Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Trillade in på Scandinavianphoto i Stockholm en sväng idag som jag brukar ibland efter jobbet, bor i närheten. Det var demonstrationer från Canon och Nikon och Zeiss, antagligen från generalagenterna. Killen från Canon var skittrevlig och så, men gud vad trist vad han visade upp. Kollade på en 50/1,2, den var superdammig och ful som fan på frontlinsen. Uppmuntrade inte till något byte. Sen kände jag på en 20/2,8, en gammal stöt sa han. Det var det, det gnisslade när man vred på skärperingen, har jag aldrig hört förut, och då har jag känt på väldigt många. Alltså inte bara lite ljud, utan högt gnisselljud, som på någon gammal manick. Sen tog jag upp 200/2.8, som jag varit lite sugen på tills jag köpte min 135/2. Skärperingen gick ojämnt och objektivet hade märkning UJ...., dvs den var från 1995, 15 år gammal, och kändes som den var minst så. Har faktiskt aldrig sett så sunkiga objektiv förut ens när man varit på gång att köpa begagnat och avstått. De såg ju fräscha ut vad gällde repor och märken, men i övrigt...huvva. Hmm, tror Canon att de vinner köpare på att ha sånt skräp för uppvisning, eller struntar de bara i det? Om det nu var Canon, inte var det från affären i alla fall, de är skitduktiga och bra att ha att göra med. Men återigen, killen var superbra och trevlig.
Senast ändrad: