Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart färg till kamerabakstycke

Produkter
(logga in för att koppla)

xerxes28

Aktiv medlem
Hittade en Zeiss Ikon Nettar på loppmarknad häromdagen som jag tänkte testa lite. Färgen på insidan av bakstycket var dock av det lite sprödare slaget och låg till stor del löst snarare än satt fast.

Vad finns för färg att måla med som kan vara lämpligt att använda i en gammal kamera?

Ska det vara riktigt mattsvart så duger egentligen inte det som finns i vanliga färgaffärer (även om det är mycket bättre än blank metall för man vill ju undvika reflexer o ströljus i kameran). "microtools.de" säljer jox för kamerarenovering, kolla om du hittar någon lämplig färg där kanske.

Kan inte direkt säga att jag hittar nåt som har med kameror att göra dessvärre. Du har händelsevis inte en länk att lägga in?

Photax säljer blank och matt kameralack.

Tyvärr tycker jag att är deras sida svårnavigerad. Men dessa pennor finns under: Fotograferingsrelaterat/Kameratillbehör/Verktyg.

Hoppas att detta hjälper dig.

Om du vill ha "riktigt" mattsvart så är ju sotning bra, men det är ju väldigt lätt att "få bort" igen.

Är inte kameran blanksvart?

Det är tyvärr svårt att få färg att sitta ordentligt på aluminium.

Jag brukar använda Humbrols blanksvarta lackfärg. Små billiga burkar. :)

Argh, att jag inte tänkte på Photax, det är ju bara några mil bort! Man ser inte skogen för alla ben. får skicka dit tjejens syster eller systerns pojkvän som bara bor ett stenkast därifrån.

Tack för tipsen!

ANNONS
Götaplatsens Foto