Annons

Suddiga bilder, HJÄLP!!

Produkter
(logga in för att koppla)

themajk

Aktiv medlem
Jag såg en fantastisk modefotograf (tror jag det var) som fotograferade hejvilt och verkligen hade koll och driv på sin omgivning, det var inga små plåtningar han ägnade sig åt. Han hade uppenbarligen örnkoll på allt som hade med motivet, det estetiska och själva resultatet att göra. Men det fototekniska kunde han inte ens orden för. Istället för att be om tex 24-70 zoomen så bad han helt sonika om typ "objektivet med röd rand som är lite större", "den lilla kameran" osv. Då gällde det för assistenten att vara med och veta vad han menade. Det var oklart om han hade koll på bländare, slutartid och ISO, men det får man väl ändå förmoda att han hade på något eget litet vis. Resultaten blev i vart fall helt fantastiska.
David LaChapelle, så sjukt roligt att se "bakom"-filmer med honom... :)

(edit: glömde ett 'e'.)
 
Senast ändrad:

erro.se

Aktiv medlem
Vad kameran anger för exponering, med sin automatik, bör väl ändå vara något, att lita på, förutsättningen är: ISO 1600 - 1/1000sek , då vid detta tillfälle borde kameran ange, anser du alltså, - bl.4!
Så skriver du!
Men, du anser att bilden ändå är becksvart, vid bl.4?
Har du vid din test, glömt att ta bort främre linsskyddet?
Jag kan inte kolla den rätta aktuella exponeringen, har inte varit på platsen, där trådskaparens kamera gav 1/8 sek!

7 stegs mindre exponering, vad skriver du om, egentligen, när rätt exponering är målet?

!/1000 sek är en lämplig exp.tid, vid snabba motiv, annars finns risken för rörelse-oskärpa, detta anger jag som mest kritiskt, att kunna "frysa" motivet, det är målet, - vid ISO 400 eller ISO 1600, - då får väl bländaren bli vad kameran anger, beroende på det aktuella ljuset!

Vad har slutartid, bländare och ISO med ljusheten att göra, när endast rätt exponering är målet?
Utgå alltid efter, att få en rätt exponerad bild, det gör jag, - du vill tydligen uppnå effekter!

ISO 1600 var endast ett av två förslag, för att underlätta fotograferingen, räcker inte ISO 1600, vid dina tester, när det är becksvart, är det inte alls förbjudet att hissa upp till ISO 3200!
Det klarar Canon 500D, godkänt, med svagt synligt brus!
ISO 1600 angav jag, som lämpligt, för att undvika svagt brus!
Egentligen orkar jag inte besvara ditt svammel, men OK.....

TS automatik har ju redan gett "rätt" svar: ISO 1600, 1/8 sek och f/4. Rimligen är f/4 den största möjliga bländaren då. Ifall man då använder Tv och rattar in 1/1000 och ISO 1600 så kommer ju kameran att göra det bästa den kan, d.v.s. använda så stor bländare som möjligt, d.v.s. f/4. Större går inte. Och då blir bilden 7 steg för mörk eftersom man med f/4 behöver 1/8 sek, inte 1/1000 sek.

1/8
1/15
1/30
1/60
1/125
1/250
1/500
1/1000

7 steg

Vill du ha 1/1000 inomhus för att frysa ett motiv så får du nog inse att du kommer behöva lite extra ljus. Därför är kanske en generell rekomendation på 1/1000 inte alltid så bra?

Du skriver: "Vad har slutartid, bländare och ISO med ljusheten att göra, när endast rätt exponering är målet?"
Ja du... slutartid, bländare och ISO har väl allt att göra med ljusheten och den rätta exponeringen. Det är ju de tre faktorerna som styr exponeringen och därmed ljusheten. Ja förutom mängden ljus då förstås.
 

themajk

Aktiv medlem
Vad kameran anger för exponering, med sin automatik, bör väl ändå vara något, att lita på, förutsättningen är: ISO 1600 - 1/1000sek , då vid detta tillfälle borde kameran ange, anser du alltså, - bl.4!
Så skriver du!
Men, du anser att bilden ändå är becksvart, vid bl.4?
Har du vid din test, glömt att ta bort främre linsskyddet?
Jag kan inte kolla den rätta aktuella exponeringen, har inte varit på platsen, där trådskaparens kamera gav 1/8 sek!

7 stegs mindre exponering, vad skriver du om, egentligen, när rätt exponering är målet?

!/1000 sek är en lämplig exp.tid, vid snabba motiv, annars finns risken för rörelse-oskärpa, detta anger jag som mest kritiskt, att kunna "frysa" motivet, det är målet, - vid ISO 400 eller ISO 1600, - då får väl bländaren bli vad kameran anger, beroende på det aktuella ljuset!

Vad har slutartid, bländare och ISO med ljusheten att göra, när endast rätt exponering är målet?
Utgå alltid efter, att få en rätt exponerad bild, det gör jag, - du vill tydligen uppnå effekter!

ISO 1600 var endast ett av två förslag, för att underlätta fotograferingen, räcker inte ISO 1600, vid dina tester, när det är becksvart, är det inte alls förbjudet att hissa upp till ISO 3200!
Det klarar Canon 500D, godkänt, med svagt synligt brus!
ISO 1600 angav jag, som lämpligt, för att undvika svagt brus!
Han pratar om vad tråden handlar om. Trådskaparens exempelbild vid användande av sportläget hade exponeringen

Bländartal: f/4
exponeringstid: 1/8 sek
ISO: 1600

f4 är hennes objektivs största bländare.

Ditt tips var "ställ kameran på Tv, ställ in tid 1/1000".

Förutsättningen för personen du försöker hjälpa är att f/4 är största möjliga bländare, du tycker att hon ska ställa in kameran på 7 steg snabbare slutare än vad kamerans automatik angav och kameran kan inte ge en större bländare, framför allt inte 7 steg större än f/4...

Så ja, med ditt tips kommer bilden bli tämligen bäcksvart... för att nå f4 och 1/1000 behöver hon alltså höja iso till 204800, 7 steg högre än 1600.. och det är inte direkt möjligt med trådskaparens utrustning...

Försök sätta dig in i vad frågeställningen handlar om istället för att dra till med standardtips som är omöjliga för frågeställaren att använda.

edit: ser att jag var tvåa på bollen...
 

tommypeters

Aktiv medlem
Jag såg en fantastisk modefotograf (tror jag det var) som fotograferade hejvilt och verkligen hade koll och driv på sin omgivning, det var inga små plåtningar han ägnade sig åt. Han hade uppenbarligen örnkoll på allt som hade med motivet, det estetiska och själva resultatet att göra. Men det fototekniska kunde han inte ens orden för. Istället för att be om tex 24-70 zoomen så bad han helt sonika om typ "objektivet med röd rand som är lite större", "den lilla kameran" osv. Då gällde det för assistenten att vara med och veta vad han menade. Det var oklart om han hade koll på bländare, slutartid och ISO, men det får man väl ändå förmoda att han hade på något eget litet vis. Resultaten blev i vart fall helt fantastiska.
Eller var det hans assistent som inte visste ett dugg om fototeknik och enklare kunde hitta ett objektiv med röd rand än en 24-70 zoom...
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Eller var det hans assistent som inte visste ett dugg om fototeknik och enklare kunde hitta ett objektiv med röd rand än en 24-70 zoom...
Nej, det var fotografen. Lustigt nog. Detta omnämndes speciellt i programmet om honom vad jag kommer ihåg. Det var något jag reagerade på. Som jag kommer ihåg det lade han helt enkelt inte någon vikt vid detta, utan satsade allt krut och sin kreativa förmåga på annat viktigt. Det tekniska hade han andra som skötte åt honom. Det var verkligen teamwork. Lite som en racerförare som inte vet vilka skruvar som skall skruvas på i bilen, men är jätteduktig på att köra.
 
Senast ändrad:

Karl2

Aktiv medlem
Han borde ha haft flera objektiv med röd rand och några med guldrand.
Om han nu hade hela ryggsäcken med.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Han var i en enorm studio, med många medhjälpare med olika specialiteter, många modeller och massor av utrustning där det ena momentet greppade in i det andra med rasande fart och han klämde helt fantastiska bilder ur sin kamera. Direkt när han behövde något nytt sträckte han i princip bara ut handen, sade typ "det grå objektivet", och förväntade sig omedelbart få det i handen innan den situation han såg i sökaren och som uppstått i samklang med modeller och övriga medhjälpare hunnit dunsta bort. Han var helt fenomenal i sin kontakt med motivet och att fånga exakt det rätta ögonblicket när allt teamwork i studion, som han dirigerade med örnkoll på det som var viktigt för honom, synkade. Synd jag inte kommer på vad han heter, kanske i 35-40 årsåldern. Det gick på TV för några år sedan.
 

themajk

Aktiv medlem
Synd jag inte kommer på vad han heter, kanske i 35-40 årsåldern. Det gick på TV för några år sedan.
Se inlägg #81... :) Var ju flera timmar sen jag sa att du pratar om David LaChapelle, det var från dokumentären om honom som gick på SVT.

Han kallar sin Mamiya för 'the boxy one'. Bästa!

Edit: Det var den tyska dokumentären om honom från 2006, som gick på svt 2008. Den finns att ladda om man letar lite. :)

Edit2: Här har ni trailern, så kanske ni lättare hittar http://www.youtube.com/watch?v=jQT8akhAp2I
 
Senast ändrad:

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag såg en fantastisk modefotograf (tror jag det var) som fotograferade hejvilt och verkligen hade koll och driv på sin omgivning, det var inga små plåtningar han ägnade sig åt. Han hade uppenbarligen örnkoll på allt som hade med motivet, det estetiska och själva resultatet att göra. Men det fototekniska kunde han inte ens orden för. Istället för att be om tex 24-70 zoomen så bad han helt sonika om typ "objektivet med röd rand som är lite större", "den lilla kameran" osv. Då gällde det för assistenten att vara med och veta vad han menade. Det var oklart om han hade koll på bländare, slutartid och ISO, men det får man väl ändå förmoda att han hade på något eget litet vis. Resultaten blev i vart fall helt fantastiska.
Jag vet också att han kan bli fullständigt förtvivlad om hans kameror inte är rätt inställda åt honom, vid situationer där en assistent INTE satt upp hans halvmiljonkronors ljusuppsättning så att ljusmängden på motivet är exakt som det var förra gången, gången innan det, och gången innan det osv... :) Detta är en av fördelarna med att vara så konstnärligt framgångsrik som denne fotograf, man kan vara fullständigt inkompetent och låta andra sköta precis allt åt en (med hjälp av enorma mängder pengar då också naturligtvis).

Så anser du att trådskaparen ska lägga ner en halvmiljon på ljussättning och 3-5000kr om dan på assistenter så fungerar ju denna lösning alldeles utmärkt!
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Se inlägg #81... :) Var ju flera timmar sen jag sa att du pratar om David LaChapelle, det var från dokumentären om honom som gick på SVT.

Han kallar sin Mamiya för 'the boxy one'. Bästa!

Edit: Det var den tyska dokumentären om honom från 2006, som gick på svt 2008. Den finns att ladda om man letar lite. :)

Edit2: Här har ni trailern, så kanske ni lättare hittar http://www.youtube.com/watch?v=jQT8akhAp2I
Ja just! Han är det :) Klart sevärt program. Såg inte du redan skrivit det i tråden. Tack för länken.
 
Senast ändrad:

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag vet också att han kan bli fullständigt förtvivlad om hans kameror inte är rätt inställda åt honom, vid situationer där en assistent INTE satt upp hans halvmiljonkronors ljusuppsättning så att ljusmängden på motivet är exakt som det var förra gången, gången innan det, och gången innan det osv... :) Detta är en av fördelarna med att vara så konstnärligt framgångsrik som denne fotograf, man kan vara fullständigt inkompetent och låta andra sköta precis allt åt en (med hjälp av enorma mängder pengar då också naturligtvis).

Så anser du att trådskaparen ska lägga ner en halvmiljon på ljussättning och 3-5000kr om dan på assistenter så fungerar ju denna lösning alldeles utmärkt!
Tja, LaChapelle har ju tagit sig dit där han är och lyckats tämligen väl som fotograf vad jag förstår. Tog bara upp det som exempel på att allt inte behöver vara så stöpt i en stereotyp form. Ofta skall ju folk som skriver här och frågar mer eller mindre tvingas på olika sätt att läsa manualen, plugga iso, tid och bländare, använda M-läge eller vad det nu kan vara. Ta kontroll över sin kamera. Vad jag menar är att detta kan göras på olika sätt och på olika vägar. Det behöver inte alltid följa den lite stereotypa väg som oftast förespråkas här. Trådar kan ju spåra ur så man rent klankar ner på nybörjare vid minsta antydan att de inte följer denna stipulerade utvecklingsbana. Då kom jag att tänka på LaChapelle och den bild jag fick av honom av detta program jag såg :)
 

larsborg

Aktiv medlem
Tja, LaChapelle har ju tagit sig dit där han är och lyckats tämligen väl som fotograf vad jag förstår. Tog bara upp det som exempel på att allt inte behöver vara så stöpt i en stereotyp form. Ofta skall ju folk som skriver här och frågar mer eller mindre tvingas på olika sätt att läsa manualen, plugga iso, tid och bländare, använda M-läge eller vad det nu kan vara. Ta kontroll över sin kamera. Vad jag menar är att detta kan göras på olika sätt och på olika vägar. Det behöver inte alltid följa den lite stereotypa väg som oftast förespråkas här. Trådar kan ju spåra ur så man rent klankar ner på nybörjare vid minsta antydan att de inte följer denna stipulerade utvecklingsbana. Då kom jag att tänka på LaChapelle och den bild jag fick av honom av detta program jag såg :)
Rent normalt för varje fotograf, nybörjare eller avancerat kunnig, är att man bör försöka klara sig själv, av rent intresse, förstå vad en exp.tid eller bländare eller ISO innebär, - då ligger det närmast till hands med en bifogad manual till aktuell kamera.
Är det "stereotypt"?
Ingen "klankning" på en nybörjare, utan var en information kan inhämtas, i manualen, så enkel att ta med sig vid varje foto tillfälle, - en teoretisk manual och en samtidig praktisk fotoövning ger en "aha" upplevelse, man upptäcker hur förbaskat lätt det faktiskt var ändå.

Alla har inte råd med en kunnig assistent vid sin sida, likt LaChapelle, vid varje foto tillfälle, även situationen att aldrig våga gå ut och fotografera ensammen, bara för man tror sig inte kunna hantera sin kamera, hur skulle det se ut?
Nog har LaChapelle full koll på det tekniska ändå, av bekvämlighet är det riktigt bra med en assistent, det går säkert snabbare att utföra ett jobb också.

Under pauserna mellan jobben, blir det säkert tillfälla till lite socialt tugg, mellan fotografen och assistenten, en skål för väl utfört arbete.

Förresten, skål till det Nya Året 2012!
 

Casimir

Aktiv medlem
Re: skapa bilder

Det är lite lättare att ta bilder på hundar som rör sig utomhus om solen skiner ;-)

Bilden togs igår eftermiddag med fast 300 mm brännvidd, fullformat, följande autofocus och maximalt antal bilder per sekund. Kameran var inställd på tidsautomatik och bl 4. Exponeringstiden blev då 1/400s med filmkänslighet ISO 1600 och matrismätning.

Exponeringen korrigerades i efterhand + 1/3 steg i Aperture för att få lite mer svärta i bilden.
 

Bilagor

ANNONS