ jag valde mellan var det här och ett Juniorstativ som var både lättare och mindre... men det här kändes mer gediget...

Enbenare är superfint, använder oftast mitt i samband med 80-200 och 2x-konverter, vid 400/5,6 så är det ofta skönt att kunna köra lite längre tider..

Men tänk på att du inte bara kan ställa det rätt upp och ner och tro att det ska bli superstabilt, testa dig fram till en bra ställning..

Har kommit fram till att det blir väldigt stabilt om man sitter ner, stativet helt inskjutet så att det är i kortaste läget, och stödjer det mot ena benet så kan det bli ruskigt stabilt för att vara enbenare.

ANNONS
Götaplatsens Foto