Annons

Really Right Stuff vs. Gitzo

Produkter
(logga in för att koppla)

flygnord

Aktiv medlem
Ska köpa nytt stativ och är i den angenäma sitsen att pengar inte är en begränsning (inom rimliga gränser).

När det gäller ben har jag nästintill bestämt mig för ett Gitzo GT3541LS, alltså ett kolfiber i 3-serien som systematicutförande. Argumenten bakom det valet är att viktskillnaden mellan 2- och 3-serien är försumbar och jag väljer systematic för att vid behov kunna koppla på en nivelleringskopp och videohuvud.

Min fråga gäller kulledshuvud.. Tack vare den låga dollarn kostar ett huvud från RRS inte så mycket mer än motsvarande från Gitzo, har någon erfarenhet av båda märken och kan ge kloka råd?

De huvud det står mellan är i första hand RRS BH-55 och Gitzos GH3780.

Belastningen som kommer användas är för det mesta fullformathus med 70-200/2,8, men jag vill inte att t.ex 200-400/4 ska vara övermäktigt.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Går inte att jämföra på samma dag. Gitzo är väldigt duktiga på stativ men deras kulleder är inte på samma nivå. RRS är ett betydligt bättre val. Jag kör själv BH-55 och är grymt nöjd.

Jag beställde prylar från RRS häromdagen och lämnade beställningen på torsdag eftermiddag och fick leverans efter lunch på måndag.

Tillkommer dock en hel del tullavgifter, moms mm.
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Hear, hear! Jag har genom tiderna använt massor av olika prylar från Gitzo och är nöjd, men deras kulleder är mediokra.

BH-55 är fantastisk pryl, jag är jättenöjd! Kolla även på TVC-33-stativet från RSS. Jag gillar att det bara är 3 sektioner. Kvalité i toppklass!
 
Senast ändrad:

NikonFX

Aktiv medlem
Om du beställer från RRS, beställ då ersättningsfötter till objektiven istället för lösa plattor. Mycket bättre. Ta även med den billiga förstärkningsplattan till 70-200
 

Curt L

Aktiv medlem
Gitzo gör bra stativ, men deras kulhuvuden är inte de bästa. En BH55 från RRS kommer du garanterat att bli nöjd med.
 

flygnord

Aktiv medlem
Intressant att så många tycker gitzos huvud inte håller måttet, har inte hört det så tydligt tidigare. På vilket sätt är de undermåliga?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jag har visserligen inte just det huvudet, men jag har ett annat och har haft ytterligare ett från Gitzo, och det är svårt att ställa in dem exakt. När man drar åt hårt så ändrar sig läget från när det var löst åtdraget, och när det är medelhårt åtdraget går det inte mjukt. Av de två huvuden jag har idag är det bättre ett billigt huvud från Digipod med avseende på smidighet och exakthet i inställningen, men det från Gitzo är kanske aningen stadigare när man väl har fått det till rätt läge och dragit åt. En fördel med Gitzo är att det är asymmetriskt, så att kameran hamnar längre ut när man vinklar den neråt.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Intressant att så många tycker gitzos huvud inte håller måttet, har inte hört det så tydligt tidigare. På vilket sätt är de undermåliga?
Undermåliga är kanske inte rätt ord men de ger definitivt inte valuta för pengarna. Som sägs ovan är precisionen långtifrån på topp och även finish och kvalitetskänsla är sämre än vad priset indikerar. Kullederna från RRS är betydligt bättre ur alla aspekter och de är inte heller dyrare, snarare tvärtom.

Sen är det bekymmersamt att Gitzo har sitt eget system för snabbplattor. Blir helt låst till deras system, som är väldigt litet, och det finns inte så fundamentala tillbehör som ersättningsfötter till teleobjektiv utan man tvingas använda en separat platta med dålig passform och sämre funktion.

Finns adapters från Gitzo för att använda Arca-fästen och där har jag testat "Arca Style' quick release plate adapter". Den är tyvärr ett rent skämt med usel passform, går inte att vinkla in plattorna som man normalt gör med ett tele utan måste skjuta (tvinga) in plattan och den går inte att använda tillsammans med säkerhetssprintar på plattorna. En riktigt usel produkt.

Gör några sökningar på exempelvis "best ball head for the money" så kommer du få mängder av förslag på att köpa RRS och speciellt BH-55 men i princip ingen som rekommenderar Gitzo. Däremot hittar du beskrivningar om Gitzo som; "Forget about the Gitzo heads" och "I sold my Gitzo and got an Arca Swiss".
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Intressant att så många tycker gitzos huvud inte håller måttet, har inte hört det så tydligt tidigare. På vilket sätt är de undermåliga?
Gitzos nya huvud är inte så dåliga som folk skrivit här. Däremot så är snabbfäste, plattor och dylikt sämre än de Bästa från Arca, RRS och Kirk. Gitzos Systematic hivud för större tele har jag och det är mycket bra. Jag har även RRS BH-55 och BH-40. Har även Arca-Swiss Z1 som är minst lika bra om inte bättre än RRS. Det är också lite billigare. Även Markins huvud är bra.
Jag skulle rekomendera ett Arca Z1 huvud. Använder själv det på samma stativ som du köpt. Både Arca-Swiss och RRS kan du köpa från Hollands foto affärer. RRS blir dyra när du beställer från USA och ska betala tull, moms och avgifter.
 

Curt L

Aktiv medlem
Gitzos nya huvud är inte så dåliga som folk skrivit här. Däremot så är snabbfäste, plattor och dylikt sämre än de Bästa från Arca, RRS och Kirk. Gitzos Systematic hivud för större tele har jag och det är mycket bra. Jag har även RRS BH-55 och BH-40. Har även Arca-Swiss Z1 som är minst lika bra om inte bättre än RRS. Det är också lite billigare. Även Markins huvud är bra.
Jag skulle rekomendera ett Arca Z1 huvud. Använder själv det på samma stativ som du köpt. Både Arca-Swiss och RRS kan du köpa från Hollands foto affärer. RRS blir dyra när du beställer från USA och ska betala tull, moms och avgifter.
Vilka nätbutiker (mer än Foto Konijnenberg) har RSS?
 

NikonFX

Aktiv medlem
Gitzos Systematic hivud för större tele har jag och det är mycket bra.
Dessa två kulleder (eller snarast en modell i två utföranden) har jag inte testat men de fungerar väl inte för annat än telefotografering? De har bara +28° / -28° i tilt-rörelse och passar alltså inte speciellt bra för allmänfotografering, makro och dylikt.

Positiva är att kulleden finns i version utan snabbplatta så att man kan sätta dit en riktig snabbplatta. Kräver dock L-platta till kameran för att kunna användas för höjdformat.

För stora telen tycker jag dock att kulleder rent generellt inte är det bästa valet utan kör alltid vid 400mm och över det med Wimberley.
 
Senast ändrad:

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Dessa två kulleder (eller snarast en modell i två utföranden) har jag inte testat men de fungerar väl inte för annat än telefotografering? De har bara +28° / -28° i tilt-rörelse och passar alltså inte speciellt bra för allmänfotografering, makro och dylikt.

Positiva är att kulleden finns i version utan snabbplatta så att man kan sätta dit en riktig snabbplatta. Kräver dock L-platta till kameran för att kunna användas för höjdformat.

För stora telen tycker jag dock att kulleder rent generellt inte är det bästa valet utan kör alltid vid 400mm och över det med Wimberley.
Jag använder också Wimberley till mina större Tele objektiv. Men till de lite mindre tele objektiven är den bra. Den går också att använda till alla andra objektiv om man inte behöver så mycket "tilt" när man plåtar. Den har vissa likheter med den mycket bra och klassiska kulleden Burzynksi. Den hade också lite "tilt" rörelser.
 

Emil-G

Aktiv medlem
[...] Både Arca-Swiss och RRS kan du köpa från Hollands foto affärer. RRS blir dyra när du beställer från USA och ska betala tull, moms och avgifter.
Hur får du ihop det där? Jag beställde min BH-55 (med B2ASII Lever release) direkt från RRS i USA i maj och fick betala 3600kr för kulan, en kameraplatta och frakt. Till det kom ungefär 1000kr i moms och avgifter, summa 4600kr. Foto Konijnenberg tar €519 (4750kr) och CameraNu €549 (5000kr) för samma kulled, exkl frakt och platta. Kameraplattorna kostar €60-70 i Holland, hos RRS $55 plus moms. Varken FotoK eller CameraNu har kulan i lager så förmodligen beställer de direkt från RRS i USA, tullar in den och skickar vidare den till dig efter att ha lagt på sin marginal.

4600kr är inte gratis men det är iaf billigare än att låta en mellanhand sköta importen och lägga på sin egen vinst.

För övrigt har även Scandinavian Photo i Mölndal ett par RRS-kulor på hyllan, BH-40 kostar 5500kr och BH-55 5900kr om jag minns rätt. De finns dock inte på ScP:s hemsida.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Jag betalade klart mer än du när jag beställde min RRS BH-55 från USA. Och ändå köpte jag ingen kamera platta då. Fick även betala moms på frakten och en avgift till posten, och moms på den.
Priserna växlar givetvis mycket när du har tre valutor inblandade i dina jämförelser. Euron, Dollarn och kronan. Alla tre har ju gått upp eller ner mycket under det sista året.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Och ska vi prata om billiga RRS beställningar som du gjorde så har jag också gjort ett par fynd hos Foto Konijnenberg som dessa två. Kolla USA priserna på dem :)


Really Right Stuff MH-01 Hi-Capacity monopod Head € 63.50

Really Right Stuff BH-40 + B2 AS II LR Ball Head € 129.00
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag betalade klart mer än du när jag beställde min RRS BH-55 från USA. Och ändå köpte jag ingen kamera platta då. Fick även betala moms på frakten och en avgift till posten, och moms på den.
Priserna växlar givetvis mycket när du har tre valutor inblandade i dina jämförelser. Euron, Dollarn och kronan. Alla tre har ju gått upp eller ner mycket under det sista året.
Jag förstår inte vad du fiskar efter? Du menar att det är billigare att handla från Holland än från USA och jag visar att så inte är fallet. Dollarn har visserligen stigit några procent sedan jag köpte mina grejer i våras men det välter ändå inte min jämförelse, speciellt inte när holländarna tar nästan dubbla priset för kameraplattorna.

Det kanske hade varit billigare för dig att handla i euro än i dollar men trots alla svenska påslag med tull, moms, frakt, moms på frakten, postens avgifter och kaffe till mormor är det fortfarande billigare att själv handla i dollar än att låta en holländare sköta beställningen. Det är ju inte svårare att betala tull och moms i Sverige än att ta med pengarna/bankkortet till postombudet och så gör de klart allt på någon minut.

Du slipper visserligen betala svensk moms och tull genom att köpa från Holland men du tror väl inte att du slipper kostnaden i slutänden bara genom att handla från ett annat EU-land? Den holländska staten tar garanterat ut samma avgifter, plus att någon holländsk fotohandlare skall ha lön, betala hyror och det ena med det andra innan han slutligen skall göra vinst på affären.

Att du gick på en nit för att du inte jämförde priserna tillräckligt noga är naturligtvis tråkigt. Jag förstår dock inte varför du försöker få fler att gå på samma nit?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Och ska vi prata om billiga RRS beställningar som du gjorde så har jag också gjort ett par fynd hos Foto Konijnenberg som dessa två. Kolla USA priserna på dem :)


Really Right Stuff MH-01 Hi-Capacity monopod Head € 63.50

Really Right Stuff BH-40 + B2 AS II LR Ball Head € 129.00
Jag vet inte var du hittar dessa priser, när jag söker hos FotoK kostar de €175 resp €449. Hos CameraNu €169 resp €499.

Jag förnekar inte att det går att fynda i Holland, det jag vänder mig mot är att du är så tvärsäker på att det är billigare där än i USA. Det är det inte idag, må vara att de hade en kampanj för två år sedan och sålde ut varor till reapris. Grattis till dig som lyckades hitta den, har du fått någon nytta av dem sedan dess eller ligger de fortfarande oanvända på hyllan hemma?

I bought a ballhead and a monopod head this time. I didn't really need those, but the deals where so good that I couldn't say no.
 
Senast ändrad:
ANNONS