Annons

Stativ som går att lägga i spagat? Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

LapplandMedia

Aktiv medlem
Kan någon tipsa om ett stativ som går att lägga ner helt i spagat mot backen. Jag känner till Stabil trästativen men finns det alternativ? Vill ha både ett lätt (gärna i kolfiber) och ett tungt (>3kg). Tacksam för tips.

Peter

Köpte 441 på Hegethorns ett tag sedan. Vet inte om det fortf. är så, men dom var avsevärt billigare än alla andra i Sverige.

Superstativ. Skulle bara vilja hitta nån bra kroklösning att fästa under för att hänga ryggan på ett enkelt sätt så att den blir tyngre.

Gitzo 1228 eller 1227 med kort pelare från http://www.robertwhite.co.uk Avsevärt bättre än Manfrottos varianter om man inte har något emot skruvlåsen. Benen är fullt isärtagbara utan verktyg i fält om man får in grus eller något och det sitter en krok under mittpelaren där man kan hänga på väskan eller en ögla gummirep att trycka ner stativet med foten med.

Är extremt nöjd med mitt 1227, lättare än ett Manfrotto 190 och stabilare och tom något högre utan mittpelare än Manfrotto 055!

Gizto G2228 Mountaineer Explorer Carbon

Måste bara tipsa om mitt stativ. Det är lätt, stabilt, kompakt, högt. Mittpelaren sitter vid sidan av plattan och går att vinkla. Mittpelaren har en krok för vikter. Går att ställa helt i spagat. Tyvärr är det lite dyrt.

Bilagor

• gitg2228.gif
    gitg2228.gif
    13.9 KB · Visningar: 690
Senast ändrad:
barret skrev:
Köpte 441 på Hegethorns ett tag sedan. Vet inte om det fortf. är så, men dom var avsevärt billigare än alla andra i Sverige.

Superstativ. Skulle bara vilja hitta nån bra kroklösning att fästa under för att hänga ryggan på ett enkelt sätt så att den blir tyngre.

Ah, jag köpte oxå en därifrån precis, och de var klart billigare (3290:).

Japp, en krok skulle vara fint att fixa under mittstången.

Jag hade skruvlås tidigare och det var trögt, låångsamt och omständigt, inget jag trivdes med alls.
Men visst fungerade det.

Snäpplåsen tycker jag är exellenta, snabba, tysta (de på 441:an iaf) och smidiga.

Kan inte tänka mig att använda skruvlås något mer.

KVICK skrev:
Vad är det som gör att man inte skulle tycka om skruvlåsen. /Göran

Gitzos låseanordning er svært utsatt for sand og skitt, tilslutt slites de fine gjengene ned. Jeg brukte under ett år på å slite ut mitt Gitzo-stativ. Nå kjører jeg bare med Sachtler og har aldri problemer.

Sachtler

Ditt stativ ser kanon ut förutom att de inte går att få ner i spagat. Finns det något stativ med samma lösning på ben som Sachtler, alltså varje ben är uppbyggt av 2 rör som också går att få ner i spagat. Tror att den uppbyggnaden ger mkt bra stabilitet i förhållande till vikt. Gitzo G2228 ser också intressant ut.

Tack för alla tips!
Peter

Selvsagt går *alle* Sachtler ned i spagat. Det er jo ingen sperrer på beina som kunne hindre dette.

arleklint skrev:
Ett sådant stativ vore drömmen. Tung och stadigt utan kompromiss :)

/Janne *som börjar kolla priser* :)

Mine Sachtler-stativ veier fra 0.6 til max. 2.4 kg. Ikke det jeg vil kalle "tungt", akkurat. Prisen er dessverre ikke "lett", men stativene er evigvarende.

Då fortsätter jag leta i Sachtlers utbud. Känner du till någon site där man kan studera vad som finns att tillgå?

ANNONS
Götaplatsens Foto