Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt

Produkter
(logga in för att koppla)

new_holland

Medlem
Hallå
Vet inte om jag kommit till rätt forum men min fråga var om det fanns flera redigeringsprogram på marknaden som är lättare än photoshop.
Har provat lite i photoshop men då man är helt grön vad gäller dessa program och bildbehandling så verkar det lite svårt.
 
Har du kollat på Photoshop Elements, Irfanview och Picasa?
Det första är "lillebror" till riktiga Photoshop men kan det nödvändigaste som en nybörjare/amatör behöver.
Det andra är ett gratisprogram som kan ganska mycket.
Det tredje är ett gratisprogram från Google och kan de mest elementära sakerna.

---/Thomas
 
Mitt tips är att börja kolla på tutorials på internet. Vissa greppar man inte alls i början och tro inte att du ska göra underverk med allt du prövar.

Klarar du halvvägs har du iaf lärt dig nånting. Finns hur mycket som helst, bara att googla.

Så prova helt fritt i Photoshop så du lär dig lager och ungefär vad det finns för möjligheter.

Därefter är ett tips är att lära dig att använda lagermask för att en effekt endast gäller för en del av bilden. När du väl börjar förstå detta så kan du använda ALLA effekter på en bild och få bra resultat.

Exempelvis lägga blur över hela bilden och sen "måla fram" motivet så det blir skarpt. Detta går även om du vill mörka ner delar av en bild, göra delar svartvitt, skärpa vissa delar av en bild, ändra färger på en del av bilden etc.
 
Jag kan bara instämma med tidigare talare..
Leta tutorials, men framförallt - testa dig fram. Jag är helt självlärd, inte läst någon litteratur eller liknande om PS. Men genom att sitta och pilla och greja hittar man fler och fler användningsområden.
Ändra kurvor, använd filter, effekter
Duplicera lager, använd clonestämpel..

Ett tips är att hitta olika projekt, börja med att kom på hur du vill förändra en bild, ta hjälp av google när du möter svårigheter eller fråga här på fotosidan.

Övning ger färdighet, själv lär jag mig något nytt med bildbearbetning varje tillfälle då jag använder photoshop nästan på!
 
Gå in på moderskeppet.se å kolla igenom Photoshop grunderna, filmen är ett par timmar å tar upp mkt grundläggande saker. Det är mitt tips iallafall.
 
Photofiltre

Hej Jens:)
Photofiltre är också ett BRA gratisprogram som är lätt att hantera....så litet att du kan ha det på ditt USB-minne och använda i vilken dator som helst:)
Du får en snabbkurs på denna länken där dom talar om var du hämtar den och hur du använder den för grund o nybörjare:)

http://www.multimedia.skolverket.se/Kurser/Bild/Bildredigering-i-Photofiltre/

Det finns även mycket mer nyttigt på denna länken som är Multimediabyrån:
http://www.multimedia.skolverket.se/

Lycka till:)
/// Monika
 
ännu en sida med "tutorials"

http://www.tutorialized.com/
är en schyst sida tycker jag :)
JAg kände precis likandant som du jag fattade ingenting men nu på ungefär 1 år sä tycker jag att mina resultat har bara blivit bättre. det tar lite tid men efter ett ganska kort tag börjar du behärska det enkla och då kan man ge sig in på det svårare.
 
Börja enkelt och ha inte för stora krav på dig. Retuschera är en bra början. När man kan de enkla retuscheringarna går man på lite svårare, o s v. Till slut hamnar man på en nivå som kräver att man lär sig mer och mer. Vad händer med tonomfånget när man ändrar nivåerna i bilden? Hur påverkar uppskärpning bilden i detalj?

Lär dig också fotografisk grundkunskap ordentligt, då Photoshop och alla efterföljare är uppbyggt kring det. En del kunskap kring färgsystem är inte heller så fel att skaffa sig, då det gör det enklare att se och välja "rätt" färgton t ex vid retuschering.

Men framför allt: Lägg massor av tid på det. Själv har jag hyfsad utbildning i bildbehandling, ca 10 års erfarenhet och OK fotokunskap, men jag lär mig något nytt och användbart nästan varje dag.

:)
 
ANNONS