Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Dadigan skrev:
Jag har just fått ett manfrotto "av tomten", så nu lär man väl börja använda det en hel del. Men tidigare har jag nästan aldrig använt stativ, jag hade en gång mitt 80-200 handhållet på 1/8 sek. Till min stora förvåning blev det skarpt. Men nu kanske bilderna blir ännu skarpare...

Du tror att det blev skarpt... Eller det kanske verkar så om det är 10x15 kopior, men hade du kört med diafilm och blåst upp till 1x1,5 meter så hade du sett..

Jag använder i princip alltid stativ till mina bilder. Dels naturligtvis pga att slippa skakningsoskärpa..men också för att man i lugn och ro kan komponera bilden precis så som man vill ha den. Lite lättare också att ha kameran på stativ om man använder sig av tex avtonat gråfilter.. :=). Jag tycker själv att jag blir en mycket mer tänkande fotograf med stativ än utan. Mer "omsorgsfull" är kanske det rätta uttrycket..!?

/JP

"Jag tycker själv att jag blir en mycket mer tänkande fotograf med stativ än utan. Mer "omsorgsfull" är kanske det rätta uttrycket..!? "

utveckla det där! det lät intressant:)

ariadne skrev:
"Jag tycker själv att jag blir en mycket mer tänkande fotograf med stativ än utan. Mer "omsorgsfull" är kanske det rätta uttrycket..!? "

utveckla det där! det lät intressant:)

Ska försöka utveckla det jag skrev..

Jo..då jag använder mig av stativ har jag ju tid att omsorgsfullt komponera min bild precis så som jag vill ha den. Jag kan ju i princip ta hur lång tid på mig som helst att komponera min bild. Utan stativ skulle jag förmodligen inte ha det tålamodet. Rent praktiskt skulle jag inte (för vissa motiv) orka hålla en kamera tillräckligt länge för att få den bild jag önskar. Om jag vill ha ett speciellt ljus i bilden så kan jag i förväg montera upp kameran på mitt stativ, göra klart kompositionen och vänta på det rätta tillfället.

Använder jag mig av avtonat gråfilter (vilket jag ofta gör) så är det också mer omsorgsfullt med stativ. Ett avtonat gråfilter övergår från genomskinligt till mörkt och är till för att minska kontraster i en bild. Om jag vill tona ned en ljus himmel så är det en klar fördel med stativ eftersom jag i lugn och ro kan placera "övergången" exakt där jag vill ha den efter det att jag komponerat bilden. På frihand går det säkert också..men det föreligger en risk att man gungar till så att "övergången" inte hamnar precis där man hade tänkt sig. Kompositionen blir inte heller exakt då förstås. Det är därför jag tycker att jag blir mer omsorgsfull när jag använder ett stativ än när jag tar bilder på frihand.

/JP

Han syftar antagligen på att man med kameran fast montera på stativ kanske oftare låter processen ta sin tid. Eftersom upplägget liksom är klart så kan man pyssla med exponering, fokus/skärpedjup och tänka igenom kompositionen hur länge man vill. - Bara inte solen hinner gå ner och komma upp på andra sidan klotet förståss... ;-)

Å andra sidan upplever jag att jag blir en mer flexibel och mer påhittig fotograf när jag har kameran löst i handen.
Jag tror att den absolut bästa metoden är att jobba handhållet fram till dess att man ska trycka av. - Då fäller man ut stativet och tänker igenom allt några gånger till. Först sen trycker man av (med trådutlösare).
Det är nog den metod som ger de bästa bilderna (förutsatt ett statiskt motiv) om man är pedant nog att orka hålla på så.

[Ok, du hann före]

Senast ändrad:
och jag skulle förmodligen inte ha tålamodet att vänta. på ljuset eller fåglarna eller vad det kan vara. vad ska man göra under tiden? :)

Jeppe skrev:
Var ute i den bruna skogen idag och letade motiv. Tider mellan 1/30 och 30" med ett 300mm. Klart som attan att man har ett stativ, som sagt och min fru vägrar fortfarande att bära det.... ;)
Det är därför vi aldrig har gift oss för då kan det bli att man inte får någon bärare längre. /Inge

ariadne skrev:
finns det inte staiv som fungerar mer som kroppen gör, så att man känner att det är mer som en förlängning av kroppen, inte ett separat robotredskap?
Kolla på Benbo. Men precis som med individer krävs det nog en del tillvänjning innan kemin stämmer. För vissa säger det klick direkt, andra upptäcker lika snabbt att det är lika bra att gå skilda vägar.

Stativ?

Inte ofta. Den typen av reportagebilder jag oftast tar skulle hämmas av stativ. Ibland har jag ett enbensstativ.

Det är svårt när man inte är van vid stativ att börja använda det. Särskilt vid vanligt dagsljus.

I julhelgen provade jag min pappas nya Gitzostativ i 500-serien med niveleingskula och vätskedämpat videohuvud tillsammans med Hasselblad. En lättanvänd och helt suverän kombination.

ANNONS
Götaplatsens Foto