Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Stativ till min D100?

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hej

Jag fotar bilar och använder ibland rejäla slutartider på flera sekunder. Nu har jag köpt mig en d100 och behöver ett stativ till den?

Vilket är det bästa, men samtidigt väldigt prisvärt då jag just köpt kameran och inte har skitmycket pengar över tyvärr.

förlsag?

(sorry om detta var helt fel forumdel)

sukram skrev:
Tackar för förslaget, men det var nog lite dyrt för mig?

finns det bra billigare alternativ?

Förstår inte varför man handlar en kamera för typ en hel månadslön men när det gäller ett billigt stativ ska det prutas ??? Viktigaste tillbehöret för skarpa bilder är stativet.
Ett benbo rekommenderas.
www.photax.se
mvh/Gunte..

Kanske ett manfrotto 719B, 1.7 kilo, köpte mitt nytt för en tusenlapp.. Hyggligt stabilt, men verkligen prisvärt!

gunte skrev:
Förstår inte varför man handlar en kamera för typ en hel månadslön men när det gäller ett billigt stativ ska det prutas ??? Viktigaste tillbehöret för skarpa bilder är stativet.
Ett benbo rekommenderas.
www.photax.se
mvh/Gunte..

Jag är verkligen inte intresserad av att nån ska komma in och ojja sig över varför jag köper dittan och dattan, det är min ensak.

Jag behöver tipps på ett stativ inte ett "gnäll"

sukram skrev:
Jag är verkligen inte intresserad av att nån ska komma in och ojja sig över varför jag köper dittan och dattan, det är min ensak.

Jag behöver tipps på ett stativ inte ett "gnäll"
Jag förstår din inställning, men samtidigt måste jag säga att Gunte har rätt: stativet vill du inte snåla på. Om du tycker att 1.700 är för mycket så är mitt tips att du antingen väntar med stativet tills du kan lägga dig i den prisklassen, alternativt kolla annonser tills du hittar t ex Manfrotto 055 begagnat i rätt prisnivå. Det hjälper inte hur bra kameran än är om du sätter den på ett skrangligt stativ när du har behov av lite längre slutartid. Då blir bilderna suddiga hur du än bär dig åt.

Just Manfrottos 055 (och kanske även 190, men det har jag ingen egen erfarenhet av) är mycket prisvärt. Det dyker dessutom upp i annonser emellanåt.

Det hela beror enligt mig ganska mycket på vilken fotograf man är. Alla fotografer behöver INte stativ!

I mitt fotograferande hade jag klarat mig nästan hela vägen utan stativ, inget snack.

Såklart förstod jag efter råd här och där att stativet är viktigt och visst är det det! Så för mig blev det en kompromiss, jag köpte ett Manfrotto 055C som jag är mycket nöjd med. Har en perfekt stabilitet när benen är korta,, eftersom mina bästa bilder kommer till när jag blir våt om knäna så är ju det perfekt att stativet säger till mig att knäläge gäller:)

190 stativet tycker jag blir för nätt i styvheten,, men det handlar ju som sagt om vilka krav man har krav.

Många säger att när det gäller stativ så FÅr man INte kompromissa,, nehe varför inte då:)!??!

Den som känner sig själv och vilken fotograf man är köper rätt stativ i slutändan även om det måste gå omvägen runt ett billigt och rangligt.

Jag rekommenderar att du tar en titt på 055C, som var den PERFekta kompromissen i mitt fall.

Mvh Niclas

Senast ändrad:
MagnusG skrev:
Kanske ett manfrotto 719B, 1.7 kilo, köpte mitt nytt för en tusenlapp.. Hyggligt stabilt, men verkligen prisvärt!

Har fått erbjudande att köpa ett sånt för 650kr

Bra pris och stativ för min nikon d100?

På Manfrottos hemsida står det "It includes a built-in aluminium ball head". Det känns oroväckande, betyder det att det inte går att byta ut huvudet?

Annars ser ju stativet ok ut konstruktionsmässigt om man vill ha ett lätt stativ. Och ditt pris låter ju bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto