Annons

storlek på bilder(hemsida)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan vdV

Avslutat medlemskap
Även om man inte kan skydda sig mot bildstöld så kan man kanske ändå gardera sig så gott det går.

Jag tänker närmast på storleken på bilderna på hemsidan, man vill ju att bilderna ska se bra ut för att fånga intresset, vet själv om man är inne och kollar bilder, ser bilderna alltför lågupplösta/små ut tappar jag lätt intresset även om bilderna säkerligen ser hur bra ut som helst original.

Min första plan var att ha bilderna i 400x600 och uppemot 80-100k men kanske det räcker med 300x450 och 50-70k? Vad tycker ni?

Finns det några riktmärken?

Tacksam för hjälp...

Mottagaren är viktigare

Alla webbilder jag levererat har gjorts med följande resonemang. Bilderna är till för besökaren, inte mig som levererar/publicerar.

Total mängd kb text och bild på en sida brukar vara styrd av policy, det är begränsningen, inget annat.

Varje bild sparas för webben - antal kb efter antal totala bilder - alltså om det finns plats för 100 kb = 2 st 50 kb etc- och då så stora (i mängd komprimering), och föralldel pixel, som möjligt för att det ska se bra ut. Ska jag begränsa bildstöld får jag rita ett svart kors över bilden men det är inte så kul.

Problemet med små bildfiler är att man tappar mycket av kvaliteten, i varje fall om man vill visa upp bra foto för andra. Det finns små script som försvårar kopiering, men inget "skydd" som inte kan förbigås. Så tror man får leva med att det stjäls bilder från hemsidorna.

Hmm, ja mottagaren är ju viktigast men jag var mer inne på om tex en 50kb fil i 300x450 pixlar går att göra ngt vettigt med, tex printa ut i ok kvalitet? det kanske inte ens går med 400x600 och 100k? Jag har faktiskt inte en aning..

Ja man tackar för hjälpen, tror nog det blir 400x600, det var ju det jag tänkt mig från början så varför ska jag börja konstra nu?!

Kan stirra mig lite blind på det här med bildstöld men ska nog släppa dom tankarna, vill ngn stjäla så stjäl dom. Får koncentrera mig på annat istället, exempelvis A.Madrid-Barcelona för den börjar nu, tack så länge:)

Jag har 600x400 som policy i min Bilderbok och inte allt för omfattande volym av bytes. Det ska vara drägligt för betraktaren att ladda in bilderna och sen se på dem.

Om bilderna är extremt väärdefulla så är det aldrig en bra idé att placera dem på en publik anslagstavla som datorer anslutna till Internet innebär.

Gör bilden i 1 ppi, då kan de som stjäl, i all fall inte skriva ut bilden i bättre kvalite än från webläsaren. Bildkvaliten i webläsaren försämras inte något om du använder 300 ppi eller 1 ppi.

Laponia skrev:
Gör bilden i 1 ppi, då kan de som stjäl, i all fall inte skriva ut bilden i bättre kvalite än från webläsaren. Bildkvaliten i webläsaren försämras inte något om du använder 300 ppi eller 1 ppi.

Nä, det där stämmer inte.

En bild har inga ppi alls så länge bilden är i datorn.

En bild är ett antal pixlar hög gånger ett antal pixlar bred och ingenting annat.

Sedan är en .jpeg dessutom komprimerad.

Det är först vid utskrift man pratar om upplösning.

Ett litet tips för webbsidor med bilder:

Lägg in denna kod någonstans mellan <head></head>
<meta http-equiv="imagetoolbar" content="no">
så visas inte det lilla verktygsfältet i Internet Explorer 6 när musmarkören ligger på bilden, då slipper besökaren ett irritationsmoment.

Jan vdV skrev:
Ja man tackar för hjälpen, tror nog det blir 400x600, det var ju det jag tänkt mig från början så varför ska jag börja konstra nu?!

Kan stirra mig lite blind på det här med bildstöld men ska nog släppa dom tankarna, vill ngn stjäla så stjäl dom. Får koncentrera mig på annat istället, exempelvis A.Madrid-Barcelona för den börjar nu, tack så länge:)

Även 600x400 är smått, många om inte de flesta i sverige kör 1024x768 eller mer. Det blir så pyttigt med en liten bild i mitten på skärmen.

En kompromiss kanske kan vara att lägga till en logotyp i hörnet? Det kan göras automatiskt.

Lednam skrev:
Ett litet tips för webbsidor med bilder:

Lägg in denna kod någonstans mellan <head></head>
<meta http-equiv="imagetoolbar" content="no">
så visas inte det lilla verktygsfältet i Internet Explorer 6 när musmarkören ligger på bilden, då slipper besökaren ett irritationsmoment.

TACK! Jag visste väl att den gick att få bort.

o-laser skrev:
Även 600x400 är smått, många om inte de flesta i sverige kör 1024x768 eller mer. Det blir så pyttigt med en liten bild i mitten på skärmen.

En kompromiss kanske kan vara att lägga till en logotyp i hörnet? Det kan göras automatiskt.

Nja, inte är väl inte 600x400 sååå smått?

Så många hemsidor har väl inte större, iaf inte som jag kikat på.
Logga har jag som standard;)

Tack för alla tips:)

Jan vdV skrev:
Nja, inte är väl inte 600x400 sååå smått?

Så många hemsidor har väl inte större, iaf inte som jag kikat på.
Logga har jag som standard;)

Tack för alla tips:)

Jooo, med 1280x1024 eller som jag kör 1152x864 utnyttjas ungefär bara en fjärdedel av skärmen.

Tänk på att de flesta hemsidor du kollat på är gamla, det säljs knappt några monitorer med små format längre.

Du gör en ny sida. Upp med hakan!

Lycka till!!!

Jan vdV skrev:
Du har inte tränat boxning hör jag;)

Näe, inte min grej, men jag har kollat browserstatistik. Den verka halta lite eftersom när man kollar vad alla man känner har är det MINST 1024 som gäller, jag med min 1152x864 verkar vara i low end.

Icke statistikrepresentativa kompisar tydligen.

hmm, du har säkert rätt ang upplösningen, dock är sidan så gott som klar redan(1024x768) och att bilderna blir större än 600x400 har aldrig varit aktuellt, kanske jag ändrar mig i framtiden vi får se.
Tack för tipsen och ideérna:)

Lasse H skrev:
Nä, det där stämmer inte.

En bild har inga ppi alls så länge bilden är i datorn.

En bild är ett antal pixlar hög gånger ett antal pixlar bred och ingenting annat.

Sedan är en .jpeg dessutom komprimerad.

Det är först vid utskrift man pratar om upplösning.

Visst har du rätt i detta.
Storleken hur den visas på skärmen är precis som du säger. Den bestäms av xxx X xxx. Detta gäller även när den visas i webläsaren. Utskriften från webläsaren blir likadan oavsett hur många ppi bilden har. PPI har ingen betydelse då. Vad jag menar är att om någon sparar ned bilden, så kan dom inte använda den för utskrift, då den har 1 ppi. Utskriftskvaliten kan då inte bli bättre än den är, när den skrivs ut från webläsaren.

Laponia skrev:
Vad jag menar är att om någon sparar ned bilden, så kan dom inte använda den för utskrift, då den har 1 ppi.
Nej, det spelar ingen roll vad du har för ppi. Det är BARA de faktiska pixeldimensionerna som avgör. Ppi är bara en siffra i filens metainformation, och den kan man ändra hur man vill.

jimh skrev:
Nej, det spelar ingen roll vad du har för ppi. Det är BARA de faktiska pixeldimensionerna som avgör. Ppi är bara en siffra i filens metainformation, och den kan man ändra hur man vill.

Ja, det finns bara ett relevant mått på bilder så länge de ligger i datorn och det är höjd gånger bredd i pixlar.

Och sen avgör ju graden av komprimering hur stor filen till slut blir.

mvh

ANNONS
Götaplatsens Foto