Annons

Svårfokuserat 70-200/4 L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Har ett canon 70-200l f4 USM som har en tendens att "åka fram och tillbaka" vid fokusering ganska ofta.
Den hittar helt enkelt inte fokus, trots att jag fokuserar på nått konkret, tex som nyss, en dragkrok på en bil, den bara, vad ska jag säga, åker fram och tillbaks, fokuserar aldrig.
Ibland hittar den fokus direkt, men inte alltid.
Det händer oftast när jag zoomar in till typ 100 och uppåt. När jag zoomar ut till 70 så hittar den direkt men inte sen igen då jag zoomar in, och oftast är det då jag fokuserar på nått lite längre bort.

När jag använder mitt 18-135 så funkar det klockrent, sätter fokus direkt utan den minsta tendens till att ha svårt att hitta fokus.
Jag testade nyss att fota samma objekt med dessa två objektiv, en dragkrok på en bil nedanför balkongen, och med mitt 70-200 så hittar den inte, bara fokuserar ut och in hela tiden, men med mitt 18-135 sätter den fokus direkt.

Jag har lämnat in den till Intervision men dom hittar inget fel.
Killen där ringde mej förra veckan och frågade vad problemet var för dom kunde inte få fram det felet som jag beskrev.
Han höll på medans vi pratade men det gick inte, den hittade fokus direkt.
Kameran jag har är en 7D och det hade även han.
Jag fick tillbaks det idag och skulle prova men det blir samma sak igen.

Nu kan man ju lätt tro att det är huset det är fel på, men jag testade det på min 1100 jag har och det blir samma resultat då plus att mitt andra objektiv funkar ju, så det kan ju inte vara huset det är fel på.

Jag har provat med olika fokusmetoder så som one shot, al focus och al servo men det spelar ingen roll.

Nån som har upplevt samma sak eller möjligtvis vet vad det kan vara?

Senast ändrad:
Kan ju säga att det inte var så i början, utan kom bara plötsligt när jag var ute och fotade en dag för ca tre veckor sen.

Det finns en knapp på objektivet för om den ska leta fokus från 3(nånting?)m och bortåt eller hela vägen från närgränsen, vilket läge har du den i?

Om den är satt på längre läget och du siktar på nåt för nära har jag för mig att den jagar som beskriver.

Det finns en knapp på objektivet för om den ska leta fokus från 3(nånting?)m och bortåt eller hela vägen från närgränsen, vilket läge har du den i?

Om den är satt på längre läget och du siktar på nåt för nära har jag för mig att den jagar som beskriver.

Nä, var och provade nyss, men den jagar som bara den ändå:(
Men tack för tipset.

Men som sagt, det var inte så i början utan bara blev så helt plötsligt, och jag har inte slagit i den eller tappat den.

Knepigt. Jag har inget vettigt att komma med... men påpekar ändå att närgränsen är 1.2 meter, bara så du inte missat det... men det låter ju inte så :(

Knepigt. Jag har inget vettigt att komma med... men påpekar ändå att närgränsen är 1.2 meter, bara så du inte missat det... men det låter ju inte så :(

vad exakt menas med det? det är väl hur nära man kan vara till objektet man ska fota. men när jag står på balkongen och fotar en bil som står ca 15-20 meter längre bort så borde det väl inte spela nån roll vad den står på, 1,2 eller 3, eller hur?
Men nu spelar det ingen roll vad den står på, det blir samma ändå.
Det jag märkt är att när jag fotar nått inomhus på långt avstånd och jag zoomar in så är det oftast inga problem, det är mest när jag fotar nått ute, av nån konstig anledning.
När jag fotar saker på nära håll, alltså att jag står nära motivet då är det heller inga problem.
Det är när jag zoomar in på motiv längre bort som den jagar fokus

sitter det ett sunkigt UV-/protector-filter på?

Petter ...

Nix, den är helt "naken". Funderar på att ringa till intervision medans jag håller på med kameran så dom får höra hur det låter.
Blir ju knäpp när man lämnar in en sak och dom inte hittat nått fel och får tillbaks den med samma fel, som inte "finns"....:(

Nix, den är helt "naken". Funderar på att ringa till intervision medans jag håller på med kameran så dom får höra hur det låter.
Blir ju knäpp när man lämnar in en sak och dom inte hittat nått fel och får tillbaks den med samma fel, som inte "finns"....:(

istället för att ringa är det nog bättre att åka dit och visa hur det krånlar.

Petter ...

Ja, det är klart, det är ju bäst, men det är ju en bit från där jag bor.
Tror jag ringer ändå så får jag se vad dom säger.

en bit?

Jag har en kompis som - efter genomfört soldatprov med tre mils fotmarscherande och tio mils cykling på militärhoj - cyklade hem från Strängnäs till Skärholmen. Sedan är det inte så långt till Solna.
:)

Petter ...

en bit?

Jag har en kompis som - efter genomfört soldatprov med tre mils fotmarscherande och tio mils cykling på militärhoj - cyklade hem från Strängnäs till Skärholmen. Sedan är det inte så långt till Solna.
:)

Petter ...

Hehe....det var inte dåligt. Kanske skulle damma av den gamla cykeln och trampa iväg;)
Nä, tror jag tar bilen nån dag. Jobbar ju trots allt i Södertälje så det är ju redan halva vägen.

ANNONS
Götaplatsens Foto