Jag tror på idén/teorin om att kolfiber är ett mera dött material än alu, rent generellt.
Såklart beror det hela på hur fibrerna ser ut.. Vi som är sportfiskare vet ju hur olika grafit/kol-fibrer kan vara beroende på taperingar och tillverkningsmetoder.. Men jag är tämligen säker på att stativtillverkarna väljer att jobba med grafiten så att det uppnås ett dött resultat.
Jag har själv använt alustativ fram till typ om en månad eller så. Jag har beställt ett Sachtler (ENG 2 CF HD) kolfiberstativ.
http://www.sachtler.com/prod.asp?li...35841485B5D715857535E525E62545F40555F5C7B595D
Jag hoppas på ett långlivat och funktionellt stativ, ett stativ som FÅ kan komma att konkurrera med..
Här/där jag fotar så är ofta vinden en viktig faktor att tänka på. Att stativet har en ok vikt är avgörande. Jag valde ett lite kraftigare sachtler kolfiber för att få både maximal styrka men också lite mer vikt än de superlätta sachtler kolfiberstativen. De lättare modellerna med 100mm huvudinfästning väger bara runt 3kg men klarar typ 40kg+!!...
Det hade varit intressant att se hur olika producenters fiberval och argument ser ut.. vad vet vi egentligen om de olika producenternas produktionsrelaterade val,, de är ju knappast de samma

!
Jag undrar hur tex dyra sachtler förhåller sig emot billiga feisol i kolfiberkvalitet,, skillnad tror ni?? Jag hoppas at det är gigantisk skillnad eftersom jag nu satsar långt över femsiffrigt på mitt nya kommande..

!
Jag tror på kolfiberstativ. Men jag tror också att de allra flesta skulle klara sig lika långt med vanligare alumodeller..
s
MVH Niclas,