Annons

Stjärnhimmel, vad gjorde jag för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

LizzieM

Aktiv medlem
Jag har objektiv 18-55 mm som följde med min Nikon D5000 när jag köpte den. Jag frågade här på forumet tidigare om jag kan ta fina stjärnhimmels-bilder med den, och fick svaret att det inte skulle vara några bekymmer.. Vilket det var! Stooora bekymmer.
Jag använde fjärrutlösare och stativ!
Orkar någon förklara vad jag gjort för fel på varje bild här nedanför?

Provade först inställningarna jag blev tipsad om:
ISO 200
Bländare runt 3.5-4.0
Vitbalans dagsljus
Slutare 30-120 sekunder. Skulle prova mig fram. När dessa inställningar inte fungerade så började jag mixtra med både slutartid, ISO, bländaren och vitbalansen.

Alla bilder med 30 sekunder blev värre än dessa.

Bild 1, månen!.
f/4.5
Slutare 20 sekunder
ISO 200
Brännvidd 18 mm
Vitbalans dagsljus (detta fick jag ändra sedan för att det fanns gatlyktor som gjorde bilderna orange)

Bild 2.
f/4.5
Slutare 106 sekunder
ISO 200 (provade även med 1000 , ingen skillnad)
Brännvidd 18 mm
Vitbalans : Dagsljus

Bild 3.
f/5.3
Slutare 101 sekunder
Brännvidd 46 mm
ISO 200
Vitbalans glödlampa

Bild 4.
f/4.6
Slutare 76 sekunder
ISO 200
Brännvidd 26 mm
Vitbalans glödlampa


Det var jättesvårt att ställa in skärpan. Kunde inte ha AF, för då blev det helt fel fokus. Tog jag MF så var det jättesvårt att se när skärpan låg på stjärnorna eftersom det var mörkt och dom är så små. Därför blev dom väldigt suddiga på alla kort.
 

Bilagor

  • DSC_0009.jpg
    DSC_0009.jpg
    9.9 KB · Visningar: 2,070
  • DSC_0012.jpg
    DSC_0012.jpg
    5.6 KB · Visningar: 2,091
  • DSC_0019.jpg
    DSC_0019.jpg
    4 KB · Visningar: 2,080
  • DSC_0024.jpg
    DSC_0024.jpg
    5.5 KB · Visningar: 2,392
Jag har inte provat det själv men tänker prova det.. jag har köpt en vinkelsökare på ebay, som har förstoring 3x. Det tror jag dels gör det lättare att titta in i sökare när kameran står på stativ och pekar uppåt, dels kan jag bättre se dom små stjärnorna för att ställa in skärpa. I övrigt så håller jag med om att det är svårt. Man måste hitta en bra plats utan ströljus.. inte lätt.
 
Hej!

Först och främst, vilken vitbalans du använder är mycket en fråga om tycke och smak. Vitbalans glödlampsljus kommer att göra dina bilder mycket blå som i de senare exemplen, vilket i och för sig kan vara ganska snyggt, annars brukar jag använda vitbalans dagsljus.

Jag förstår inte att du säger att du får samma resultat i bild 2 med iso 200 och 1000. Det kan inte stämma om allt annat är konstant (eller körde du kortare tid med iso 1000-bilden?).

AF är svårt eftersom AF-systemet inte har något särskilt att jobba med. Du kan heller inte lita på oändlighetssymbolen (eller ändläget vid den) på objektivet. Det enklaste är därför att ställa skärpan på något långt borta som systemet kan fokusera på och sedan låsa skärpan (eller slå över till manuellt fokus utan att röra fokusringen).

Notera också att stjärnhimlen roterar runt polstjärnan, så du kommer alltid att få stjärnor som blir lite utdragna cirkelbågar vid längre tider. Det uppträder vid 10-talet sekunders exponering eller så, lite beroende på var på himlen du fotograferar och vilken brännvidd du har. Ju längre från polstjärnan, desto större cirkelbågar. Om du vill undvika detta måste du ha stativ med trackingmotor som man har för teleskop.

Kom också ihåg att det kan vara värt att slå på brusreducering för långa exponeringar i menyn (kameran tar då en extra bild, med samma exponeringstid, fast utan att öppna slutaren, för att få en brusbild att dra bort). Det är väldigt jobbigt att behöva vänta på detta om man tar många bilder på långa exponeringar, men bruset blir lägre, så det kan vara värt det.
 
Ett tips till förresten om ströljus. När du tar bilder på lång exponering kan ljus leta sig in bakvägen genom sökaren till sensorn. Vid normal fotografering har du ju ögat där och blockerar ströljus med, men vid exponeringar på stativ är nog sökaren fri och detta kan bli ett problem. Jag vet inte om det följer med en liten plastbricka att sätta för sökaren för detta ändamål till D5000. Om inte kan du ta en liten tygbit (helst svart) eller så och lägga över sökaren när du tar bilden. Det är inte jättekinkigt att det blir helt tätt, men om du täcker för det mesta så blir det bättre än inte alls.

För övrigt är det en fördel att fotografera i råformat, speciellt vid nattbilder där man kan vilja dra i spakarna en hel del i datorn (ändra vitbalans, ljushet med mera).
 
brusreducering för långa exponeringar är segt tyvärr, men att ta en bild med samma ISO, samma kamerateperatur, samma dag och med samma exponeringstid (fast med objektivlocket på) ger dig en bild att sätta in som dark frame i din RAW-hanterare så slipper du vänta typ 30 sekunder för att kameran skall ta en dark frame och subtrahera denna för VARJE bild. Man spar mycket tid på att göra så och det blir nästan lika bra.
 
När jag tar nattbilder underexponerar jag upp till 2 steg.
Mina två nattbilder i profilen, dock inte på stjärnhimlen är underexponerade ganska rejält.

Utan underexponeringen kommer mer brus fram, och det är ju bara "ljuset" man vill ha rätt, samt lite ströljus ifrån det kanske.

Testa gärna att underexponera och bilda dig en uppfattning om det kan vara rätt väg att gå.

Lycka till.

MVH Julle.
 
Har inte läst allt..
Men har du tänkt på jordens rotation?

Hade själv ett problem när jag fotade månen första gången
och jag förstod inte varför den blev oskarp!
Och jag kom fram till att det kunde bero på det, dock inte säker på det än i dag. hehe.

Möjligt svar på en av dina frågor i alla fall!
 
Förstår att det är med ditt medföljande objektiv som du vill fota. Om du vid ett senare tillfälle vill investera i ett telezoom kan du ta hyggliga ( ja enligt mig ;)) månbilder som den här tex : Den andra bilden är en cropbild av den första.

Slutare : 1/ 1000 s ,Bländare : 4 ,ISO : 400 ,Längd :200 mm ( 200 x 1.6 )

Vitbalans : Auto ,Fokus: Auto , Kameran handhållen.
 

Bilagor

  • Moon.JPG
    Moon.JPG
    14.1 KB · Visningar: 2,406
  • Moon1.JPG
    Moon1.JPG
    32.7 KB · Visningar: 1,797
Senast ändrad:
Ett tips är att först ställa in kameran på väldigt hög ISO, t.ex 3200, så kan man snabbt kolla skärpan med kortare exponeringar. När man tycker att fokus sitter prick på oändligt så ställer man in lägsta ISO och tar den långa exponeringen.

edit: Läste nånstans att det räcker med 4s för att stjärnorna ska bli lite sträckta av jordrotationen. Vet inte vad det baseras på, olika kameror har olika upplösning. Resultatet borde variera.
 
Senast ändrad:
ANNONS