Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Steget in i den digitala världen

Produkter
(logga in för att koppla)

andersab

Aktiv medlem
Hej!
Vad skulle ni ge för tips till en person som har fotat med analog SLR som vill gå in i den digitala världen, men som kanske bara har 4000-5000 att lägga på utrustning? Ska man köpa begagnat eller en riktigt bra digital "kompaktkamera" eller ska man helt enkelt vänta med att ta steget tills D-SLR:er blir billigare?

Är det bara den digitala efterbehandlingsbiten du är ute efter (?), köp en bra filmscanner för samma pengar.

D-SLR utan tvekan.
Försök hitta en bra begagnad, borde inte vara några större problem.
En gång SLR alltid SLR, analogt eller digitalt.

Har själv gjort den "dyra" resan via kompakter tillbaks till D-SLR. Skulle inte gjort det idag med facit i hand utan tagit steget direkt.

Det är mitt råd.

Om vederbörande har en analog SLR och verkligen gillat att mixtra med manuella inställningar mm och kanske redan har ett gäng olika objektiv, då är ju valet enkelt. Köp en DSLR, med fördel då av samma märke/fattning som den analoga, om man vill kunna nyttja samma optik.
Om vederbörande plåtat på auto-läge hela tiden, bara har kit-optiken och vill ha en smidig semesterkamera så finns det ju en mängd olika icke-dslr, från cigarettpaketstora kompakter till nästan-dslr'er med stora zoomobjektiv. De senare är jag personligen skeptisk till, och tycker att om man nu är så pass intresserad av foto, så gör man sig själv en björntjänst att inte ta steget fullt ut till DSLR direkt. Idag är ju de billigaste DSLR inte långt från de kamerorna i pris.
Man ska inte heller glömma att många icke-dslr kameror har en del mums som många dyrare DSLR saknar, som anti-skak, möjlighet att filma. Vridbara skärmar/sökare, vattentålighet, WiFi mm.

/E

Att skynda långsamt.
Att inte läsa för mycket i forumet, risk för total förvirring.
Att kolla proffesionella tester och läsa recentioner.
Att ha is och slå till vid ev.prisnedsättning eller kampanjer, modellen blir inte sämre för att det kommer nya varianter hela tiden.
Att läsa på om det digitala flödet innan så att du vet ungefär vad det handlar om.

Efter köpet:
Tänk analogt när du fotograferar men unna dig att slösa "film" och testa så blir du inte besviken.

Mvh/Gunte..som hade en årslång övergång :)

js1 skrev:
D-SLR utan tvekan.
Försök hitta en bra begagnad, borde inte vara några större problem.
En gång SLR alltid SLR, analogt eller digitalt.

Har själv gjort den "dyra" resan via kompakter tillbaks till D-SLR. Skulle inte gjort det idag med facit i hand utan tagit steget direkt.

Det är mitt råd.

Håller fullständigt med. Digitalkompakten går nu runt i släkten sedan jag köpte min D-SLR.
Lite is i magen skadar inte heller.

ANNONS
Götaplatsens Foto