Annons

Suddiga bilder, HJÄLP!!

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Har kört flera bilder i A-läge med kit-objektiv, men när man förstorar upp ordentligt är det naturligtvis litet suddigt. A-läget verkar ha förkärlek för exponeringstider 1/40 -1/80. Om man försöker med Tv och tvingar tiden till 1/160 s och kanske också frånkopplar IS-stabilisatorn, så efter uppförstoring är det som en annan klass på skärpan. Måste väl godta att man är litet skakig ändå, fast det inte direkt syns. Är jag ensam eller har andra liknande erfarenhet?
Vilka slutartider du får beror naturligtvis på hur mycket ljus du har att tillgå. Samt vilken ISO du använder. Om du fotar inomhus med blixt brukar många kameror köra 1/60 som nån sorts längsta slutartid som standard.
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag glömde sätta en smiley på inlägget. Det var inte så allvarligt menat. I min värld finns det inga snabba objektiv.
Och det här med optik eller optiker, ja folk får väl skriva som de vill. Man förstår ju oftast vad de menar. Och det är ju det viktigaste.
Och jag ger dig rätt för din förklaring av ordet optik = system av linser. I vardagligt tal används ordet så.
Men där går gränsen. Jag går inte med på att flera objektiv = flera optiker. :)

Här är ett citat från Svenska optiksällskapets ordlista:

"optik1
fysikens lära om ljuset

Använd optik för eng. optics.


Kommentar
Optik är ett brett område inom vetenskap och teknik, vilket behandlar ljusets uppkomst, utbredning och påvisande. Optik betraktas i huvudsak som en gren av fysiken. Den är även en viktig stödvetenskap inom andra vetenskaper, där optiska instrument och mätmetoder av olika slag kommer till användning.

En konsekvens av specialiseringen inom fysikens olika grenar – varav optik alltså är en – är att optiken studeras, och dess forskare och tekniker organiseras, inom egna optikföreningar med egna optiktidskrifter och optikkonferenser, på såväl nationell som internationell nivå.

Vanligen behandlar kunskapsområdet optik ljuset inom det synliga våglängdsområdet samt de närliggande ultravioletta och infraröda våglängdsområdena.

Eftersom ljus är en elektromagnetisk vågrörelse, så kan inom den konventionella optiken studerade fenomen (såsom interferens, diffraktion, refraktion, dispersion, polarisation, absorption och spridning) och komponenter (såsom speglar, linser, prismer, polarisatorer, gitter och filter) även förekomma inom ett mycket bredare våglängdsområde, nämligen från och med röntgenområdet (ca 0,1 nm) till och mikrovågsområdet (ca 1 cm).

Den klassiska optiken kan indelas i tre olika kunskapsområden, vilka betecknas med ett adjektiv framför substantivet: geometrisk optik (ljusstrålars optik, eng. geometrical optics), fysikalisk optik (ljusvågors optik, eng. physical optics) och fysiologisk optik (seendets anatomi, fysik, fysiologi och psykologi, eng. physiological optics).

I modern optik har kvantfysiken tillkommit, så att man kan tala om kvantoptik (fotonernas optik, dvs. kvantmekanikens tillämpning på ljus och dess växelverkan med materia, eng. quantum optics). Här har först ljuskvantum (eng. light quantum) och, några decennier senare, foton (eng. photon) införts som termer för att beteckna ett kvantum elektromagnetisk energi.

Idag innefattas i optiken även specialområden såsom fotonik, elektrooptik, optronik, tunnfilmsoptik, fiberoptik, fourieroptik m fl.
2011-05-10

--------------------------------------------------------------------------------

optik2
del av ett avbildande system, vilken styr ljusstrålarna genom systemet

Använd optik för eng. optics.

Kommentar
Ordet optik i definitionens betydelse används i vardagligt språk som benämning på linssystem. Man kan till exempel säga: ”Optiken i den här kameran är bättre än optiken i den där kameran”, när man menar: ”Objektivet i den här kameramodellen ger bättre bilder än objektivet i den där kameramodellen”. På engelska kan man i en snarlik situation säga: ”I need a small camera with good optics.”

Optik är ett förenklande ord inte bara för objektiv – såsom i exemplet ovan – utan även för de optiska delarna av ett invecklat system, exempelvis en mikrodensitometer, en MTF-analysator, en aberrometer. Om sådana system säger man, att ”optiken” är så bra, att dess inverkan på mätresultatet är liten.
2011-05-10

--------------------------------------------------------------------------------
optiker1
specialist som undersöker synförmågan och vid behov ordinerar, tillverkar, tillpassar och utlämnar optiska synhjälpmedel

Använd, med beaktande av kommentaren, optiker för eng.ophthalmic optician (i Storbritannien) eller optometrist (i USA).


Kommentar
I Sverige är, vid arbete inom hälso- och sjukvården, optiker en skyddad yrkestitel förbehållen personer med av Socialstyrelsen utfärdad behörighet, i regel med legitimation som leg. optiker.
2010-05-21

--------------------------------------------------------------------------------

optiker2
person som arbetar inom optisk forskning, utveckling eller tillverkning

Använd optiker för eng. optical scientist, optical engineer, optical technician.

Kommentar
Optiker är en inom fackmannakretsar använd, vardaglig term för att beteckna personer som arbetar med forskning, teknisk utveckling, konstruktion eller provning inom optikområdet i vid mening. (Jämför de vardagliga termerna elektroniker och mekanist för motsvarande yrkeskategorier för forskning, teknisk utveckling, konstruktion och provning av elektronik och mekanik.)
En optiker kan ha akademisk utbildning (eng. optical scientist, optical engineer) eller icke-akademisk utbildning (eng. optical technician).

Jämför verkstadsoptiker."

Micke.
Är det för mycket julsprit, vad surrar du om?
 

larsborg

Aktiv medlem
Denna typ av tråd finns det på FS Forum tidigare, tyvärr, - är att likna vid, jag kan inte, jag orkar inte, jag har inte tid att lära mig själv, - hjälp mig så, att jag kan fotografera bra på några få sekunder ….

1 års fotokurs, har trådskaparen gått?
Sades det inget om, exp.tider och bländaren och ISO, i läroböckerna?
Kan det vara ett simpelt naivt inlägg, för att se vilka svar som kommer?

Använd följande enkla grundregler, nedan, som att lära sig köra bil med automatlåda!

Ställ in kameran på Tv (du väljer exp.tiden), glöm alla de andra lägena på kameran!
Canon har kontaktat marknadsavdelningen, likt alla andra kameratillverkare, att lägga in så många exp.lägen, som det bara går, vilket gör att det går runt i huvudet på en nybörjare, - det enkla blir genast så komplicerat!
Normalfotografering använd en exp.tid av 1/125 sek, vid snabba motiv använd en 1/1000 sek!
Använd bara dessa två exp.tider, för att göra det enkelt!
Kameran ger sedan den rätta bländaren, beroende på hur ljust / mörkt det är!!

Ställ in ISO 400 vid normalfotografering, bra ljus, ISO 1600 vid dåligt ljus, - bara de två värdena, inget annat, till att börja med, nu skall det vara enkelt!

Använd aldrig läge AUTO, då går det ofta åt helvete, suddiga bilder!
 

erro.se

Aktiv medlem
Använd aldrig läge AUTO, då går det ofta åt helvete, suddiga bilder!
Jag skulle nog rekommendera tvärtom. Använd autoläget om man inte vet vad man gör, då blir det oftast så bra som det kan bli.

Vill man sen lära sig mer så kan man enkelt se vilka värden som autoläget föreslår och dra sina slutsatser utifrån det. Om man sen kombinerar det med lite systematiskt testande i A eller S/Tv-läget så ser man ju vad som händer.
 

Karl2

Aktiv medlem
Bot mot suddiga bilder.
Det fina Macro 60 mm och f 2,8 är så skarptecknande och har så kort skärpedjup 1 mm att det inte riktigt blir till nånting. Bäst att ta serie och zooma med avståndsinställningen. Nu blir hela krypet skarptecknat, men bestående av massor av bilder som i en skiktröntgenapparat. För att få skärpa blir det till att placera alla bilder ovanpå varandra och ta med endast de skarpa partierna.
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag skulle nog rekommendera tvärtom. Använd autoläget om man inte vet vad man gör, då blir det oftast så bra som det kan bli.

Vill man sen lära sig mer så kan man enkelt se vilka värden som autoläget föreslår och dra sina slutsatser utifrån det. Om man sen kombinerar det med lite systematiskt testande i A eller S/Tv-läget så ser man ju vad som händer.
Vid AUTO läge, kan det bli alltför långa exp.tider, med risk för taskig skärpa, trådskaparen hade tydligen ingen koll på vad en "lämplig" exp.tid borde vara, för snabba motiv, - så då tycker jag det är bäst med "Instamatik-lådkamera-principen", använda bara två exp.tider, en relativt normal och en kort/snabb, som alternativ.
Enklare än så kan det inte bli, eller hur?

AUTO läge är lite osäkert, håller med dig i övrigt, efter lite träning kan andra exp.lägen testas, men det förutsätter mera kunskaper.

Exp-tiden är alltid den mest kritiska delen, vid fotografering, bländaröppningen blir mera ett finlir, för att skapa stort eller litet skärpedjup, - där är inte trådskaparen ännu.
 

erro.se

Aktiv medlem
Vid AUTO läge, kan det bli alltför långa exp.tider, med risk för taskig skärpa, trådskaparen hade tydligen ingen koll på vad en "lämplig" exp.tid borde vara, för snabba motiv, - så då tycker jag det är bäst med "Instamatik-lådkamera-principen", använda bara två exp.tider, en relativt normal och en kort/snabb, som alternativ.
Enklare än så kan det inte bli, eller hur?

AUTO läge är lite osäkert, håller med dig i övrigt, efter lite träning kan andra exp.lägen testas, men det förutsätter mera kunskaper.

Exp-tiden är alltid den mest kritiska delen, vid fotografering, bländaröppningen blir mera ett finlir, för att skapa stort eller litet skärpedjup, - där är inte trådskaparen ännu.
Så hur hade trådskaparens bild sett ut med dina tips?

ISO 1600 (eftersom det är mörkt) och 1/1000 sek eftersom det är rörligt motiv. Inomhus. Bländare 4 hade ju kamerans automatik gett. Ganska becksvart bild vill jag påstå. Bildexemplet är ju redan fotat på ISO 1600 och f/4, men med 1/8 sek. Hur mycket bättre blir bilden av att fotas med 7 steg mindre exponering? Eller ens om hon hade valt 1/125 med 4 steg mindre exponering?

Att slutartiden alltid skulle vara den mest kritiska faktorn håller jag inte med om. Både slutartid, bländare och ISO bidrar på samma sätt till ljusheten. Och du kan finlira med alla tre. Allt beror på hur mycket ljus du har, samt vilken effekt du vill uppnå med bilden.

Bilden i exemplet fungerar uppenbarligen inte med 1/8 sek. Den hade inte gått att ta med 1/125 eller 1/1000 sekund heller. I just detta fall får man nog lov att inse att ljuset är den bristande faktorn. En blixt hade löst det. Högre ISO kunde möjligen löst det också, men då pratar vi om 6400 vilket kanske inte ens finns på den kameran. Eller ett ljusstarkare objektiv. Men det fanns nog inte heller.
 

knobloch

Aktiv medlem
Jag gör ett nytt försök. Du tycker att jag skriver som om jag var packad. Jag är tyvärr helt nykter och förstår inte vad du menar.
Kan man få en förklaring?

Micke.
Ny tycker jag att du får lugna ner dig Micke! Sluta yra, det blir bara pinsamt. Kom ihåg, först steget är att erkänna för sig själv att man har problem.

Förlåt, kunde inte låta bli. :) (Hoppas du har humor).
 

hornavan

Aktiv medlem
Har kört flera bilder i A-läge med kit-objektiv, men när man förstorar upp ordentligt är det naturligtvis litet suddigt. A-läget verkar ha förkärlek för exponeringstider 1/40 -1/80. Om man försöker med Tv och tvingar tiden till 1/160 s och kanske också frånkopplar IS-stabilisatorn, så efter uppförstoring är det som en annan klass på skärpan. Måste väl godta att man är litet skakig ändå, fast det inte direkt syns. Är jag ensam eller har andra liknande erfarenhet?
För att få kortast slutartid i Av (a) - läget måste du välja största bländare. Det handlar om fysik; större hål kortare tid
OM du i S-läget väljer en tid som är kortare än ljuset tillåterså blir bilden underexponerad. Fysik.
Det du menar med "tvingar" är kanske att du ökar ISO. Det kan du i så fall också göra i Av-läget.
Fakta: De flesta yrkes och erfarna fotograferna använder Av och M. Få använder S.Anledningen: fysik.
 

PMD

Aktiv medlem
Varje gång någon använder sportläget så är det för att slippa tänka. Därför borde det vara förbjudet för alla som har ambitioner att lära sig fotografering.
Varje gång någon använder exponeringsmätare så är det för att slippa tänka.
Därför borde det vara förbjudet för alla som har ambitioner att lära sig fotografering.

Alla autolägen har fördelen att de förenklar fotograferingen, min inställning är att man får använda dem när man förstår hur de fungerar.
Det där ligger det dock något i. Om man vill lära sig att bli bättre på att ta bilder så behöver man faktiskt veta vilka faktorer som påverkar bilden och hur man styr dem.
 

hornavan

Aktiv medlem
Varje gång någon använder exponeringsmätare så är det för att slippa tänka.
Därför borde det vara förbjudet för alla som har ambitioner att lära sig fotografering..
Du använder exponeringsmätare för att du redan haft ambitionen att lära dig vad den har för funktion och hur man tillämpar den.

Däremot verkar du inte ha samma ambition att läsa och försöka förstå vad jag skriver.

Jag har utbildat människor i alla åldrar i fotografi i många år och jag har sett hur det går för dem som alltid använder autolägen. Deras utvecklingskurva är mycket flackare än de med ambition.
 

PMD

Aktiv medlem
Precis. Det är inte verktygen (exponeringsmätare eller autolägen) som är problemet, utan det är viljan (eller kanske snarare frånvaron av den) att lära sig hur saker och ting hänger ihop och fungerar som är problemet.
 

Casimir

Aktiv medlem
Re: Automagiskt

Precis. Det är inte verktygen (exponeringsmätare eller autolägen) som är problemet, utan det är viljan (eller kanske snarare frånvaron av den) att lära sig hur saker och ting hänger ihop och fungerar som är problemet.
Till att böra med måste man förstå att man behöver lära sig mer saker. Det är inte det lättaste när kameratillverkarna ger sken av att all ting fixas automagiskt.

Du gör precis rätt Emma. Du frågar andra när du inte är nöjd med dina bilder ;-) Hoppas att ditt nästa försök att fotografera hundar blir ännu bättre än tidigare.

/Casi
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag såg en fantastisk modefotograf (tror jag det var) som fotograferade hejvilt och verkligen hade koll och driv på sin omgivning, det var inga små plåtningar han ägnade sig åt. Han hade uppenbarligen örnkoll på allt som hade med motivet, det estetiska och själva resultatet att göra. Men det fototekniska kunde han inte ens orden för. Istället för att be om tex 24-70 zoomen så bad han helt sonika om typ "objektivet med röd rand som är lite större", "den lilla kameran" osv. Då gällde det för assistenten att vara med och veta vad han menade. Det var oklart om han hade koll på bländare, slutartid och ISO, men det får man väl ändå förmoda att han hade på något eget litet vis. Resultaten blev i vart fall helt fantastiska.
 

hornavan

Aktiv medlem
Precis. Det är inte verktygen (exponeringsmätare eller autolägen) som är problemet, utan det är viljan (eller kanske snarare frånvaron av den) att lära sig hur saker och ting hänger ihop och fungerar som är problemet.
Varför vill du då förbjuda användning av exponeringsmätaren för alla med ambition?
 

PMD

Aktiv medlem
Av samma skäl som du vill förbjuda sportläget.

Fast egentligen vill jag ju inte förbjuda något, utan skrev min lilla travesti för att peka på att det inte är verktygen det är fel på.
 

larsborg

Aktiv medlem
Så hur hade trådskaparens bild sett ut med dina tips?

ISO 1600 (eftersom det är mörkt) och 1/1000 sek eftersom det är rörligt motiv. Inomhus. Bländare 4 hade ju kamerans automatik gett. Ganska becksvart bild vill jag påstå. Bildexemplet är ju redan fotat på ISO 1600 och f/4, men med 1/8 sek. Hur mycket bättre blir bilden av att fotas med 7 steg mindre exponering? Eller ens om hon hade valt 1/125 med 4 steg mindre exponering?

Att slutartiden alltid skulle vara den mest kritiska faktorn håller jag inte med om. Både slutartid, bländare och ISO bidrar på samma sätt till ljusheten. Och du kan finlira med alla tre. Allt beror på hur mycket ljus du har, samt vilken effekt du vill uppnå med bilden.

Bilden i exemplet fungerar uppenbarligen inte med 1/8 sek. Den hade inte gått att ta med 1/125 eller 1/1000 sekund heller. I just detta fall får man nog lov att inse att ljuset är den bristande faktorn. En blixt hade löst det. Högre ISO kunde möjligen löst det också, men då pratar vi om 6400 vilket kanske inte ens finns på den kameran. Eller ett ljusstarkare objektiv. Men det fanns nog inte heller.
Vad kameran anger för exponering, med sin automatik, bör väl ändå vara något, att lita på, förutsättningen är: ISO 1600 - 1/1000sek , då vid detta tillfälle borde kameran ange, anser du alltså, - bl.4!
Så skriver du!
Men, du anser att bilden ändå är becksvart, vid bl.4?
Har du vid din test, glömt att ta bort främre linsskyddet?
Jag kan inte kolla den rätta aktuella exponeringen, har inte varit på platsen, där trådskaparens kamera gav 1/8 sek!

7 stegs mindre exponering, vad skriver du om, egentligen, när rätt exponering är målet?

!/1000 sek är en lämplig exp.tid, vid snabba motiv, annars finns risken för rörelse-oskärpa, detta anger jag som mest kritiskt, att kunna "frysa" motivet, det är målet, - vid ISO 400 eller ISO 1600, - då får väl bländaren bli vad kameran anger, beroende på det aktuella ljuset!

Vad har slutartid, bländare och ISO med ljusheten att göra, när endast rätt exponering är målet?
Utgå alltid efter, att få en rätt exponerad bild, det gör jag, - du vill tydligen uppnå effekter!

ISO 1600 var endast ett av två förslag, för att underlätta fotograferingen, räcker inte ISO 1600, vid dina tester, när det är becksvart, är det inte alls förbjudet att hissa upp till ISO 3200!
Det klarar Canon 500D, godkänt, med svagt synligt brus!
ISO 1600 angav jag, som lämpligt, för att undvika svagt brus!
 
ANNONS