Annons

Surfa med mobilen?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Nu sitter jag i ett hus på västkusten utan vare sig bredband eller fast-telefon, alltså har jag bara mobilen att koppla upp mig med.

Det är en Nokia 5140 men telia-abonemang och en gammal dator med windows xp jag har.

Jag har funnit två sätt att koppla upp mig med mobilen, antingen nåt som verkar heta GSM-data som bara ger en hastighet på 9,6 kbit/s och en minut kostnad på 59öre/minut, det andra sättet är med GPRS/EDGE, då går det snabbare (upp till 90kbit/s) men är väldigt dyrt, 20kr/Mbyte.

Har jag räknat rätt att det är billigare per Mbyte med det långsammare GSM-data?

Och går det på nåt sätt att få snabbare än 9,6kbit/s för samma minutkostnad? Nåt som kallas High Speed?

Jag kan inte detta så bra men vet att surf via mobil är skamligt dyrt. De borde skämmas.

Kanske kan mobilt bredband vara något för dig, om du har täckning? Det är lite snabbare och har fast pris.

Jag har tjänsten mobilt bredband till mitt abonemang, telenor, kostar 199 kr/mån. Då ingår obegränsad datamängd i hastighet upp till 3.6 mbit/sek (3.5G, HSDPA).

Ladda ner opera.mini och surfa via det. Det sparar massor med bandbredd och sidorna anpassas till telefonen.

Den stora fördelen med GPRS är att du är uppkopplad hela tiden och bara betalar för datan du scikcar och tar mot. Så skall du surfa med bara textsidor så blir det nog billigast.

Du får berätta vad du skall surfa till.

Annars håller jag med. Skaffa mobilt bredband om du skall surfa obegränsat.

ja mobilt bredband hadde varit trevligt, men eftersom jag bara är här c:a 2 veckor per år så känns det lite onödigt.

Just nu är jag uppkoplad med GSM-data 9,6kbit/s.
men när jag bara använder Msn så skickas det ju väldigt lite data så då använder jag GPRS, blev bara 400kbyte på en timme.

Ingen som vet vad det behövs för att använda det där "High Speed"? ska tydligen va nästan 4ggr snabare än vanlig GSM.

Är det nån som vet nåt program som kan visa vilka program som skickar eller tar emot data? Så man kan se så att inte det skickas nåt onödigt när man använder GPRS.

Jag har ju även ett trådlöst nätverkskort så kan man ju leta öppna nätverk och surfa gratis om jag ska ladda hem nåt stort.

Skaffa 3G modem som du kopplar in i USB porten. Modemen och abonnemangen är mycket prisvärda idag och på jobbet delar dom ut till alla för det är problem skatte tekniskt att företaget subventionerar ADSL abonnemang för dom anställda nu för tiden.

Har provat det andra teknikerna men har varit för långsamt och tok dyrt att använda.

Hmm.. Mitt första modem hade till datorn var ett 2400 och mitt andra modem var ett Supra 14400 som blixten pajade så jag körde ett tag med USR 9600 HST modem (Nostalgi)...

// Fredrik

Jag surfar via telenor GPRS ca 400 kb per sekund. Får surfa 50 mb i månaden för 175 kr, allt över 50 mb kostar 6 kr per mb. det är dessutom en tjänst som kan kopplas in och sägas upp via kundtjänst över telefon.

David G skrev:
Ingen som vet vad det behövs för att använda det där "High Speed"? ska tydligen va nästan 4ggr snabare än vanlig GSM.
Om jag inte missminner mig är HSCSD (High Speed Circuit Switched Data) en egenskap både i telefonen och telenätet, om funktionen finns i din telefon brukar den aktiveras automatiskt (annars är det en inställning i modem-konfigurationen på din PC).

HSCSD var egentligen lite av en övergångslösning för att få upp datahastigheten innan GPRS var utbyggt, så det är möjligt att de har plockat bort funktionen ur nätet då den tar lika mycket kapacitet som två eller fyra vanliga samtal (beroende på hastighet). Kolla med Telia ifall de fortfarande har tjänsten i sitt nät.

/Daniel

Telia Trådlöst bredband

Telia Trådlöst bredband till din bärbara dator, 199 kr/mån fast avgift, ingen trafikavgift (nytt sedan några veckor tillbaka). Det gäller både 3G/gprs och höghastighets "homerunzoner".

Vill du bara köra kväll och helg är det billigare. Avstår du dessutom homerun blir det ännu billigare. Övrig tid är det trafikavgift som snabbt blir dyr med bilder i bagaget!

https://www.tewss.telia.se/privat/a...et/tradlostinternet/tradlost_bredband.product

Andra operatörer har liknande erbjudanden, men på många håll i landet saknar de täckning.

Vill man komma billigt undan i fast kostnad använder man en 3G-mobil som modem och surfar via 3G på det vanliga mobilabonnemanget. Då slipper du kostnaden för ett separat 3G-modem, men kan få väldigt höga trafikkostnader på abonnemanget. Det gäller (som vanligt) att jämföra vilket pris och vilken datamängd man får "gratis" i de olika abbonnemangen beroende på hur mycket man surfar och vilken tid på dygnet eller vilka veckodagar man surfar.

Mycket att hålla reda på blir det, men prislappen man får betala beror helt på hur man tänkt använda abonnemanget.

Telia har nu ett erbjudande om 3G-surf för 89 kr/månad utan andra löpande avgifter. Tillkommer en avgift för modemet. Haken? Jo, för 89 kr/mån får du bara surfa mellan 19-07 och på helger. Övrig tid kostar det 15 kr/MB... Vill du surfa på dagtid bör du skaffa ett annat abonnemang (som Bengt tipsade om).

ANNONS
Götaplatsens Foto