Annons

Stjärnföljare - alternativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja jag är inte så rädd för höga ISO. Till timelapsevideo tycker jag det funkar, och det är egentligen mest det jag gör på så höga ISO:n. Är exponeringstiderna kortare, minskar ju brusnivåerna så då kan det funka ändå.

Av kameratekniska skäl är det sällan jag använder längre exponeringstid är 30 sekunder. K-x:en slår till med dark frame subtraction på längre tider så det blir väldigt tidsödande. Dessutom tillåter bulbläget bara ISO 1600 som max, så vinsten blir minimal, utom för en del bilder i speciella situationer. Vet inte hur det är med andra kameror här? DFS går visserligen deaktivera genom debug menyn, men eftersom ISO ändå bara går upp till 1600 har jag hittills inte tyckt det funnits skäl att rota runt med denna.

Raw, Pentax egna PEF. Jag har dock "fuskat" med brusbehandlingen och gjort den i den exporterade jpegen med en plug-in i Gimp. Lightrooms brusbehandling är jag inte riktigt vän med än. Tror jag utprovat den för dåligt, då jag inte tycker jag får resultat. Är ganska ny på Lightroom.

He, he! Ser nu jag hade en dammig skärm. Damm ser ut som brus på min skärm. Efter avdamning ser jag att jag är ganska nöjd med graden av brusreducering på bildexemplet ovan :)

He, he! Ser nu jag hade en dammig skärm. Damm ser ut som brus på min skärm. Efter avdamning ser jag att jag är ganska nöjd med graden av brusreducering på bildexemplet ovan :)

Inatt ser set ut som 6 timmars molnfritt här. Det var längesen det var det på natten. Ska passa på och fota!

/Stefan R. Nilsson

Här ser det ut som moln i kväll, men ser bättre ut i morgon kväll. Dessutom verkar det finnas viss chans för norrsken då, och snön kan ligga kvar uppe i träden med lite tur. Kan bli fint :)

Kanske får se någon bild från i kväll då?

Om jag inte är för trött. Frugan jobbat kväll och jag passar barnen även imorgonbitti. Väldigt svårt att hitta tid till fota :(

/Stefan

Mycket tjusigt och effektfullt! Moln i lagom mängd är stjärnfotografens bästa vän när det gäller astroscape. Var ute en sväng i kväll jag också, men det blev inga bilder. Motiven fanns nog där, men jag kom mig inte för att sätta upp kameran. Åkte bil 3 mil ut i obygden till mörkret, traskade en km ut i skogen med snöskor till en fotogenisk myr, bärande på en massa utrustning, och så sätter man inte ens upp kameran... Vad är det för en fotograf? Jag fick i alla fall frisk luft och det var vackert ute i skogen med snö på träden. Hade hoppats på svagt norrsken, men det lös med sin frånvaro då jag väl kom på plats och efter drygt en timmes väntan traskade jag åter med alltihopa. Men jag kunde ju satt upp kameran i alla fall ju. Roligt att se att du fick en fin bild!

Tack.
Jo ibland hittar man inte rätt motiv. Men tänk om du inte kånkat på utrustningen och sett den underbaraste bilden du någonsin sett att du kunnat ta. De ögonblicken händer alltid då.

Nu velar jag. Kommer nog uteslutande fotografera med vidvinklar gällande astroscape.
Vad kan jag egengligen vinna på en Polarie?
Antingen fotar jag ISO12800 under 30s för stjärnorna och en på ISO3200 för förgrunden och slår ihopa dom.
Eller så fotar jag stjörnorna i ISO3200 i 2 min och en på förgrund och slår ihopa dom.

Vad kan jag vinna på Poarie förutom aningen mindre brus?
Tror ni jag kan fånga fler detaljer, stjärnor och färger? Eller jag är bara ute och cyklar efter väldigt små marginaler?

HJÄLP! Ingen med erfarenhet?

/stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto