Annons

Start objektiv till EOS 350

Produkter
(logga in för att koppla)

norfolk

Aktiv medlem
Hej!

Efter att ha varit ute och rest en hel del inom min hobby "klättring" så har jag nu fått upp ett enormt intresse för fotografering. Jag har nu bestämt mig för att införskaffa en Canon EOS 350.

Jag har sökt runt en hel del på forumet i gamla trådar för att få svar på min fråga, men tyvärr inte helt fått svar på den.

Det jag undrar är om någon kan rekomendera något/några bra objektiv som jag ska köpa till. Det jag mest kommer att fota är landskap och klätterbilder. Men jag kommer nog även fota en del porträtt och byggnader. Makro är något jag troligtvis inte kommer syssla med så mycket.

Mina funderingar går runt hur många olika objektiv jag kan tänkas behöva, samt vilka i sådana fall. Jag har tänkt lägga runt 15 000:- för kamerahus, 1 gig minneskort, extragrepp samt objektiven. Kan tänka mig att lägga några tusen mer ifall det känns relevant.

Vad jag har förstått så är kitgluggen som ingår i en del paket hyfsat bra. Frågan är ifall jag ska köpa den och kanske något ytterligare objektiv för att sedan köpa på mig mer senare. Eller ska jag satsa på något bättre med en gång?

Hemskt tacksam för svar, då jag för tillfället inte har någon större aning om hur jag ska göra.

Martin
 
norfolk skrev:
Hej!

Efter att ha varit ute och rest en hel del inom min hobby "klättring" så har jag nu fått upp ett enormt intresse för fotografering. Jag har nu bestämt mig för att införskaffa en Canon EOS 350.

Jag har sökt runt en hel del på forumet i gamla trådar för att få svar på min fråga, men tyvärr inte helt fått svar på den.

Det jag undrar är om någon kan rekomendera något/några bra objektiv som jag ska köpa till. Det jag mest kommer att fota är landskap och klätterbilder. Men jag kommer nog även fota en del porträtt och byggnader. Makro är något jag troligtvis inte kommer syssla med så mycket.

Mina funderingar går runt hur många olika objektiv jag kan tänkas behöva, samt vilka i sådana fall. Jag har tänkt lägga runt 15 000:- för kamerahus, 1 gig minneskort, extragrepp samt objektiven. Kan tänka mig att lägga några tusen mer ifall det känns relevant.

Vad jag har förstått så är kitgluggen som ingår i en del paket hyfsat bra. Frågan är ifall jag ska köpa den och kanske något ytterligare objektiv för att sedan köpa på mig mer senare. Eller ska jag satsa på något bättre med en gång?

Hemskt tacksam för svar, då jag för tillfället inte har någon större aning om hur jag ska göra.

Martin

ja 50 mm 1.8
blir 80mm på 350d

skarp. bra. billigt.
 
50 1,8mm är jag supernöjd med rent bildmässigt, MEN den tål definitivt inte en smäll av något slag. Kanske sigmas 18-55 vore något istället?
 
jag har en 350d som jag kör med ett TAMRON 28-75 2,8. Jag tycker detta objektiv är riktigt bra, både skarpt och hyffsat billigt. Det kostar runt 4000 på www.cyberphoto.se
Tamron objektivet har fått mycket bra kritik och bl.a. utnämnts till årets objektiv 2004. kolla recensioner här på fotosidan och på cyberphoto, det rekommenderas!


Om du vill ha lite mer vidvinkel så är SIGMA 18-50 2,8 ett annat alternativ, det ska tydligen vara riktigt bra men kanske inte lika skarpt som tamronet.
 
50mm 1.4

Hej,

har 50mm 1.4 som jag tycker ar valdigt vasst har ej provat 1.8 men manga pa detta forumet tycker skillnaden ar markant. Med budgeten du hade har du anda rad att kopa 1.4 det ar vart det.

har aven ef 17.40 f4 men som amator maste jag anda saga att det ar fantastiskt men 50mm har anda blivit en favorit, man lar sig valdigt mycket nar man anvander det och det skarpan ar grym fran f2.

andreas
 
Du kan ju även köpa manuella gluggar, tycker nästan själv att det är skönast att plåta med manuellt och så är många riktigt billiga nu för tiden.
 
Jakelol skrev:
Du kan ju även köpa manuella gluggar, tycker nästan själv att det är skönast att plåta med manuellt och så är många riktigt billiga nu för tiden.

Om du med manuella menar canons äldre objektiv med ex fd fattning blir det till att skaffa ngn form av adapter för detta.

Om jag tvingades köpa objektiv för 5-6 tusen som du tycks ha till ditt förfogande hade jag köpt ett 28-135 IS + 75-300. Det finns mycket vassare prylar men dessa tar brukbara bilder enl mig.
Stefan
 
Jag skulle föreslå att du skippar kitgluggen och i stället skaffar en glugg med stort zoomomfång till att börja med, typ Sigma 18-125 eller 18-200. Då har du något att börja med som täcker upp dina behov och ger hyfsad kvalitet och stort brännviddsomfång. Dessa är hyfsat billiga och efter ett tag så kommer du märka vilka andra gluggar som är intressanta för dig. En sådan glugg har du alltid nytta av även sedan du köpt bättre då dom är kompakta och lätta att ta med sig när man inte kan/vill släpa på hela utrustningen.
Då kan du köpa Canons 50 1,8 också för att ha ett ljusstarkt alternativ utan att spräcka budgeten.
Kort sagt köp inte för dyrt innan det har vuxit ut en bild av vad du egentligen vill ha för det du vill göra.
 
Ojdå jag var visst inne i Nikon´s värld när jag skrev det inlägget.

tiger656 skrev:
Om du med manuella menar canons äldre objektiv med ex fd fattning blir det till att skaffa ngn form av adapter för detta.

Om jag tvingades köpa objektiv för 5-6 tusen som du tycks ha till ditt förfogande hade jag köpt ett 28-135 IS + 75-300. Det finns mycket vassare prylar men dessa tar brukbara bilder enl mig.
Stefan
 
Tack så hemskt mycket för alla råden.

Det lutar just nu åt att det blir dessa objektiv.

* Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro
* Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di

eventuellt funderar jag på att byta sigman mot

* Canon EF 70-200/4,0 L USM

Men jag funderar lite på om det är värt dessa extra pengarna. Jag är ju trots allt ganska ny inom fotografering så det känns som att det kanske är lite för mycket för mig i början. Men sen samtidigt så vet jag att detta är något jag kommer hålla på med resten av livet garanterat, Så därför vill jag köpa saker som jag kan växa in i och inte behöva köpa nytt ganska omgående.

Sedan funderar jag på att eventuellt komplettera med ett 50/1.8 som väldigt många verkar gilla.

Det jag är lite rädd för med dessa objektiven är att jag tappar för mycket vidvinkel.

Verkar det vara ett bra val med dessa objektiv?
 
Som du säger är det lite trist att inte ha mer vidvinkel, men köp en beggad kitglugg så länge för 400:- så kan du ha den som vidvinkel. Dom finns till salu under radannonserna här och funkar riktigt hyggligt på dom låga brännvidderna.
Om du funderar på 70-200 4L gentemot Sigmat är det lika bra du köper 4L direkt, du kommer ändå byta sedan annars, även om sigmat är bra så är det stor klasskillnad på dom två.
Men ska du klättra i berg med grejerna kan det bli lite mycket att släpa på.
 
Har bestämt mig för att köra på 70-200 4L direkt istället. Som du säger så kommer jag säkert vilja byta upp mig så småningom ändå. Vikten och att det blir otympligt är nog inga problem då jag inte klättrar i några högre berg. Det är mest klippklättring jag sysslar med, och där ska det nog inte bli några problem med vikten.

Att komplettera med kit-objektivet låter som ett bra alternativ, får nog bli på det viset tills jag har råd med ett annat vidvinkel.

Vad finns det för några bra vidvinkel som man kan täcka upp med sedan när man får råd?
 
ANNONS