Annons

Stativ/kulleddjungel, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Finns så otroligt många, hör si och så om olika hur bra de är och hur de som kostar 3000kr inte är bättre än de för 1000 kr osv.

Vill hitta stativ inkl. kulled som blir stadigt för min 5D Mark III utan att jag blir helt fattig, vet inte riktigt vad jag ska gå efter.

Kameran väger runt 1kg, 2kg +/- med optik. Så ett som klarar 5kg bör räcka tycker man, men hört att det inte blir bra ändå.

Behöver hjälp :/

När det gäller stativ tycker jag det gamla uttrycket att "man får vad man betalar för" stämmer ganska väl. Det blir bättre ju större, tyngre och dyrare stativet är helt enkelt, och för bästa stabilitet tillkommer också skräddarsydda kameraplattor som inte glappar.

För att komma undan så billigt som möjligt skulle jag nog chansa på ett Sirui med passande snabbfäste för din kamera. Det blir inte helt gratis, men klart billigare än exempelvis motsvarande Gitzo (troligen inte lika bra kvalitet dock).

Med tanke på att du har en bra och dyr kamera tycker jag det är värt att lägga en slant på stativet (om du ämnar använda det ofta och vill utnyttja kameran maximalt).

Bäst resultat får du troligen med ett av Gitzos större kolfiberstativ och en kulled som RRS BH-55, men då är vi uppe i femsiffriga belopp.

När det gäller stativ tycker jag det gamla uttrycket att "man får vad man betalar för" stämmer ganska väl. Det blir bättre ju större, tyngre och dyrare stativet är helt enkelt, och för bästa stabilitet tillkommer också skräddarsydda kameraplattor som inte glappar.

För att komma undan så billigt som möjligt skulle jag nog chansa på ett Sirui med passande snabbfäste för din kamera. Det blir inte helt gratis, men klart billigare än exempelvis motsvarande Gitzo (troligen inte lika bra kvalitet dock).

Med tanke på att du har en bra och dyr kamera tycker jag det är värt att lägga en slant på stativet (om du ämnar använda det ofta och vill utnyttja kameran maximalt).

Bäst resultat får du troligen med ett av Gitzos större kolfiberstativ och en kulled som RRS BH-55, men då är vi uppe i femsiffriga belopp.

Jo klart man vill ha bra grejer, men för tillfället så är det nog inte aktuellt, tänkte mig mer runt 2000 kr.

Hittat ett Sirui som klarar 10kg med kulled för 2200 kr. Men den väger endast 1 kg står det, känns VÄLDIGT lätt om jag ska vara ärlig, sen fanns det i kolfiber som väger t.om 20% mindre än det. Väger ju mindre än min kamera då. haha

Det är skillnad på att klara 10 Kg och att vara helt stadigt med den vikten, men du gör förstås som du vill. Kommer du att använda stativ ofta kommer du ångra om du köper ett halvbra och sedan uppgraderar, medans om du bara använder det någon gång ibland kanske vilket skrot som helst duger.

Det finns massor av gamla stativtrådar som förklarar detta,.

Det är skillnad på att klara 10 Kg och att vara helt stadigt med den vikten, men du gör förstås som du vill. Kommer du att använda stativ ofta kommer du ångra om du köper ett halvbra och sedan uppgraderar, medans om du bara använder det någon gång ibland kanske vilket skrot som helst duger.

Det finns massor av gamla stativtrådar som förklarar detta,.

Förstår vad du menar, men har inte råd eller har lust att lägga femsiffrigt belopp på ett stativ.

Förstår vad du menar, men har inte råd eller har lust att lägga femsiffrigt belopp på ett stativ.

Då kan du köpa valfritt stativ som är något billigare, och räkna med att det är sämre desto billigare det -r :)

Om du tänker ägna dig åt stativfotografering seriöst bör du lägga pengar på stativet. Om du inte gör det kan du köra med billigare prylar.

Då kan du köpa valfritt stativ som är något billigare, och räkna med att det är sämre desto billigare det -r :)

Om du tänker ägna dig åt stativfotografering seriöst bör du lägga pengar på stativet. Om du inte gör det kan du köra med billigare prylar.

Natur/landskap lite då o då, klarade jag att fota hyfsade bilder med min gamla 600D samt 400 kr hama så klarar jag mig nog med ett 2000 kronors stativ. Men tack för hjälpen :)

Är också ute efter ett nytt stativ då jag tröttnat på att kånka omkring med mitt gamla 4 kg paket. Har kollat lite på Manfrottos nya 190 XPRO4
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MT190XPRO4.
Något förlag på liknande som man skall kika närmare på? Mitt gamla är också ett Manfrotto (ca 14 år gammalt, men har varit bra) men som sagt för tungt. Alla förslag mottages tacksamt!

Någon som har erfarenhet av Dörrs stativ? Något att ha?

Så du menar att att ett Gitzo skulle vara bäst för TS, vad grundar du det på?
Har inte Gitzo väldigt konstig färg på sin kolfiber?;-)

Till TS, bortse helt från det här inlägget. Skojar bara lite med Afe.
Han har såklart helt rätt.

Micke.

Ska du ha ett tillräckligt stadigt stativ med kulled så börjar det vid 2000-2500kr.

Det vanligaste billiga paketet brukar vara ett Manfrotto 055 med 498 kulled.
Jag köpte nyligen ett Manfrotto 055 XPRO-B och en Sirui K-20X kulled. Det fungerar bra för närbildsfotografering och är stadigt. Min kamera är dock hälften så tung som din.

Stativtekniken är vid det här laget rätt stabil och det kommer knappast några revolutionerande nyheter varje år. Man kan nog räkna med att ett stativ man köper idag är lika användbart om 20-30 år. Detsamma kan knappast sägas om digitalkameror.

Alltså finns det anledning att köpa ett riktigt bra stativ eftersom det kommer att vara användbart i flera decennier framåt. Kostnaden per år behöver inte bli så hög om man slår ut den på 20 år.

Jag garanterar att den som köper ett billigt (dvs dåligt) stativ blir besviken och kommer att köpa ett bättre så småningom. Den smarte fotografen inser det och köper ett bättre och dyrare från början. Att köpa dyrt från början innebär alltså en besparing i längden.

Om man inte har pengar nog för att köpa ett riktigt bra stativ, så tycker jag att det är bättre att spara tills man har råd än att köpa ett billigt och dålig för att bli besviken.

ANNONS
Götaplatsens Foto