Annons

Stativ utan mittkolumn

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Trevligt med ngn med erfarenhet av gitzo, och jag är lite av samma åsikt gällande livslängd.
Vad har du för åsikt gällande deras aluminium mot kolfiber?
Det finns ju ett par ben i aluminium i dagens systematic-serie, och kan ju inte annat än medge att priset är tilltalande. Kommer jag att vilja ha kolfiber? Hur håller kolfiber i jämförelse med aluminium?
Flyttar till USA efter jul och priserna där är klart bättre än här så har för avsikt att vänta med inköpet...
Aluminium har tre fördelar jämfört med kolfiber,
* Billigare.

* Mindre ömtåligt.

* Tyngre (bra när det blåser).

Kolfiber följande fördelar

* Bättre vibrationsdämpning.

* Lättare, mitt Gitzo G345 stativ som jag hade tidigare, lämnade jag ofta hemma för det var för tungt... Stativen har idag krok så du kan hänga kameraväskan, en påse sten eller något annat för att tynga den.

* Skönare att hålla i när det är kallt.

* Bättre låsringar för benen som är skönare att hantera.

Skulle jag köpa ett nytt stativ idag skulle det helt klart vara ett i kolfiber, bara om ekonomin inte tillåter eller om jag kommer att hantera stativet extremt ovarsamt skulle jag köpa ett i aluminium. Men frågan är om inte kulleden går sönder före stativet ändå... Stativet skulle helt klart vara ett Gitzo (då du skall shoppa i USA kanske jag skulle satsa på RRS stativ, har dock ingen erfarenhet av dem...), har testat Manfrotto tidigare men inte varit nöjda med dem. Tänk på att spara pengar till en bra kulled, jag kan verkligen rekommendera RRS kulleder.
 
Senast ändrad:

alf109

Aktiv medlem
Jag skaffade ett Gitzo 3541xls med den stora rrs kulan av Hans Olsson optippd tillsammans med hans fäste och snabbplattor. Anledningen var att jag ville ha ett stativ som funkade för alla mina prylar jag använder, småbild, mellan och storformat. Jag skaffade även hans förlängare för att få upp kulan en bit för vertikalfotografering, det kostade en slant men är bra prylar.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Aluminium har tre fördelar jämfört med kolfiber,


* Mindre ömtåligt.
Nja, jag undrar om du har riktigt rätt där. Aluminium kan man buckla så att stativet inte går att skjuta ihop, medan kolfiber antingen behåller sin form eller spricker. Min erfarenhet är att det är bra mycket lättare att buckla alu än det är att spräcka kolfber.

Jag är för övrigt ute efter exakt samma sak själv, ett stativ utan mittpelare för landskapsfoto. Gitzo har något som kallas ground level set eller vad det nu var, det betyder att man kan montera kulan rakt i stativet utan mittpelare. Dock har jag inte lyckats få reda på hur bra det blir, om man tappar stabilitet, om det är som innan eller om man till och med vinner stabilitet.

Annars har jag en annan fundering, att sätta hela kalaset i svarven och svarva bort gängan till muttern som håller mittpelaren och allt som har med den att göra och istället bulta fast huvudet underifrån. Det tror jag skulle gå utan större problem och med tanke på att det inte är några problem att få tag på reservdelar till Gitzo behöver man inte förstöra något oåterkalleligt heller.

Kommer du på någon annan lösning är jag idel öra :)
 

nikitin

Aktiv medlem
Nja, jag undrar om du har riktigt rätt där. Aluminium kan man buckla så att stativet inte går att skjuta ihop, medan kolfiber antingen behåller sin form eller spricker. Min erfarenhet är att det är bra mycket lättare att buckla alu än det är att spräcka kolfber.
Har som tur är inte testat detta på mina kolfiberstativ. :) Dock det aluminiumstativ jag har nu (ett Gitzo G106) har fått en hel del smällar, men har bara repor i färgen.

Molfo (när dom importerade Gitzo) berättade även att om det kommer in skräp (t.ex. sand) i skarven mellan bensegmenten och man är oförsiktig (tar i med våld) när man drar åt låsningen kan man förstöra gängorna på ett kolfiberstativet.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Har som tur är inte testat detta på mina kolfiberstativ. :) Dock det aluminiumstativ jag har nu (ett Gitzo G106) har fått en hel del smällar, men har bara repor i färgen.

Molfo (när dom importerade Gitzo) berättade även att om det kommer in skräp (t.ex. sand) i skarven mellan bensegmenten och man är oförsiktig (tar i med våld) när man drar åt låsningen kan man förstöra gängorna på ett kolfiberstativet.
Det är heller ingen fördel att ett Aluminium stativ är tyngre som du skriver. Även om det blåser så är det ju lätt att hänga en vikt på kolfiber stativet om du skulle vilja det. Och alltid annars så är ett lättare bättre. och som regel även när det blåser.

kolfiber tål smällar och omild behandling minst lika bra som alu. Det finns ju en anledning till att det används i motorcyklar, flygplan och cyklar..........lätt, starkt och stryktåligt
 

gunte

Aktiv medlem
Berlebach !! Är glad att jag hade detta på axeln när jag föll senast, ett aluminium eller kolfiber hade varit kaputt....nu blev det några små skrapmärken.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hihi!


Berlebach !! Är glad att jag hade detta på axeln när jag föll senast, ett aluminium eller kolfiber hade varit kaputt....nu blev det några små skrapmärken.
Ett aluminium-stativ hade du ev. kunnat kröka, men kolfiber är betydligt starkare än trä (möjligen med undantag för Manfrottos kolfiberstativ då kanske).
.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Det är märkligt hur en enkel fråga om stativ kan spåra ur till dyngspridning om olika slags teknik och material.

Kolfiber är ett av de starkaste material som finns, när det kommer till draghållfasthet. Det som gör materialet användbart till diverse tekniska ändamål är framför allt att det har god vidhäftning mot andra material, så att man kan tillverka nya hybridmaterial genom att binda kolfibrerna med någon slags lim så att de häftar vid varandra i olika riktningar.

Precis som med alla liknande material (exempelvis naturligt trä) har fiberriktningen betydelse, och genom att binda fibrer i olika riktningar med polymerer kan man få mycket stor vridstyvhet och tålighet för påkänningar. Om man däremot för att spara vikt går till ett absolut minimum av material, blir det ytterligt känsligt för påkänningar av annat slag än de som det har beräknats för.

Framför allt i skidstavar och fiskespön har det förekommit att fibrerna har orienterats i bara en riktning och materialet gjorts så tunt att det lätt splittras. Det är inte unikt för kolfiber; samma sak har gjorts med andra liknande material, som Splitkein (bambufiber) eller glasfiber. Också trä kan lätt splittras vid fel dimensionering. Det förekommer fotostativ med alltför klen konstruktion för att man ska kunna utsätta dem för diverse strapatser, men det är inte unikt för vare sig kolfiber, trä eller aluminium. Alla materialen har styrkor och svagheter, och det hänger till stor del på hur väl produkten är utförd.

Vi har lite längre erfarenhet av trä och metall i det här sammanhanget, och jag vet inte vilka stativ av kolfiber som är väl utförda, men generellt bör väl de mer kända företagen med lång verksamhet i branschen och gott rykte vara mindre benägna att släppa ut dåliga produkter under sitt varumärke, för att inte skada sitt goda rykte. Om jag köpte kolfiber skulle jag nog i första hand titta på Gitzo, då jag ju har haft Gitzo-produkter i ungefär fyrtio år och de har levt upp till alla anspråk som jag har haft, inte minst pålitlighet.

Jag har faktiskt tittat lite på stativ till och från innan jag skaffade mitt första Gitzo, och även efter, och exempelvis Manfrotto är inte direkt imponerande när det gäller kvalité. Inte heller Benq. Sämsta stativet jag någonsin har haft hette Linhof, en mycket hypad produkt på sextiotalet.

Jag utgår ifrån att fotostativ från mer kända tillverkare inte är gjorda i för tunt material, och at man inte binder kolfibern i bara en riktning. Det som kanske är mest kritiskt för om man ska kunna leva länge med ett stativ är de mekaniskt rörliga komponenterna, leder och lås. Det är där jag för min del fäller Manfrotto och Benq; deras lås är inte särskilt bra och ganska lätta att ha sönder. Deras infästning av benen är också i en del fall tveksam.

Men jag skulle ändå troligen inte skaffa ett kolfiberstativ; jag gillar trä så mycket mer. Det handlar mer om känsla än om funktionalitet, även om funktionen så klart är viktig. När det gäller att hålla kameran stadigt är trä oöverträffat, men det finns självklart kolfiberstativ som är lika bra på den punkten. Men de blir aldrig lika vackra.
 

Lawson

Aktiv medlem
Det är heller ingen fördel att ett Aluminium stativ är tyngre som du skriver. Även om det blåser så är det ju lätt att hänga en vikt på kolfiber stativet om du skulle vilja det. Och alltid annars så är ett lättare bättre. och som regel även när det blåser.

kolfiber tål smällar och omild behandling minst lika bra som alu. Det finns ju en anledning till att det används i motorcyklar, flygplan och cyklar..........lätt, starkt och stryktåligt
Så länge du inte har fått en skada på delen ja. Styrkan kan minska drastiskt om du får en brottanvisning.
Nu har väl stativ förhållandevis kraftigt gods och mindre krav på viktoptimering så det är väl ingen större fara.
Men jag har själv knäckt nedre delen på ett laxspö där den enda skadan var ett litet märke efter en krokspets.
Men jag håller med om att det många gånger finns fördelar med att använda någon form av komposit då det för det mesta fjädrar och återtar sin ursprungsform. En smäll på fel ställe på en metallkonstruktion kan göra att prylen blir obrukbar.

Micke.

Jag skulle ha läst hela tråden! Inlägget får stå kvar ändå.
 
Senast ändrad:

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu har jag beställt ett Gitzo i traveler-serien.

När jag får det (rätt lång leveranstid) ska jag skriva om hur deras system att använda stativet utan pelare funkar. Funkar det inte tillräckligt bra kapar jag pelaren så den inte sticker ut nedåt.

Jag pratade med Hans Olsson på Optipod om saken, han kom med den lysande idén att kapa av 100 mm på rätt långa mittpelaren och sätta en fästplatta på varje del, så har man möjlighet att använda både lång och kort pelare! Kapa mittpelare var för övrigt inget komplicerat utan helt normalt.
 
ANNONS