Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ - Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielE.

Aktiv medlem
Jag har planer på att införskaffa ett stativ till min Pentax K10D. Är det någon som har tips vad jag ska se efter då jag tyvärr har en begränsad budget runt 2000 -> max 3000 kronor?
Tacksam för svar, mvh Daniel

Mitt tips är att köpa ett fotostativ som täcker det behovet som du har. Vikt? Ett tungt stativ står stabilare och är såklart tyngre att flytta - vissa grafit/kolfiber-stativ har en bärrem som man kan fästa en "förtyngning" i som Cyberphoto uttrycker det. Dock ligger de på 2.500:- och uppåt på Cyber, så de hamnar lite utanför din budget.

Vad gäller stativhuvud är det samma sak - vad behöver du? Hur tunga objektiv ska du hänga på? Kulled? Panorama? Trevägshuvud? Alla har sina för- och nackdelar.

Själv köpte jag ett Manfrotto 055 XPRO B ( http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683106 ) för att kunna komma tillräckligt högt (jag är ganska lång) och tillräckligt lågt, stativet går ner till 10cm och upp till 178,5cm (+ huvud).

Jag själv köpte en kulled (Manfrotto 488RC2) som är tillräckligt för att hålla min 40D + 70-200/4 utan stativfäste. Dock behöver jag dra åt kulleden rätt rejält.

Tack så mycket!
Jag har sett att det redan finns en lång tråd om snarlik fråga, startad 9/8. Det verkar vara Manfrotto 190 XPRO B eller Manfrotto 055 XPRO B som gäller i denna prisklass.
Fördelen med förstnämnda är att det är lättare att bära med sig, men sistnämnda är något stabildare och högre. Jag rör mig ganska mycket - då är det 190 som är aktuellt. Å andra sidan är jag 195 lång och min kamera är relativt tung - då är det 055 som är aktuell!
Jobbigt,jobbigt!!!
/Daniel

Själv är jag lika lång (194cm) och jag är mycket nöjd med mitt 055. Visst, det är inte varje gång man orkar släpa med sig det - men det har mindre med vikten att göra utan att det är stort och otympligt (vilket alla liknande stativ är).
Ett 190 är 600gram lättare, men går bara upp till 146cm med pelare (+huvud) vilket är på tok för kort för mig. Tycke och smak, men jag tror inte att jag skulle orkat släpa med mig ett 190 fler gånger än 055, så stor är inte vikt-skillnaden när man väl monterat en kulled eller liknande på.

Ok, efter allt jag läst lär det bli Manfratto 005 för mig. På Cyberphoto.se kan man köpta stativet (1340 kr), kulled 488RC2 (799 kr) samt Soligor stativväska (395 kr) för paketpriset 2380 kr.
Tack så mycket Linus!

ANNONS
Götaplatsens Foto