Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

suddig bild i sökaren EOS 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dejo

Aktiv medlem
Tjena! Har en 20D som plötsligt blivit oskarp i sökaren. Bilderna blir bra och jag har även testat med att byta objektiv men utan resultat. Har även en 40D som jag jämfört med och den är mkt skarpare. Kan det vara mattskivan ? focuspunkterna lyser iof korrekt. Tacksam för tips som man kanske kan lösa själv innan man ev går till verkstaden.

Tack på förhand :)

På 20D m.fl. hus är det lätt att man stöter till ratten för dioptriinställningen. Då får man det fenomenet du beskriver. Om du inte har kollat det så gör det.

/Arne

//Shit, Slagen av Jonatan med 1 minut...

Tjena! Har en 20D som plötsligt blivit oskarp i sökaren. Bilderna blir bra och jag har även testat med att byta objektiv men utan resultat. Har även en 40D som jag jämfört med och den är mkt skarpare. Kan det vara mattskivan ? focuspunkterna lyser iof korrekt. Tacksam för tips som man kanske kan lösa själv innan man ev går till verkstaden.

Tack på förhand :)

Kan det inte vara dioptriininställningen som ballat ur? Borde finnas en liten liten ratt till vänster om musslan.

Ja man skäms !! Naturligtvis var det så ! Och jag som bytte objketiv och velade ..hmm.
Ja tusen tack för era blixtsnabba och hjälpande svar.

ANNONS
Götaplatsens Foto