Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stillbild och Film

Produkter
(logga in för att koppla)

Jägar3n

Aktiv medlem
Hej.
Idag fotar och filmar jag 50-50 ungefär. Fotar med Sony A77 och filmar med Panasonic v720.
Blir dock inte nöjd med kvaliten med videokameran. Mina motiv är mestadels vilda djur och fåglar och vid längre brännvidder tycker jag Panasonicen faller handlöst. A77 går att filma med men är inte optimal precis p.g.a. storlek samt att AF inte hänger med vid lite rörligare motiv.

Vad finns då att satsa på för att uppnå ett bättre resultat vid filmning. En DSLR som funkar bra vid både filmning o foto. (Finns det ? ) En bättre dedikerad filmkamera? I så fall vilken ? Är ju precis som vid foto att man vill ha rejäl brännvidd , men det kanske är som med V720 att prestandan vid långa brännvidder är för dålig. Är nöjd med min A77 som rent fotoinstrument och har för mycket optik m.m. så vill inte byta system i första taget.

Finns det några filmgurus därute som kan dela med sig av tips och synpunkter.

En DSLR filmar otroligt mycket bättre än vad en filmkamera kan fota. Jag skulle inte ha två olika kameror, själv kör jag med Nikon D800. Det finns väl olika synpunkter på vilka kameror som är bra att filma med, men reklamen för skidlandslaget, Volkswagen tror jag? ÄR filmad med en D800..... och då duger den nog åt mig med, oavsett vad andra tycker :) Även om jag vald kameran i första hand för outstanding foto egenskaper.

Men jag tror nog de flesta nya kameror har rätt bra filmfunktion.

Det blir krångligt när du efterlyser bra autofokus. I mitt tycke existerar det inte autofokus på någon kamera, de är ungefär lika kass allihop.
Men de DSLRer som jag vet har någorlunda AF är tex Panasonic G6 eller GH3 och Canon 70d.

Vad har du för budget?
Utan att ta hänsyn till din plånbok utan bara det du vill använda den till så är Canon xa20 min första tanke. Kolla Philip Blooms recension, den heter xa25 (en kontakt som skiljer inget annat).
Sen lite billigare är samma kamera i Legria serien, tror den heter 30.

De har typ så bra AF det går att få och 20x optisk zoom plus en massa annat godis.

Det blir krångligt när du efterlyser bra autofokus. I mitt tycke existerar det inte autofokus på någon kamera, de är ungefär lika kass allihop.
Men de DSLRer som jag vet har någorlunda AF är tex Panasonic G6 eller GH3 och Canon 70d.

Vad har du för budget?
Utan att ta hänsyn till din plånbok utan bara det du vill använda den till så är Canon xa20 min första tanke. Kolla Philip Blooms recension, den heter xa25 (en kontakt som skiljer inget annat).
Sen lite billigare är samma kamera i Legria serien, tror den heter 30.

De har typ så bra AF det går att få och 20x optisk zoom plus en massa annat godis.

Ok. Ska kolla närmare på dessa.

ANNONS
Götaplatsens Foto