Annons

Superamatör behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Sjukt onödigt att vara så dryg kan jag tycka, det tillför bara sura miner i diskussionen och är inte proffsigt alls.. arrogans verkar vara allmänt vedertaget bland svenska fotografer.

Jag förstår att allting inte är svart eller vitt.. Men Faktum kvarstår att en person utan kunskap och utan viljan att skaffa sig kunskap inte lär ha nytta av fördelarna och funktionerna i en så avancerad kamera. Visst kan man springa och ta bilder av sina kompisar och spaghetti med en kamera plus objektiv för 20 papp, men det hade nog blivit både lättare och billigare med en kamera för 5 papp.

Sen vad man gillar är en helt annan femma, och hade man bara haft råd att gå efter vad man gillar så hade ju denne svensken bara käkat hamburgare och haft fotoutrustning som fyllt en lastbil, och även haft lastbilen då.

Jag står fast vid att inte rekommendera en dyr, avancerad kamera till en person som sannolikt aldrig lär dra nytta av potentialen, just för att det är för mycket pengar att kasta i sjön. Och alla tvingas vi väl tänka ur ekonomisk synpunkt?
Tredje gg gillt.

Jag är inte dryg, jag vänder mig emot dina svepande generaliserande formuleringar. O det gjorde du faktiskt redan själv i andra inlägget där du tydligt omformulerar dig.

O i det här tredje finns det tydliga o klara motiveringar som är mycket bra o förståeliga o jag håller helt med.
(förutom om min dryghet ;) men man måste ju inte vara överrens om allt.)
 
Tredje gg gillt.

Jag är inte dryg, jag vänder mig emot dina svepande generaliserande formuleringar. O det gjorde du faktiskt redan själv i andra inlägget där du tydligt omformulerar dig.

O i det här tredje finns det tydliga o klara motiveringar som är mycket bra o förståeliga o jag håller helt med.
(förutom om min dryghet ;) men man måste ju inte vara överrens om allt.)

Så bra att jag gjort mig tydlig nog för den mest kritiske :)

Jag håller inte med om att jag vände mig emot mina egna påståenden.. Jag menade samma sak med mitt ursprungliga uttal, men jag skrev det med tydligare språk så att man inte kunde missuppfatta ens med vilje :)
 
Jag ska göra en liten utläggning till här, och jag vill allra först poängtera att det handlar om spånerier, visserligen med utgångspunkt i den ursprungliga frågan, men kanske långt utanför vad de många kan se som relevant i sammanhanget.

Jag hänger kvar vid önskemålet om att kunna fotografera i svagt ljus, fotografera vänner och tekoppar och typ pasta. Om man också tänker sig fullformat, men inte har kravet att det ska vara en systemkamera, så finns faktiskt minst en kompakt som klarar de här kraven, och jag tänker i första hand på Sony RX1. Den kanske hamnar över budgeten, men den uppfyller alla önskemålen och är dessutom troligen lättare att hantera än en systemkamera. Den saknar helt och hållet bling, men den uppväger det med en helt överlägsen bildkvalité jämfört med de flesta motsvarande kamerorna. Och till skillnad från en DSLR är den också ganska smidig att ha med sig. Om mina intressen kretsade kring tekoppar, vänner och typ pasta, skulle jag nog helst ha en sån kamera.

Men det ändrar inte på grundförutsättningen, att man måste ha grepp om vad man pysslar med för att kunna krama ur det allra bästa ur prylarna man har.
 
Hej!

Jag tänkte köpa en ny kamera.

.......

Jag vill ha en kamera som kan ta fina, skarpa bilder ...

... - finns det en ta bild-knapp och en av/på-knapp är jag helt nöjd. ...

... Snälla snälla hjälp!

Moys,

Den kamera du har kan säkert ta jättebra bilder - om den får chansen.

Jag köpte för några år sedan en Nikon D90. Hade sett massor av bra bilder tagna med sådana kameror.

Men inte min kamera, inte. Dock är det inte kamerans fel, för jag ser fortfarande mycket vackra, nytagna foton i fototidningar där D90 har använts.

Felet med min D90 står nämligen bakom kameran - alltså jag själv. Det gäller att lära sig hantera verktyget. Om jag köper staffli, oljefärger och penslar så är detta inga garantier för att jag skall bli en duktig konstnär.

Kanske om jag går några målarkurser så kan jag lära mig grunderna.

Samma sak gäller när det handlar om fotografi.

Eftersom hösten just har startat så kommer det att finnas en massa fotokurser bland alla de kvälls- och helgutbildningar som erbjuds. Tag chansen och hoppa på en sådan och du kommer snart att märka att alla knapparna är användbara på din kamera.

När dessa knappar inte räcker för ditt fotograferande DÅ är det dags att köpa nytt.
 
Tack! Fint med så långt svar.

Jag har just nu en Canon EOS 500D (eller det kanske är 450D? inte så bra koll). Den tycker jag iallafall inte alls om. Inget bra djup i bilderna och väldigt dålig i mörker. Och väldigt gammal helt enkelt.

Men mellan 5D och 7D tror du på 5D till mig? Är 5D komplicerad att ta bilder med eller är det bara att fotografera? Av alla bilder jag sett tagna av 5D, har en vän till exempel, så är det ju hur fina bilder som helst! Och hon ska inte vara någon djupdykare i fotografering hon heller. Tror jag.

Tack!

Nu kanske detta redan är besvarat...

5D är väl inte mer komplicerad än någon annan kamera att ta bilder med. Alla har väl det gröna läget om du bara vill slå på den och trycka på knappen.

Dock ska du nog vara medveten om att du knappast kommer få märkbar skillnad i bildkvalité mellan 500D, 5D eller ens 5D MK II eller III. Inte mer skillnad än vad din teknik vid fotograferandet och efterbehandlingen kommer ge i alla fall.

Undantagsfall då om du ofta fotograferar i dåligt ljus utan blixt. Här har 5D MK II en ganska stor fördel.

Jag har både 500D och 5D och båda ger fantastisk bildkvalité. Dock är det inte mycket skillnad på dem i bildkvalité, det är mest känslan i kamerorna som skiljer sig enligt mig, till 5D's fördel i mitt fall.

Så frågan är om du verkligen bör uppgradera om du inte känner att du får "djup" eller bra bilder med din 500D då den bör räcka alldeles väl. Risken är kanske att du köper en dyrare kamera och likadana bilder kommer ur den.

Självklart kan en kamera med bättre finesser och prestanda ge mer finslipning av bilderna, men några underverk kommer det nog inte göra. Så jag tror nog att du först bör fokusera på att försöka få till bilderna som du vill ha dem med din nuvarande kamera.

Jag försöker inte säga att du inte ska köpa en ny kamera, bara göra dig uppmärksam på att det nog inte är din nuvarande kamera som är "dålig".


Om du vill ha lite hjälp så kanske du kan lägga upp en bild här som du inte känner har det där extra du vill ha så kan vi kanske ge något tips.
 
Ett effektivt sätt att förolämpa en fotograf är väl att säga "vilken fantastisk bild, du måste ha en riktigt bra kamera!!!!!" (Jag vet inte om detta påstående bidrar med något till denna tråd men jag kände för att skriva det)
 
finns det en ta bild-knapp och en av/på-knapp är jag helt nöjd.

Där tror jag att 100 % av ditt problem ligger!

Din kamera har mängder av möjligheter för att du ska kunna påverkar hur bilden ska bli, men det låter inte som att du använder dem utan bara ett auto-program eller något? Lär dig hur du kan utnyttja kameran, en FF kommer att ge i stort sett likadana bilder fast med en aning kortare skärpedjup om du gör likadant med den. Du kan spara 20 000 på att lära dig hur kameran funkar!
 
Ett effektivt sätt att förolämpa en fotograf är väl att säga "vilken fantastisk bild, du måste ha en riktigt bra kamera!!!!!" (Jag vet inte om detta påstående bidrar med något till denna tråd men jag kände för att skriva det)

Detta har jag fått höra några gånger från oinsatta, förklarar var gång att det är fotografen det hänger på och inte utrustningen.. ganska motsägelsefullt när man har 20lakan runt halsen..
 
Ett effektivt sätt att förolämpa en fotograf är väl att säga "vilken fantastisk bild, du måste ha en riktigt bra kamera!!!!!" (Jag vet inte om detta påstående bidrar med något till denna tråd men jag kände för att skriva det)

Detta har jag fått höra några gånger från oinsatta, förklarar var gång att det är fotografen det hänger på och inte utrustningen.. ganska motsägelsefullt när man har 20lakan runt halsen..

Tack Mikael, du lyser upp min morgon med dagens skratt. :))
 
@Moys : Har du fått någon bättre klarhet eller blivit klokare angående dina val och funderingar?

Som flera beskriver (tex Anders J och Urban D) så är det inte säkert att den största förbättringen görs genom att uppgradera utrustningen utan genom att börja utforska området fotografi och förbättra sin förståelse om vad som påverkar hur en bild "skapas" i kameran.

Självklart ska ingen hindra dig att köpa ny utrustning, men det finns en rejäl potential även i en "enklare" systemkamera som Canon 450D eller liknande kameror - det handlar mycket om att kunna kontrollera det.

Lägg gärna upp en eller ett par exempbilder som du tagit som du är missnöjd över. Lägg även upp ett par exempelbilder som din vän tagit som du eftersträvar efter.



Här kommer ett litet experiement, låt oss säga jag vill ta en bild på några tennbägare. Jag provade att ta både med min "gamla" Canon 450D och den rejält mycket dyrare Canon 7D. Exakt samma förutsättningar och inställningar på båda (1/200, f1.8, iso100) och med samma objektiv som trådskaparen har - Canon 50mm f/1.8 II.

Nu är väl inte 400x267 i bildstorlek helt optimalt för att utvärdera skillnader men själva budskapet är ändå tydligt - kameravalet hade minimal inverkan på slutresultatet (det är ca 8000-9000 SEK skillnad på kamerakostnad).

Det här var mer ett roligt än seriöst test (utan några som helst anspråk på att bilderna är utsökta eller intressanta), vad jag vill visa är att det finns så otroligt mycket mer att arbeta med än bara kameran (den gör ju egentligen bara vad man säger till den att göra).
 

Bilagor

  • canon7d.jpg
    canon7d.jpg
    54.4 KB · Visningar: 135
  • canon.jpg
    canon.jpg
    47.4 KB · Visningar: 132
Hej Moa,

Som Henrik ovan också påpekade - det är nog inte så mycket kameran som allt annat som ger dig dom bra bilderna.

Jag började som du med en instegskamera, då var det 350D som var motsvarigheten till den. Sedan arbetade jag mig upp genom 40D till slutligen 1D och till slut tror jag att det kom lite av en insikt - nämligen att det är nog bättre att hålla sig lite på mattan med kameran och istället lägga mer krut på HUR man tar bilden och hur den komponeras samt att lägga dom extra kronorna på lite bättre objektiv istället. För om du nu byter kamera i framtiden så har du ju ändå med dig objektiven och jag upplever i alla fall att det ger mycket större uppgradering i bildkvalitet att köpa ett bättre objektiv än att köpa en bättre kamera - kameran registrerar ju bara det ljus som kommer in genom linsen och som vanligt: Skit in - skit ut.

Så börja med att kanske lägga en slant på ett 35mm objektiv med bra ljusegenskaper och läs sedan på lite grann om hur själva fotograferandet går till och vad som händer när du tar en bild, då skall du se att det dyker upp många "AHA" stunder där du gör dina bilder ännu lite bättre.

Sedan finns det något som är det ALLRA bästa att ha när det gäller fotografering och det är fantasi. Tyvärr går det inte att köpa i fotobutiken, eller ens på internet.

Lycka till.
 
De sakerna jag kom att tänka på först var att TS vill ha skarpa bilder och att hon har ett 50mm f1.8 II. När jag själv hade min 500D och köpte ett 50mm blev jag väldigt besviken, bilderna blev inte alls skarpa...

Som tur var hade jag redan läst på och visste om att det kunde handla om att objektivet bak eller framfokuserar (vilket tydligen är ganska vanligt på 50mm objektiven, även enligt serviceverkstaden). Så snabbt in med det på kalibrering och vipps! skarpa bilder :)

Kanske kan ha något med detta att göra med? Om man bara använder avtryckarknappen på auto kanske man inte ha bra koll på manuell fokus och då inte tror att objektivet/kameran kan fixa riktigt skarpa bilder?

50mm f1.8 är ju även ett ganska ljusstarkt objektiv så det borde fixa åtminstonde ganska svaga ljusförhållanden.

/Staffan
 
ANNONS