Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stopp-bad

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Jag köper 24% Ättiksprit i matvaruaffärer och blandar för filmstop 1 del av den ättikspriten på 40 delar vatten (10ml på 4dl vatten)(har för mig jag räknade fram det utifrån någon rekomenderad koncentration här på fotosidan).

Pappersstop kör jag 1 del 24% ättiksprit på 20 delar vatten (1/2dl på 1 liter vatten) har fått för mig att det är mindre kritiskt att inte få för surt vid pappersframkallning och kör lite starkare för att spara fixet.

Någon kanske har mera bättre rekomendationer som är bättre för lång hållbarhet av bilderna.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
2% är lagom att använda i de flesta fall. Ättikssprit är väl 12% och ättikssyra 24% för de flesta märken i butik vill jag minnas.
 

Disa Ö.H

Medlem
Tack för tips!
Låter bra och ska testas!
Richard, jag tittade på dina foton och undrar hur du fått fram molnen så kraftfullt i "den andra skörden". Har du använt filter?
Jag gillade dem mycket dina s/v!
 

Disa Ö.H

Medlem
jag såg det! Intressant. Har två filter i min kameraväska men har inte använt dem än.
Mkt kvar att lära =)
 

RolandM

Aktiv medlem
Både den 12% och den 24% ättikan är samma ättika spädd till olika koncentrationer. Stoppbadet ska om jag minns rätt ha en koncentration av 1½-2% ungefär. Det blir räkneövningar för att räkna fram spädningnarna för att nå önskad koncetration, men en mattebok från årskurs 7 hjälpte mig på traven.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:

Någon kanske har mera bättre rekomendationer som är bättre för lång hållbarhet av bilderna.
Stoppbad har ingenting att göra med hållbarhet på bilderna utan gör att fixet "slits" mindre.
För filmframkallning räcker det istället med en bra mellansköljning. Stoppbadet chokar nämligen filmen för kraftigt och ökar på så sätt kornet.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Wolfgang skrev:
Stoppbad har ingenting att göra med hållbarhet på bilderna utan gör att fixet "slits" mindre.
För filmframkallning räcker det istället med en bra mellansköljning. Stoppbadet chokar nämligen filmen för kraftigt och ökar på så sätt kornet.
-Men å andra sidan så får man fixera något längre och fixet måste bytas oftare än med surt stoppbad.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Man kan även använda ogräsättika, som finns att köpa i 5 liters dunkar för 79 kr på byggvaruhus och färgaffärer. Den är på 68%.

5 Liter räcker länge..........


/// N.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Wolfgang skrev:
Stoppbad har ingenting att göra med hållbarhet på bilderna utan gör att fixet "slits" mindre.
För filmframkallning räcker det istället med en bra mellansköljning. Stoppbadet chokar nämligen filmen för kraftigt och ökar på så sätt kornet.
Har för mig Mipert skrev någonstans om att för surt stopbad band något till emulsionen som gjorde den svårare att skölja därav min association till hållbarheten. Jag skrev också att jag hade syra för att spara fixet.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Har för mig Mipert skrev någonstans om att för surt stopbad band något till emulsionen som gjorde den svårare att skölja därav min association till hållbarheten. Jag skrev också att jag hade syra för att spara fixet.
Det stämmer säkert, Richard, därför tycker jag att man skall skölja filmen ordentligt i vanligt vatten i samma temperatur som framkallnigsvätskan.
 

KlipskKonst

Medlem
i-sprit?

i anslutning till denna tråd har jag en fråga...

är lärarkandidat på en folkhögskola och har fått i uppgift att få igång en sedan länge vilande analog fotoverksamhet. det står en 20 liters dunk med 95%-ig i-sprit i fotolabbet och jag undrar om det fungerar att använda som pappers-stopp. är i-sprit detsamma som is-ättika?
vilken koncentration rekommenderas?

tacksam för snabba svar!
 

Disa Ö.H

Medlem
stoppbad

har just börjat på fotoutbildning och fick idag veta att det för filmframkallning inte krävs mer än vatten som stoppbad. Det negativa är att det tar litet längre tid.
Alltså 20 gradigt rinnande vatten..
 

KlipskKonst

Medlem
har också fått lära mig det... men vid pappersframkallning bör man tydligen använda ättika som stopp... eller i vart fall något som är surt, då framkallningsvätska är basiskt.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Hmm, borde det inte vara tvärt om?
Surheten stoppar framkallningen tvärt då framkallninsvätskan skall vara basisk för att fungera, korrekt?
Papper säger man väl att man skall låta framkallas fullt ut tills inget mer händer och därvid är det inte så kritiskt att framkallningen avbryts vid en viss tidpunkt utan man kan (enligt no-acid förespråkarna ;-)) lika gärna skölja ordentligt för att spara fixet.
Film däremot vill man ha god kontroll på framkallningstiden för att kontrollera kontrast och man vill således ha en väldefinierat stopp på framkallningen. Syra i stop således önskvärt av den anledningen. Håller detta resonemang?
 
ANNONS