Annons

Stativ - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Parole61

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag har sökt i trådar, letat bland försäljare, läst tester men hittar inte riktigt svaret på min fråga.
Jag är en nygammal fotograf - analogt en gång i tiden men nu har jag återupptagit fotograferandet. Införskaffade en Canon EOS 90D för ett tag sen och trivs utmärkt med den. Men nu är det dags att skaffa ett stativ. Jag vill ha en ”basmodell” av skaplig kvalitet, men en massa finesser är inte så intressant just nu. Tänker snarare att jag så småningom, när jag vet mer exakt om jag kommer att ha någon speciell inriktning när det gäller fotograferandet, kan skaffa ett mer avancerat stativ.
Så jag undrar alltså om någon har ett bra tips? Det ska förstås vara skapligt stadigt och hållbart. Vikten inte det primära. Det är inte tänkt för längre utflykter.
/Håkan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag skulle valt något med Arcafäste. Mitt första var ett Manfrotto 190, ett helt OK stativ som jag har kvar än, men jag har bytt ut snabbfästet till ett Arca, men det är ju smart när man köper nytt att skaffa ett Arca. Efter att antal olika stativköp, har tripp, trall trull från 160 till 60 till 20cm så börjar jag täcka upp mina behov.

Egentligen har det blivit ganska bra, jag har ett litet stativ som Benrostativ när man behöver förflytta sig, det är litet hopfällt 35-40cm långt och fotograferar man natur så går det bra att ha det mer i spagat och en 60cm höjd, det blir då riktigt stabilt. Har det lägsta som finns för makro och Manfrotto till något i närheten, astro foto etc, men det hade kunnat vara lite stabilare. Så mitt förslag är att skaffa något riktigt stabilt som man inte bär med sig, lika bra att det är tungt och skaffa något lätt smidigt för att ha med sig, du kan ju faktiskt använda samma huvud om du vill, på detta sätt gör man ingen kompromiss mellan stabilt och lätt som det oftast blir
 

Ventures

Aktiv medlem
Ta i så mycket plånboken klarar.
Det är väl i det närmaste ett linjärt samband mellan pris och kvalitet för stativ.
Har själv ett gammalt blytungt gitzo. De gör bra stativ och finns i modernare tappning, men kostar därefter.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Sirui statiiv och kulleder brukar vara mycket prisvärda. Dessutom har du sex års garanti. Skulle föreslå Sirui T-2205sk med deras K-20 II kulled som ett bra allround stativ. Cyberphoto har kampanj på ett sådant paket för närvarande

 

PMD

Aktiv medlem
Jag vill ha en ”basmodell” av skaplig kvalitet, men en massa finesser är inte så intressant just nu. Tänker snarare att jag så småningom, när jag vet mer exakt om jag kommer att ha någon speciell inriktning när det gäller fotograferandet, kan skaffa ett mer avancerat stativ.
Det är delvis lite feltänkt. Du kommer bara att bli irriterad om du köper ett för klent stativ, t.ex. Då är det mycket bättre att köpa ett bra stativ från början och använda pengarna som du sparar genom att inte behöva köpa två stativ till något annat.

Ett bra stativ håller mycket länge. Förmodligen hela livet om det är av god kvalitet.
Ju yngre man är desto billigare per år blir det. :)

Det finns massor av trådar i detta forum om stativ. Sök och du skall finna!
 

Erik X

Aktiv medlem
Billiga stativ har en tendens att vara svajiga. De sämsta kan faktiskt komma i gungning när slutaren går! Då är det inte mycket att ha :p
Manfrotto = prestigemärke, jag vet inte om jag tycker de är prisvärda. Har själv ett kolfiberstativ från Benro, är jättenöjd med det.
Ska man bära runt på sitt stativ så är kolfiber att föredra, annars duger säkert aluminium. Fotar man vintertid så är det inget kul att jobba med aluminium, kolfiber känns mindre kallt..
 

PMD

Aktiv medlem
Billiga stativ har en tendens att vara svajiga. De sämsta kan faktiskt komma i gungning när slutaren går! Då är det inte mycket att ha :p
Manfrotto = prestigemärke, jag vet inte om jag tycker de är prisvärda. Har själv ett kolfiberstativ från Benro, är jättenöjd med det.
Ska man bära runt på sitt stativ så är kolfiber att föredra, annars duger säkert aluminium. Fotar man vintertid så är det inget kul att jobba med aluminium, kolfiber känns mindre kallt..
Jag håller inte riktigt med om att Manfrotto är ett prestigemärke. Jag har alltid uppfattat det märket som ett slags mellanprismärke med ganska bra pris/prestanda. Det finns stativmärken med mer prestige, som t.ex. Gitzo och Satchler. Båda dessa, liksom Manfrotto, har samma ägare numera.

Prestigemärkesstativ är dyra grejer, men man får i allmänhet vad man betalar för.

Själv har jag ett Manfrotto kolfiberstativ i 055-serien och jag följde inte riktigt mitt eget råd fullt ut eftersom jag ibland tycker att det är lite för instabilt. Jag tror dock att det främst beror på att jag har en lite för klen kulled monterad på stativet och det går ju att åtgärda om jag skulle börja använda mitt stativ mer än jag gör nu.
 

karisa

Aktiv medlem
Uniqball kulled UHB 35X-1 och Sirui stativ W-2004 Aluminium
Kulleden är det smidigaste som går att få tag i.
Stativet ska vara tungt och så pass högt att man inte behöver använda mittpelaren.
 

Third eye

Aktiv medlem
Som plusmedlem på Fotosidan så har man ju 20% på Leofoto-stativ via Dext (ligger inom Fotosidans ägande). Köpte nyligen mitt Leofoto LM-364C från dem och det blir billigare än Amazon och Ebay.
Långa tunga telezooomar sorterar ut vad som är bra och dåligt stativ rasande effektivt. Och behöver du höjja ev mittpelare hela tiden för att jobba bekvämt så är det för kort.
Har man inga ambitioner att spänna fast det på ryggsäck och vandra så kan man ibland fynda Manfrottos xpro 055 i olika varianter begagnat.
 

alf109

Aktiv medlem
Hej,
Jag har sökt i trådar, letat bland försäljare, läst tester men hittar inte riktigt svaret på min fråga.
Jag är en nygammal fotograf - analogt en gång i tiden men nu har jag återupptagit fotograferandet. Införskaffade en Canon EOS 90D för ett tag sen och trivs utmärkt med den. Men nu är det dags att skaffa ett stativ. Jag vill ha en ”basmodell” av skaplig kvalitet, men en massa finesser är inte så intressant just nu. Tänker snarare att jag så småningom, när jag vet mer exakt om jag kommer att ha någon speciell inriktning när det gäller fotograferandet, kan skaffa ett mer avancerat stativ.
Så jag undrar alltså om någon har ett bra tips? Det ska förstås vara skapligt stadigt och hållbart. Vikten inte det primära. Det är inte tänkt för längre utflykter.
/Håkan
Med stativ är det som med allt annat, man skaffar det man behöver och lägger så mycket pengar som man tycker att det är värt. Innan man riktigt vet vad man skall ha det till och hur mycket man kommer att använda det skulle jag föreslå att man skaffar ett billigt som klarar vikten man tänker belasta det med. Jag köpte själv ett billigt stativ med huvud på expert för 600-700 kr ett år när jag var hos mina föräldrar i Värmland för att användas när jag plåtade med min Hasselbladare. Jag hade missat att ta med något stativ, men det funkade det också. Men som sagt det avgörs en del av vad man skall använda det till och hur viktigt man tycker att det är att det är smidigt att jobba med.

Jag plåtade mycket på nätterna (har pausat nattfotandet några år nu) men hade ett tag tre olika stativkombinationer beroende på om jag plåtade småbild, mellanformat eller storformat. Till mellan och storformat körde jag trästativ från Stabil respektive Berlebach och trästativen är riktigt bra om man inte behöver ta hänsyn till att de är ganska tunga och skrymmande. Hur som helst ledsnade jag på att de var så otympliga att släpa med sig så jag sålde av alla stativen med huvuden för att skaffa en kombination som täckte alla mina behov och då blev det ett Gitzo och en RRS kula med optipodplattor (ganska mycket pengar).

Det jag egentligen vill säga är att starta med något billigt tills dess att du vet hur och till vad du behöver stativet, sedan kan du skaffa det du behöver. Det är svårt att starta i andra ändan, alltså att välja "rätt" innan man vet vad man skall använda det till.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag håller inte riktigt med om att Manfrotto är ett prestigemärke. Jag har alltid uppfattat det märket som ett slags mellanprismärke med ganska bra pris/prestanda. Det finns stativmärken med mer prestige, som t.ex. Gitzo och Satchler. Båda dessa, liksom Manfrotto, har samma ägare numera.

Prestigemärkesstativ är dyra grejer, men man får i allmänhet vad man betalar för.

Själv har jag ett Manfrotto kolfiberstativ i 055-serien och jag följde inte riktigt mitt eget råd fullt ut eftersom jag ibland tycker att det är lite för instabilt. Jag tror dock att det främst beror på att jag har en lite för klen kulled monterad på stativet och det går ju att åtgärda om jag skulle börja använda mitt stativ mer än jag gör nu.
En viktig sak att kolla är att kulleden faktiskt låser exakt. Dvs att kamerans läge inte rubbas när man skruvar åt låsskruven.
 

pdahlen

Aktiv medlem
En viktig sak att kolla är att kulleden faktiskt låser exakt. Dvs att kamerans läge inte rubbas när man skruvar åt låsskruven.
Ja det är viktigt och riktigt irriterande om man måste sätta fast den något högre för att den ska nicka ner. Man kan också börja sin frågeställning med om man vill ha kula, jag har haft och har många kulor men har faktiskt upptäckt att ett trevägshuvud passar bättre för mig, att man kan ändra en riktning åt gången om man så vill
 

PMD

Aktiv medlem
En viktig sak att kolla är att kulleden faktiskt låser exakt. Dvs att kamerans läge inte rubbas när man skruvar åt låsskruven.
Ja, och att det inte glappar i snabbfästet. Manfrottos RC-2-plattor är inge vidare.

Numera har dock även Manfrotto Arca-Swiss-kompatibla snabbplattor och stativhuvuden. Arca-Swiss är ju den dominerande öppna standarden så man ska nog satsa på sådana snabbfästen.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja det är viktigt och riktigt irriterande om man måste sätta fast den något högre för att den ska nicka ner.
Om jag börjar använda stativ lite mer framöver så överväger jag att skaffa en kulled som låses hydrostatiskt. Det nyper fast rejält.

En sådan kulled är ytterst oartig. Den nickar aldrig. :)
 

Tomas1960

Aktiv medlem
Jag har kört med svenska trästativ i många år, Stabil Snabb och ett Manfrotto huvud. Har funkat utmärkt, möjligen lite långt ihopfällt men det blir lätt så med trästativ. Numera då jag har skaffat riktigt tung utrustning så slog jag till på ett Gitzo-stativ ångrar mig inte en sekund.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja, och att det inte glappar i snabbfästet. Manfrottos RC-2-plattor är inge vidare.

Numera har dock även Manfrotto Arca-Swiss-kompatibla snabbplattor och stativhuvuden. Arca-Swiss är ju den dominerande öppna standarden så man ska nog satsa på sådana snabbfästen.
Precis, RC2-plattan är det som orsakar mest svaj och nigning på mitt gamla 190-stativ (alu). Om jag inte drar ut benen helt och hissar upp mittpelaren och sedan slår på ett av benen. Då vidtar en omfattande kameratango. :)

Sedan är det ju det där med vad man tänker sätta på stativet. Möjligen kan man hamna i kameraväskesjukan att man köper flera stativ för att man vill ha både bastanta saker och sådant som är lätt att bära med sig.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Möjligen kan man hamna i kameraväskesjukan att man köper flera stativ för att man vill ha både bastanta saker och sådant som är lätt att bära med sig.
Hm, kanske är det jag har? Om man har sju kameraväskor och lika många stativ är det den sjukdomen? Men jag tror på att inte köpa något som passar till allt utan köpa något som passar till just det ändamålet, mitt försvarstal 😎
 
ANNONS