Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte från FUJI till SONY

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Fast vad jag läser av DXO verkar sensorn i A7 III endast prestera lite bättre vad gäller brus och DR än den i A6300 (och Fuji) per ytenhet. Skillnaderna är alltså marginellt i sensorteknikens prestanda utan beror till en överväldigande till på skillnaden i sensorstorlek.

Ja så kan det också va, kom väl upp redan när dom pyttesmå gamla kompakt kamerornas sensor fick mera pixlar, per ytenhet blev det mycket, men mest teori, bilden var aldrig bättre än dom större sensorerna allafall inte på den tiden, nu är telefonerna riktigt bra med små sensorer.

Ja det kanske blir så att Sony blir dom enda med spegelfri FF-sensor, så kloka som C/N är rent tekniskt/ ekonomiskt kanske finner det meningslöst med FF-spegelfria kameror och satsar på APS-C, det kanske är som alfin skrev att dom måste ha hål i huvudet dom som väljer FF före APS-C åtminstone om byte gäller till en Sony.
 

afe

Aktiv medlem
Vad man får på marginalen för att byta kamera har absolut betydelse för att det kan vara klokt många gånger att behålla en något äldre kamera, Din X-Pro2 finner du ju alldeles perfekt för dig, allting räcker till för just ditt personliga sätt att fota, du kan ju köra den tills det inte går att reperera den längre, du kan strunta i vad även Fuji släpper för nya modeller framöver.
Jag har aldrig skrivit att X-Pro 2 är perfekt för mig eller någon annan; däremot passar den mitt sätt att fotografera. Eftersom jag är lika teknik- som fotointresserad följer jag självklart vad Fuji och andra presterar i nya kameror.

Jag skulle gärna ha en A7R III med ett knipp GM-objektiv också för vissa fotograferingar, men ekonomin tillåter inte riktigt dylika utsvävningar :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Nej Alfin hade gjort jämförelser med Iso-100/200, och det går nog att gå högre än så utan att se några större skillnader, stannar man vid kamerans bas-iso så presterar definitivt även äldre kameror lika bra, en A4 print tagen med Canon 20D från 2004 tror jag ingen ser någon skillnad på eller mot en 14 år nyare kamera.

A7III verkar i alla fall att ha en klart bättre kvalitet vid Iso 12800/25600 än sitt lilla syskon A6500, vi nöjer oss med det.
 

smislo

Aktiv medlem
http://camerasize.com/compact/#679.448,724.681,567.699,ha,t

Om vi tittar på de 3 kameror och objektiv är det inte så mycket skillnaden...Så småningom kommer både NIKON och FUJI med nya modeller som är i rang med A7III (typ D850 vs A7R3, Nikon är mycket bättre än A7R3 i det mesta enligt oberonde tester) så jag förväntar mig att kommande NIKON D7XX blir bättre som vänligt an SONY A7III och FUJI blir bättre än A6XXX (redan idag) när det gäller APS-C...håller med att byta FUJI 16-55/2.8 mot 90/2, det gör långsamt, tycker att detta kommer att lösa mina problem plus jag kommer springa mer (bara +) i saknad av zoom...
 

alfin

Aktiv medlem
[...] det kanske är som alfin skrev att dom måste ha hål i huvudet dom som väljer FF före APS-C åtminstone om byte gäller till en Sony.
Så skrev jag väl inte. Så här skrev jag:

"Om det bara är för bildkvaliteten, så måste det vara hål i huvudet att byta ett 24 MP Fujisystem till ett 24 MP Sonysystem. Eller att man har alldeles för mycket pengar som ligger och skräpar, men då skulle i alla fall jag hellre köpt A7R III, för då ser du skillnad."
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Alfin, TS hade ju problem med sin nuvarande kamera och de objektiv Fuji hade när han skulle plåta handboll i hall eller hur. Annars hade nog denna tråd aldrig skapats. A7 III ger drygt två steg bättre villkor för sånt och om inte plånboken är ett problem så kan han dessutom köpa ett GM 70-200mm/2,8 och då har vi helt plötsligt drygt tre stegs skillnad. Då får du dessutom ett lite bättre objektiv som ger högre upplösning än det Fuji kan bjuda på. De som har riktigt bra med pengar har redan köpt sig A7r III:eek:r och den är ytterst marginellt långsammare men ger dessutom den detalj ni bara kan drömma om med en 24 MP Sony-sensor. Att du skulle köra jämnt med de grejorna med det du har är nog bara ett utslag av eget önsketänkande som inte har så mycket med verkligheten att skaffa.

Fuji har inga bättre sensorer än de Sony ger dem och Sony-användarna vet redan vilken skillnad det är mellan de senaste APS och FF-sensorerna på höga ISO och de flera år gamla APS-sensorerna. Det är det som ger några stegs bättre svängrum än det tak Fuji-grejorna har idag och för en del gör det skillnad.

Du rör dig nog i din Fujis komfortzons yttre gräns också. Skruva upp ISO några steg till istället så får du se hur det ser ut. Sedan är det en sak att ta bilder i bra ljus vid olika ISO-tal och en annan att göra det i sämre ljus. Så frågan är ju, med det i åtanke, vad den här typen av jämförelser egentligen är värda. Det är ju inte förrän det är mörkt som man behöver pannlampa,
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Huruvida de har köpt en nyare Fuji eller inte, samt dessutom testat om objektiven är inte relevant utan endast en massa utfyllnad för att flytta fokus från att du drar slutsatser som det inte finns någon täckning för.

T ex Canon 35/1,4L II är testad på både APS-C och småbild med olika upplösning:
http://www.opticallimits.com/canon-eos/966-canon_35_14apsc?start=1
http://www.opticallimits.com/canon_eos_ff/964-canon35f14mk2?start=1

Det gör liksom en viss skillnad om inte objektivet är från en Holga, även om en vidvinkel som här kan bli jämnare på APS-C eftersom den sämsta delen hamnar utanför.
Nä nä nä!

Nu talar du ju emot dig själv t.o.m. Det var inte jag som flyttade fokus utan bara satte det på det faktum att Opticallimits MTF-mätningar gav avsevärt sämre resultat för både Fujis korta normalzoom och deras 2,8 motsvarighet till Sonys 24-105mm/4 och 70-200mm/4.

Vi pratar dessutom FF och då är det faktiskt helt relevant att testa dessa på det bästa som finns. Äv. en om en del kommer köpa 24 MP A7 III idag så kommer en del inte stanna där och då vet vi vad vi kan få ut ur dessa objektiv med de vassaste sensorerna. Dit kommer ni inte nå inom överskådlig tid med Fuji för än finns inte ens några rykten om nya APS-sensorer med några nya fantastiska egenskaper som skulle sluta gapet till FF, vare sig det gäller lågljusegenskaper eller upplösning och mycket talar för att Sony vill ha det just så.

APS är idag low end i dessa avseenden (sensorutvecklingsmässigt) även om det i sig är så pass bra att det duger för de allra flesta. Gapet har faktiskt bara ökat de senaste åren mellan APS och FF, Tre steg det är alternativkostnaden för att köra Fuji APS och drygt halva antalet pixlar i dagsläget och i de upplösningsmätningar som gjorts av Sonys jämförbara F/4-objektiv så skiljer 1000 enheter oavsett vilka bländare du jämför mellan respektive korta och långa objektiv och det oavsett om du kolla maxskärpa i mitten eller extrema kanter.
.

Det var inte jag som började prata om Fujis 16 MP kameror. De nya har ju 24 MP och med den logik den tidigare invändningen utgick från så vore det väl bra då om Fujis objektiv var testade på 24MP hus. Jag förstår inte hur det kan flytta fokus från vad det nu skulle flytta fokus från.

Jag vet inte varför du försöker flytta fokus med att dra in Holga här. Vi har jämfört Fujis bästa 2,8-zoomobjektiv för ändamålen med motsvarande Sony-objektiv som ger jämförbara bländarvärden och brännvidder. Inga Holga. Det är det näst bästa Sony har. GM-objektiven är ännu lite vassare och ger ett steg till i ljus.

Du säger att ett objektiv på en APS "kan bli jämnare" eftersom extrema kanterna faller bort men så har vi ju inte betett oss med Sony-objektiven utan tvärtom är ju dessa mätta med FF som de är gjorda för- Menade du att Fuji fick lite bättre värden genom att bildcirkeln i dessa är större än sensorn och en del då går bort? I så fall kunde det kanske varit ännu sämre än det var eller?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja du menar då att allt för många förköper sig på kameror, och det vore bättre att behålla äldre modeller, i spannet iso 200-1600 kan man gå en del år bakåt i tiden även med M4/3 sensorer, till och med 1 tums sensorer klarar ofta iso 1600 galant.
Det är sant Bengt men TS öppnade ju denna tråd för att han hade slagit i taket med sina Fuji-grejor. Det har även Alfin som du pratar med i detta inlägg missat. Det är ju det som är hela grejen. Det är ju därför han kollar på grejor som eventuellt kan lösa de upplevda problemen.

Trots att Alfin tydligen missat att sensorn i A7 III faktiskt ger drygt ett par stegs bättre lågljusegenskaper än A6300/A6500-sensorn och än mer än tidigare aluminiumsensorer och man har option på att få sig ett helt steg till med GM-objektiven så vägra han att se några skillnader utan håller sig i sitt systems komfortzoners gränsland för att leda i bevis att alla andra som testat detta har fel.

Jag menar vad jag säger om dessa Fuji-objektiv. Oavsett vad man gör idag så kan man inte få ut mer ur dessa än en 24 MP sensor ger. Fuji är nog i detta fallet lite som den skoter jag en gång åkte bak på utanför Jerusalem. När jag frågade han som körde om den inte gick fortare, så sade han: lite trött "You can´t get the hell out of eight horse powers. Ett FF-system har en annan "råstyrka" som APS saknar bara genom att sensorn är drygt 2 ggr större. Tidigare när NEX 7 kom så kompenserade "teknikfaktorn" en del men så är det alltså inte just nu.

Under tiden får väl även Fuji-användarna drömma om att det ska komma en 30 MP sensor minst från någon annan källa än Sony. Faktum är att hade jag varit Fuji så skulle jag undersöka om det verkligen inte finns andra som kan leverera minst lika bra sensorer som de Sony gör. Jag skulle inte tycka det var konstigt om Sony förlorade en del APS-centrerade kunder nu. Det kan inte vara helt kuk att sitta där på "tork" och vänta på att Sony ska få tummen ur.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
A6300 och A6500 har samma sensor och den är bättre än den som sitter i A6000 vilket i sin tur är bättre än NEX-7. Fujis X-kameror har av allt att döma samma sensor som A6300/A6500 fast med Fujis anpassningar förstås. Det låter på S-Å som att det är en ålderdomlig och inte så bra sensor, men så är det förstås inte. Vad som kommer i nästa generation X-kameror är förstås svårt att sia om, men Fuji kan förstås precis som Nikon välja att designa en egen sensor som sedan tillverkas av Sony. Fuji är inte alls beroende av vilka sensorer som sitter i Sonys egna kameror utan bara av Sony som sensorleverantör.

Sonys senaste A-kameror är fantastiska rent tekniskt, men i praktiken är det ändå svårt att se skillnaden i slutresultatet jämfört med andra kameror. Jag gillar personligen inte ergonomin i Sonys spegelfria (med FF), men andra har inga som helst problem med det.

Fär mig passar Fujis utbud av kameror och objektiv bättre än Sony, och då spelar det ingen roll om det är mer avancerad teknik i Sony.
Nej det har jag inte sagt. Jag vet bara inte och om det är Sony-sensorer man har kan den inte vara nyare än den i A6300.

Alla APS-sensorer ligger flera teknikgenerationer efter FF-sensorerna så i det avseendet är både Sonys egna kameror och Fujis lika akterseglade och om det kan vara till någon Fuji-glädje så är Sony i precis samma APS-sits idag som Fuji.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fujis X-kameror har också möjlighet till helt elektronisk slutare, så just det är inte heller unikt för Sony. Fujis kan köra med tider så låga som 1/32000s medans Sony "bara" går till 1/8000 har jag för mig - vill man köra med stor bländaröppning i dagsljus är det en fördel för Fuji; i praktiken är det bara ett stegs skillnad då Sony ar ISO 100 som bas medan Fuji kör ISO 200.
Har jag påstått att elektronisk slutare är något som bara Sony har? Nu gör du som du brukar igen Anders! Du tillskriver mig något som du hittat på och sedan kritiserar du mig för det på ditt eget sätt. Kan du inte sluta med den oärliga diskussionstekniken?

Ja även jag har ju elektronisk slutare i min gamla A6300 även om den säkert inte är så snabb som 1/32000. Men jag tror faktiskt du har lite gamla uppgifter Anders. Läser du i Sonys presentationsfolder för A9, så klarar A9 också 1/32000. De gör ju samma nummer av detta som Fuji som också trycker på att det är bra då man kan köra full glugg oavsett ljussituation i princip. De kanske t.o.m. har köpt den fram samma ställe. Alla köper ju komponenter från samma komponentindustri så varför ska det vara unikt.
 

alfin

Aktiv medlem
Fuji har inga bättre sensorer än de Sony ger dem och Sony-användarna vet redan vilken skillnad det är mellan de senaste APS och FF-sensorerna på höga ISO och de flera år gamla APS-sensorerna. Det är det som ger några stegs bättre svängrum än det tak Fuji-grejorna har idag och för en del gör det skillnad.

Du rör dig nog i din Fujis komfortzons yttre gräns också. Skruva upp ISO några steg till istället så får du se hur det ser ut. Sedan är det en sak att ta bilder i bra ljus vid olika ISO-tal och en annan att göra det i sämre ljus. Så frågan är ju, med det i åtanke, vad den här typen av jämförelser egentligen är värda. Det är ju inte förrän det är mörkt som man behöver pannlampa,
Du är bara för rolig, Sten-Åke! Jag visar hur Fujifilm X-Pro2 beter sig i jämförelse på ISO 12800, och då drar du till med en svart katt i en mörk kolkällare! Hur många drar upp ISO över 12800 i praktisk fotografi? Och om de gör det, hur bra printar blir det? Kommer du ihåg filmtiden? Hur många filmer över 1600/3200 ASA hade du tillgång till? Rätt få, eller hur?

Nej, Fujifilm APS-C är inte bättre än Sony FF. Det är inte det jag försöker säga. Det handlar om att stilla sig, som Karl-Oskar i Utvandrarna skulle sagt. Skillnaden i praktisk fotografi mellan APS-C och FF är markant lägre än de skillnader som var och en kan utläsa när de studerar DxO-kurvor och andra diagram över DR och olika brusförhållanden.

Står man på baslinjen och ska investera i ett nytt system är det en no-brainer att välja FF över APS-C om man har råd, men ligger man tungt i APS-C prylar och bara exhalteras över tester av FF-sensorer, gör man nog bäst i att kolla upp fakta innan man agerar.
 

Bengf

Aktiv medlem
Yup, har du sett hur det ser ut med X-Pro2 på ISO 12800 i jämförelse? Berätta för oss hur nödvändigt det är att byta till FF!
Har inte påstått att det är absolut nödvändigt att byta till FF, speciellt nu när dom modernare APS-C kommit, tror det uppmärksammades först faktiskt när Nikon kom med D7200 som man nog trodde skulle fortsätta som toppmodellen, den var kryddad på flera sätt med dubbla kort och en imponerande sensor och där man med hjälp av DX0 kunde se att den hängde med en skaplig bit i alla fall på iso-stegen.


Det jag ser på dina exempel ( andra kan se annorlunda ) är att X-pro2 är bättre än A6500, och ganska tydligt också, Sony valde att ha kvar AA filtret, vilket X-Pro2 saknar, fördel Fuji för lite extra sting i skärpa. Sedan tycker jag att A7III har en bättre lugnare bakgrund än både X-pro2 och A7RIII, den ljusa borsten tycker jag A7III är lite lite bättre än A7RIII men X-Pro2 är hack ihäl, A6500 har utmärkt sig lite speciellt vid höga iso i kombination med video, det har poängterats av flera testare, bland annat Jordan som alltid pratar video ihop med Chris i Camera Store, tycker dom grabbarna är ganska så bra.


Du må tycka annorlunda om Tony Northrup test, men den första som jag kommer i håg att över Tusen personer helt utanför Tony i alla fall fick tycka till, Han gjorde testet efter arga brev från Fujiägare.

Det blev diskussioner om 100% när Nikon kom med sin 36mp, mera rätt att studera dom bilderna i 50 % tyckte många eller till och med något mindre tyckte en del.


Om alla bara köper en kamera av något slag och är nöjd med den så är väl allt bara bra egentligen, men så startar trådar snabbt med att jag tycker XXXXX är bättre än XXXDX sedan kan tråden bli lång och vi får något att skriva om och dryftar än det ena och andra.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nej det har jag inte sagt. Jag vet bara inte och om det är Sony-sensorer man har kan den inte vara nyare än den i A6300.

Alla APS-sensorer ligger flera teknikgenerationer efter FF-sensorerna så i det avseendet är både Sonys egna kameror och Fujis lika akterseglade och om det kan vara till någon Fuji-glädje så är Sony i precis samma APS-sits idag som Fuji.
På vilket sätt ligger alla APS-C sensorer flera teknikgenerationer efter FF? Vilka tekniska landvinningar syftar du på om man t ex jämför sensorerna i A7 III och A6300/A6500? Även om det skulle ha stämt så får man ju ringa utdelning i form av brus vid högre ISO och DR. Skillnaderna mellan sensorerna i DXOs mätning ligger ju ungefär i linje med förväntningarna om man skalar upp den mindre sensorn till FF (FF har ca 2,25x arean).
 

afe

Aktiv medlem
Har jag påstått att elektronisk slutare är något som bara Sony har? Nu gör du som du brukar igen Anders! Du tillskriver mig något som du hittat på och sedan kritiserar du mig för det på ditt eget sätt. Kan du inte sluta med den oärliga diskussionstekniken?
Jag skrev inte att du har påstått något dylikt. Jag bara påpekade att möjligheten till tyst elektronisk slutare också finns i Fujis kameror och inte bara hos Sony.

Ja även jag har ju elektronisk slutare i min gamla A6300 även om den säkert inte är så snabb som 1/32000. Men jag tror faktiskt du har lite gamla uppgifter Anders. Läser du i Sonys presentationsfolder för A9, så klarar A9 också 1/32000. De gör ju samma nummer av detta som Fuji som också trycker på att det är bra då man kan köra full glugg oavsett ljussituation i princip. De kanske t.o.m. har köpt den fram samma ställe. Alla köper ju komponenter från samma komponentindustri så varför ska det vara unikt.
Kan man köpa en elektronisk slutare? Det är ju inte någon fysisk pryl ... Jag förstår inte riktigt varför Sony bara har det i A9 - de borde kunna få det att fungera också i de billigare modellerna bara genom en mjukvaruinställning.
 

afe

Aktiv medlem
APS är idag low end i dessa avseenden (sensorutvecklingsmässigt) även om det i sig är så pass bra att det duger för de allra flesta. Gapet har faktiskt bara ökat de senaste åren mellan APS och FF, Tre steg det är alternativkostnaden för att köra Fuji APS och drygt halva antalet pixlar i dagsläget och i de upplösningsmätningar som gjorts av Sonys jämförbara F/4-objektiv så skiljer 1000 enheter oavsett vilka bländare du jämför mellan respektive korta och långa objektiv och det oavsett om du kolla maxskärpa i mitten eller extrema kanter.
Hur får du det till tre steg? Enligt DxO är A7 III bara lite drygt ett steg bättre än A6500 (vilket är naturligt med tanke på skillnaden i sensorstorlek).

Det är förstås fortfarande helt galet att jämföra objektiv med kameror som har helt olika upplösning - i synnerhet som de mätt på Fujis äldre generation med "bara" 16 MP.

Fuji får inte de sensorer Sony "ger" dem. De får de sensorer de specificerar och beställer; sensorn i X-kamerorna är inte identisk med de som sitter i Sonys egna kameror eftersom de har eget färgfilter, annat AF-system etc. De skulle naturligtvis kunna designa en helt egen sensor med fler pixlar, men som alfin tidigare påpekat blir det förstås mycket billigare om de utgår från en sensor som redan finns. Sony har uttryckligen sagt att det snart kommer nya APS-kameror, och det är förstås troligt att de kommer att ha en nyare sensorgeneration.
 

Bengf

Aktiv medlem
http://camerasize.com/compact/#679.448,724.681,567.699,ha,t

Om vi tittar på de 3 kameror och objektiv är det inte så mycket skillnaden...Så småningom kommer både NIKON och FUJI med nya modeller som är i rang med A7III (typ D850 vs A7R3, Nikon är mycket bättre än A7R3 i det mesta enligt oberonde tester) så jag förväntar mig att kommande NIKON D7XX blir bättre som vänligt an SONY A7III och FUJI blir bättre än A6XXX (redan idag) när det gäller APS-C...håller med att byta FUJI 16-55/2.8 mot 90/2, det gör långsamt, tycker att detta kommer att lösa mina problem plus jag kommer springa mer (bara +) i saknad av zoom...

Nja... D850 kan vara en vinnare på totalen om ergonomi och storlek prioteras mest, tror det går att plocka godbitar ur bägge modellerna, beror helt och hållet på vad användaren söker, D850 har inte bättre Hög-iso egenskaper än A7RIII, snarare är Sony något bättre, fast inga jätteskillnader förstås, DR på bas-iso där A7R3 har 14,7 vid iso-100 och D850 14,8 vid iso-64, D850 har en kanonfin OVF-sökare, A7R3 klarar 8 bps i live View, D850 har bättre autofokus, A7R3 har kameravärldens bästa följande ögon-fokus, bägge modellerna vänder sig till ungefär samma typ av köpare då dom är av allround typ, den ena spegelfri den andra en DSLR.
 

Bengf

Aktiv medlem
http://en.fujifilmxmagazine.eu/25/ i det senaste numret av Fujifilm X Magazine visas några sport/ action fotografer som klarar sig med Fuji kameror ...så, hoppet finns :)

hehe, ja liknade reklam har också Sony men då är det bara smaskigt för fanboysen och ofta ingen sanning, kan vara annorlunda för Fuji förstås som mera pålitliga och kundvänliga, dom skönmålar nog inte så friskt som Sony gör, Ja Mats fick fler keepers med sin X-T2 än med 5DS/R som bygger autofokusen från 1DXII, så Fuji är nog mycket bra.
 

smislo

Aktiv medlem
Naturligtvis ska reklam tas med en nypa salt, med det var ändå roligt läsning. Synd bara de inte skriver mer uppgifter om bilderna...
 
ANNONS