Annons

Svårt att bestämma mig för kamera köp

Produkter
(logga in för att koppla)

phatboy

Medlem
hejsan
jag är sedan tidigare en ägare av en Nikon D50. jag har nu tänkt att skaffa mig en ny kamera, vilken jag ska väljaharjag svårt för att bestämma mig. Den gamla kameran kommer att gå till syrran.
Det står emellan Canon 400D och en Nikon D40x.
Det jag gillar med 400D är det inbyggda damfiltret, det jag inte gillar är att den är ganska så gammal.
Det jag gillar med D40x är att den sitter så bra i handen, det jag inte gillar är att den inte har damfilter.

Måste även lägga till att 400D kostar ca 400kr mer.
Så vad ska jag göra?

Re: Damfilter

phatboy skrev:

Det jag gillar med 400D är det inbyggda damfiltret, det jag inte gillar är att den är ganska så gammal.
Det jag gillar med D40x är att den sitter så bra i handen, det jag inte gillar är att den inte har damfilter.

Måste även lägga till att 400D kostar ca 400kr mer.
Så vad ska jag göra?

Ja ska du plåta damer så får det väl bli en D40x då eftersom den inte har damfilter.
(Förlåt men jag kan bara inte låta bli att klämma till på en sån möjlighet att leka med språk, låta skrivfel.)

Du ska ta dig en funderare på varför du vill byta kamera.

Hoppsan

Jag råkade visst skriva lite tokigt själv.

- leka med ord, låt vara skrivfel.
Så skulle det stå

JojjoGbg skrev:
Sensorrengöringen kan du bortse ifrån,den är nästintill obefintlig!
Den tar nästan inte bort något.
http://pixinfo.com/en/articles/ccd-dust-removal/

Jag har en 400D som fick lite skit i sig efter en båtresa (den automatiska rngöringen var av för att spara batteri). Efter att jag kört rengörningen så finns inga spår kvar alls, så det finns alltså situationer där det fungerar bra.

Jag kan rekommendera 400D om du gillar canon. Den är liten och lätt att ha med sig.
Jag hade egentligen velat ha ett nikonhus, men canons utbud av objektiv fick styra. Jag kan tänka mig att din D50 känns mer gedigen än 400D.

Oscar Cederqvist skrev:
400D är väl ite så gammal, och 400:- är ju inga pengar att prata om

tittar man på hur Canon släpper 400D klassen så tar det ca 1,5år innan varje ny kamera kommer. om ca 5år så kommer "450D". Jag förstår vad du menar med att 400kr inte är så mkt, men sen är det igen 500kr till för att komma till nästa kamera :) du förstår säkert va jag menar.

Re: Re: Svårt att bestämma mig för kamera köp

perstromgren skrev:
Varför då? Vad är det för fel på din D50?

Per.

Min D50 funkar finfint, det är så att min syrra vill ha den så jag kan ju lika gärna skaffa mig en ny tänkte jag. måste ändå erkänna att man är lite prylgalen....

phatboy skrev:
tittar man på hur Canon släpper 400D klassen så tar det ca 1,5år innan varje ny kamera kommer. om ca 5år så kommer "450D". Jag förstår vad du menar med att 400kr inte är så mkt, men sen är det igen 500kr till för att komma till nästa kamera :) du förstår säkert va jag menar.

Om det dröjer fem år till nästa kamera kommer så...

ANNONS
Götaplatsens Foto