Annons

Sunkig demonstration

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Trillade in på Scandinavianphoto i Stockholm en sväng idag som jag brukar ibland efter jobbet, bor i närheten. Det var demonstrationer från Canon och Nikon och Zeiss, antagligen från generalagenterna. Killen från Canon var skittrevlig och så, men gud vad trist vad han visade upp. Kollade på en 50/1,2, den var superdammig och ful som fan på frontlinsen. Uppmuntrade inte till något byte. Sen kände jag på en 20/2,8, en gammal stöt sa han. Det var det, det gnisslade när man vred på skärperingen, har jag aldrig hört förut, och då har jag känt på väldigt många. Alltså inte bara lite ljud, utan högt gnisselljud, som på någon gammal manick. Sen tog jag upp 200/2.8, som jag varit lite sugen på tills jag köpte min 135/2. Skärperingen gick ojämnt och objektivet hade märkning UJ...., dvs den var från 1995, 15 år gammal, och kändes som den var minst så. Har faktiskt aldrig sett så sunkiga objektiv förut ens när man varit på gång att köpa begagnat och avstått. De såg ju fräscha ut vad gällde repor och märken, men i övrigt...huvva. Hmm, tror Canon att de vinner köpare på att ha sånt skräp för uppvisning, eller struntar de bara i det? Om det nu var Canon, inte var det från affären i alla fall, de är skitduktiga och bra att ha att göra med. Men återigen, killen var superbra och trevlig.

Senast ändrad:
Det här är väl mest intressant för Canon att känna till hur du nu upplevde demon.

Varför det? Det var väl ändå en ovanligt sur kommentar. Tycker nog att alla fotorelaterade upplevelser, vilka de än må vara, är av intresse för åtminstone några medlemmar på Fotosidan.
Tommy

Varför det? Det var väl ändå en ovanligt sur kommentar. Tycker nog att alla fotorelaterade upplevelser, vilka de än må vara, är av intresse för åtminstone några medlemmar på Fotosidan.
Tommy

Jag har svårt att se att det här skulle vara en särskilt sur kommentar, och är nog böjd att hålla med, det borde ligga störst i Canons intresse att en demo av deras grejer ger ett gott intryck utåt mot kunderna eftersom dom trots allt är deras enda inkomstkälla. eller...?

//Rickard

Jag har svårt att se att det här skulle vara en särskilt sur kommentar, och är nog böjd att hålla med, det borde ligga störst i Canons intresse att en demo av deras grejer ger ett gott intryck utåt mot kunderna eftersom dom trots allt är deras enda inkomstkälla. eller...?

//Rickard

Nej Richard, för mig som spekulant som funderar på att ta omvägen på en timme och planerar för en timmes testande med medhavd kamera, så jag får en aning om vad jag köper, när jag väl har bestämt mig.
Jag tycker det är mycket relevant och tacksamt med Håkans information om jag ska göra mig besväret, eller vänta till nästa tillfälle som ges med friska grejer på plats?

Michael - Som inte vill åka i onödan -

Jag tycker att det är relevant att den som inte gör ett bra jobb får möjlighet att rätta till det. Konstruktiv kritik brukar kunna hjälpa. Ibland är det så uppenbara saker för den som upplever något för första gången som fullständigt går den hemvane, fartblinda, gjort-det-för-många-gånger-för-att-själv-vara-självkritisk-personen helt förbi.

Det är klart att det är bra att sprida information om att något inte alls är vad man bör kunna förvänta sig som kund och spekulant.

...men tyvärr är det väl som vanligt här på Fotosidan, att de som får lite synpunkter som inte alls rimmar med den egna slår ifrån sig hej vilt.

...men tyvärr är det väl som vanligt här på Fotosidan, att de som får lite synpunkter som inte alls rimmar med den egna slår ifrån sig hej vilt.

Var det inte det du själv gjorde?
Men håller naturligtvis med dig om att Canon ska få reda på hur besökarna upplevde det hela så att man får chansen att rätta till eventuella brister till nästa gång.
/Tommy

Nej Richard, för mig som spekulant som funderar på att ta omvägen på en timme och planerar för en timmes testande med medhavd kamera, så jag får en aning om vad jag köper, när jag väl har bestämt mig.
Jag tycker det är mycket relevant och tacksamt med Håkans information om jag ska göra mig besväret, eller vänta till nästa tillfälle som ges med friska grejer på plats?

Michael - Som inte vill åka i onödan -

Jag må vara en aning trög men jag förstår inte riktigt vad om något som du opponerar dig emot i mitt inlägg. Jag menar naturligtvis inte att det är ointressant för övriga huruvida deras demo är materialmässigt dålig. Men som du själv säger ligger det i ditt intresse att få veta om detta om du över huvud taget skall åka dit, vilket i förlängningen innebär att det ligger i Canons intresse att få veta om dom över huvud taget vill locka dit dig som potentiell kund. Och jag vet inte om du missförstod mitt inlägg eller om jag bara misstolkade ditt svar, men jag har aldrig på något sätt menat att Håkans info skulle vara överflödig eller ointressant. Så i slutändan tror jag att vi igentligen är ganska överens i alla fall. Rätta mig gärna om jag har fel. :)

//Rickard

värst vad den här tråden snurrade iväg. Jag känner typen som ger kommentarer som Thomas, har inga problem med dem, men brukar iofs oftast komma från gamla gubbar.

Jag vidhåller fortfarande att Håkan Bråkans inlägg är av intresse för Canon. Kanske skicka ett litet konstruktivt mail till Scandinavian, eller varför inte ringa? Både Scandinavian och Canon vinner faktiskt på att få höra dina synpunkter på hur demon upplevdes av dig. Blir de kända för skitdemon så kommer ju ingen och då minskar troligen försäljningen något. Kul för Canonkillen som du tydligen ger bra kritik - sånt är också bra att få veta. Synd att prylarna var så kass.

Om jag är sur och unggammal, kan ni få fortsätta att diskutera om ni vill, men ta ett steg tillbaka till originalinlägget och fundera över det ett tag.

jag sa bara att jag tycker det är konstigt att Canon har så gamla fula demoex på sina visningar, inget annat, vet de väl om själva, varför i hela friden ska jag ta kontakt med Canon eller affären om det? Har väl inga problem med det, tyckte bara det var konstigt. Detta är ett forum där man får dryfta olika frågor, och jag dryftade det jag tyckte var konstigt, och en del andra läsare tycker att det är konstigt att vissa tillrättavisar till något som de, och jag, tycker är en konstig tillrättavisning. Nu stänger vi den här tråden tror jag.

Var på Fotomässan i Göteborg och Canons monter.

Tittade på två olika modeller av deras Ixus och frågade vad det är för skillnad mellan dessa två modeller.

Svar:Det ärolika färg !!!

(Det var inte samma modell på båda)

ANNONS
Götaplatsens Foto