Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Standardzoom för Sony ff

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har hittills nöjt mig med APS-C (A700 resp A580) men har länge tänkt skaffa A99:an nu när den kommer.
Dom flesta objektiv jag har är "ff-anpassade" (Minolta 50/1,4; Minolta 85/1,4; Sony 70-200/2,8G, Tamron 90/2,8 makro; Sigma 100-300/4-5,6). Standardzoomen r dock Carl Zeiss 16-80 och den fungerar utmärkt på APS-C men inte fullformat. Alltså behöver jag skaffa en ny standardzoom, och jag har bestämt mig för att de objektiv jag fortsättningsvis köper skall vara högklassiska. Carl Zeiss 24-70/2,8 är kanske då det bästa, samtidigt kostar det fortfarande över 20 000 och är tungt. Är det nå´n som vet hur Tamrons nya 24-70/2,8 med USM står sig mot Zeissen?Jag förutsätter båda är bättre än lågprisalternativet Tamrons 28-75/2,8 som ju ändå får väldigt mkt beröm. Alla ni som kör A850 el A900 har väl synpunkter?

Har hittills nöjt mig med APS-C (A700 resp A580) men har länge tänkt skaffa A99:an nu när den kommer.
Dom flesta objektiv jag har är "ff-anpassade" (Minolta 50/1,4; Minolta 85/1,4; Sony 70-200/2,8G, Tamron 90/2,8 makro; Sigma 100-300/4-5,6). Standardzoomen r dock Carl Zeiss 16-80 och den fungerar utmärkt på APS-C men inte fullformat. Alltså behöver jag skaffa en ny standardzoom, och jag har bestämt mig för att de objektiv jag fortsättningsvis köper skall vara högklassiska. Carl Zeiss 24-70/2,8 är kanske då det bästa, samtidigt kostar det fortfarande över 20 000 och är tungt. Är det nå´n som vet hur Tamrons nya 24-70/2,8 med USM står sig mot Zeissen?Jag förutsätter båda är bättre än lågprisalternativet Tamrons 28-75/2,8 som ju ändå får väldigt mkt beröm. Alla ni som kör A850 el A900 har väl synpunkter?
Högklassiska ska förstås vara högklassiga....

Jag tittade en hel del på bilder och MTF-kurvor på Zeiss 24-70 och Tamron/Sony 28 - 75 innan jag skaffade Zeissgluggen. Mitt intryck var att de båda är bra i mitten, sedan är Zeissgluggen väldigt bra i större delen av bilden men dyker i de extrema hörnen, medan den andra försämras stadigt ju längre från centrum du kommer men kanske aldrig dyker lika hårt i de extrema hörnen.

Det här beteendet har fått vissa testare som bara bedömer mitt och hörn på bilder att tycka att 28-75-gluggen är bättre, men frågan är om du är mest intresserad av något som är bra över största delen av bildytan eller något som bevarar de extrema hörnen. Personligen var det viktigt för mig att gluggen presterar bra på kanterna och större delen av bildytan snarare än hörnen så valet föll på Zeissgluggen... sedan är ju 28-75 mer begränsad än 24mm på vidvinkelsidan, men vet inte hur Tamron/Sigmas nya 24-70 presterar.

Jag har haft både Tamron 28-75/2,8 och Sony 28-75/2,8SAM till mina FF.
Bildkvaliten är identisk. Det är ju exakt samma objektiv inuti, men kapslingen skiljer.

Har inte någon erfarenhet alls av 24-70/2,8ZA. Det objektivet är väldigt bra, men jag har fått veta att det faktiskt kan skilja en del mellan exemplar där ett kan vara helt makalöst bra, medan andra ligger långt ifrån när det gäller kantskärpan.

Annars är Zeissen mycket välbyggd och trevlig med en fin SSM AF-motor, men tyvärr är det alldeles för dyrt för att det ska bli ett sådant för min del.

Det kommer nog inte bli vare sig Tamron eller Sony 28-75 för min del.

Bildkvaliteten från dessa är riktigt bra och jag skulle vilja säga att de är i klass med Zeissen, i alla fall obetydligt långt ifrån.

Däremot så fasar jag ut alla skruvdrivna AF-objektiv, för jag tycker inte de matchar på de nya kamerorn, speciellt inte om man filmar. Det klickar och låter med DMF och känns inte helt modernt.

Tamron 28-75 är skruvdrivet och går därför bort för mig.

Sony 28-75 är utrustad med den där usla gamla modellen av SAM-motor. Det är långsamt i AF, riktigt långasamt och kan inte användas med DMF.

Nu har ju de senaste objektiven utrustats med en ny version av SAM som är betydligt snabbare och har samma sömlösa urkoppling av AF så att man får DMF. De är väldigt lika SSM i hanteringen och det är inte otroligt att Sony passar på at uppgradera 28-75SAM till ett sådant och säljer ihop med kameran som kit-objektiv. Då kan det vara ett alternativ, men om det är samma gamla oförändrade 28-75 som tidigare så utfärdar jag en varning för det för att det är så slött i AF.

Inte omöjligt att Sony tagit fram ett nytt kit-objektiv. Det gamla 24-105/3,5-4,5 var ju en omlablad Minolta-konstruktion som numera har utgått ur sortimentet. Det kan mycket väl komma en ny 24-105/4 SSM t.ex. Det skulle kunna vara ett alternativ, men jag vill personligen ha ett F/2,8, så det blir ändå inget sådant.

Om inte Sony nu har en bra 2,8 normalzoom med bra AF-motor som kit-objektiv så blir det nog det nya Sigma 24-70/2,8 IF EX DH HSM. Det är riktigt fint med bra HSM-drift, men sägs att det inte kan tävla med Zeissen i detaljering, men jag tror det är riktigt bra ändå.

Sigmat kostar faktiskt under 7000 kr, medan Zeissen inte går att hitta under 18 000 och jag kan inte försvara den skillnaden på 11000 kr., det är trots allt ganska mycket.

Det nya Tamron 24-70 har USD och stabilisering till andra märken men inte till Sony. Avsaknaden av stabilisering gör ju inget, men om det är konstruerat för stabilisering men den är borttagen i Sony kan man få med nackdelarna.

Det kostar också 10 000 kr, vilket är 3 000 kr mer än Sigmat och jag tycker inte Tamron gör samma klass som Sigma riktigt.

Sigma tycker jag på senare tid börjat göra fantastiskt fina objektiv i deras bättre serier. Min plan är en A99 och Sigma 24-70/2,8HSM och 70-200/2,8HSM om inte Sony överraskar med något nytt prisvärt objektiv samtidigt som kamerorna släpps.

Kan vänta mig precis vad som helst egentligen och blir inte förvånad om det kommer fler objektiv än de som det ryktats om. De håller otroligt tätt och deras senaste objektiv har ju varit riktigt bra. Till A77 tog de ju fram 16-50/2,8 SSM som kitobjektiv vilket är ett fantastiskt fint objektiv.

Om de gör om 28-75 till samma design med SSM AF till ett bra kitpris lär det bli ett sådant för min del.

/Mats

ANNONS
Götaplatsens Foto