Annons

stopp-bad

Produkter
(logga in för att koppla)

KlipskKonst

Medlem
Rickard Abrahamsson:
stämmer alldeles precis... framkallaren är basisk, och behöver sur lösning för att avbrytas tvärt... men det skrev jag!;)

jag skrev:
"...eller i vart fall något som är surt, DÅ framkallningsvätska är basiskt."

men min fråga återstår: vad i bubblan är i-sprit och kan det användas som stopp? :) någon som vet?
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Du skrev att framkallare är basisk, inte att den skall vara basisk för att fungera.

Min fråga kvarstår också: Borde det inte vara mer motiverat med syra i filmstoppet än i pappersstoppet utifrån surt-basiskt perspektivet?

(Det var detta jag menade med tvärt om, inte att du skulle byta plats på syra och bas ledsen att det blev lite fel i syftningen)
 

matnyttige

Aktiv medlem
I-sprit är troligtvis industrisprit och fungerar nog inte bra som stoppbad.

Jag är nog inne på Richards resonnemang om att för ett surt stoppbad är bättre lämpad för film då det gäller att snabbt stoppa framkallningsprocessen. Framkallningstiden är ju viktig på film. På papper är detta inte så noga men jag rekommenderar ändå att man har surt stoppbad.

Prova med att doppa fingrarna i framkallningsbadet o gnid sedan pekfingret mot tummen. -En tunn hal hinna sitter kvar på fingrarna. Doppar man dem sedan i vatten så sitter det fortfarande en del kvar. Om man däremot stoppar ner dem i det sura stoppbadet så försvinner det med en gång.
 

KlipskKonst

Medlem
jag har suttit och försökt lusläsa en bok från 1990/91 som jag tror heter 'Mörkrumsteknik'. i den har jag för mig att film är mycket mer känslig för tvära kast i både temperatur och i ovandlingen syra till något mer basisk. därmed kan ättika vara förödande för filmen?!
dessutom.... ett papper (som givetvis är mer eller mindre poröst) bär mycket mer kemikalier med sig än en film, vilket gör att fixet torde bli mer uttjänt och uppblandat vid pappersframkallning än filmframkallning...

rätta mig om jag är fel ute!:)

jag lovar att jag inte ska använda i-spriten. jag låter skolan köpa vanlig ättika.:)
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Enligt Langfords "the Darkroom Handbook" används stoppbad för filmen. Känns som att jag går på hans linje, kanske framförallt med riktigt aktiva framkallare som Rodinal.
 

Toba

Aktiv medlem
Hmmm, lukta på din 95%-iga I-Sprit och se om den luktar ättika. Det troliga är väl att den används för rengöring av saker och ting, inklusive minnen från tiden straxt efter konsumtion..... ;)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Vissa filmer verkar vara lite mer känsliga för kast mellan basiskt och surt, som Efke 25 och 50 som kan få små hål i emulsionen. En kort vattenskölj mellan framkallaren och fixet är nog att föredra för dessa.
 

mipert

Aktiv medlem
Surt stoppbad är inte skadligt för filmen.

Så länge det inte är för surt.
0,7 % styrka är rekommenderad maxstyrka.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Surt stoppbad rekommenderas inte om man använder framkallare med natriumkarbonat eftersom det kan bildas koldioxidbubblor. I alla fall med ättika. Har råkat ut för det. :-/
 

magnus67

Aktiv medlem
mipert skrev:
Surt stoppbad är inte skadligt för filmen.
Så länge det inte är för surt.
0,7 % styrka är rekommenderad maxstyrka.
Surhet mäts visserligen i pH och inte procent. Men som nämnts (av Pertmann själv) i en annan stoppbadstråd bör pH inte understiga 4,9, vilket innebär en ättiksyralösning på 0,7%.

I databladen från Ilford framgår att deras fix har pH mellan 5,0 och 5,5. Vilket väl bör innebära att filmen tål denna surhet utan att bli förstörd.

I databladen kan man även läsa:
If a stop bath is not used and the pH of the fixer
bath is found to be to high when measured, i.e.
more alkali than it should be, then a few drops of
a 50% acetic acid solution may be added to
lower the pH value. This addition should be done
gradually and with thorough stirring. Do not lower
the pH of the fixer bath too far, the limits are given
above.


Men det kräver ju att man på nåt sätt kan mäta pH-värdet på fixet, alla har nog inte tillgäng till en pH-meter hemma.
 
ANNONS