Annons

svårt att se skärpan..!?

Produkter
(logga in för att koppla)

wahad

Aktiv medlem
Ska ut och göra ett jobb i eftermiddag/kväll och när jag nu imorse bara skulle testa några bilder hemma i lägenheten fick jag för mig att jag inte fick in min skärpa som jag skulle. Tycker inte att jag ser när jag skärpan exakt infinner sig. När jag tittade i displayen såg det i och för sig skarpt ut, men samtidigt svårt att se där tycker jag. Kan vara jag som bara är nojig, men vad kan det annars vara?
Har en canon 20D och just nu ett canon objektiv 28mm 1,8.
Är 20d mörk i sökaren och att det kanske kan vara det för det var inte sådär överdrivet ljust hemma, men tycker ändå att jag borde se skärpan.
Tacksam för svar så snabbt som möjligt!
 
Ska du kolla i displayen om skärpan satt där den skulle får du nog förstora upp bilden till max. Även om du har gjort detta kan det vara svårt att se om skärpan satt. Man får nästan vänta med att bedöma detta till dess att man sitter med bilden i datorn och då kan visa den i 100%.

20D:s sökare är en ganska liten och mörk sak, så det är inte så lätt att ställa in skärpan manuellt med hjälp av den sökaren.
 
så det beror helt enkelt på att sökaren är liten och mörk? för det känns riktigt, och då menar jag riktigt, svårt att ställa skärpan alltså!
Ni som också plåtar med 20an, använder ni AF för det mesta då eller?
Kanske kan vara att jag inte vant mig riktigt vid den än. Kommer kanske.
Sen tycker jag att min AF inte riktigt funkar som den ska heller. Men jaja får kolla upp det mer.
 
Jag använder både af och mf, det beror på från fall till fall.

Visst, 20D sökare är mindre och mörkare än proffshusen. Men det är ingen katastrof och definitivt inget som omöjliggör skärpeinställning. Ljusförhållanden påverkar betydligt mer, är det skum/mörk belysning blir det problem både med af och mf. Men det blir det med alla kameror. Men visst blir det lättare med större och ljusare sökare, självklart.
 
ANNONS