Annons

Svart fläck på bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Silvia_Man

Aktiv medlem
Hej,

Jag har fått en svart fläck på alla mina senaste bilder... har rengjort linsglaset men problemet kvarstår så jag antar att det är någonting internt...

Fläcken är ibland skarp som på bilden här, men ibland syns den inte alls eller är diffus (större men ljusare). Hur fläcken uppträder verkar ha någonting med zoomen att göra, fast exakt hur har jag inte listat ut (har nikons 18-200 mm lins).

Undrar nu vad detta är, vart problemet sitter och om det är någonting jag kan göra själv för att fixa till det eller om jag måste lämna in linsen för service?

Tack för svar!
Silvia

Bilagor

• blackdot___silvia.jpg
    blackdot___silvia.jpg
    54 KB · Visningar: 364
Blir det likadant med olika objektiv? Då är det nog skit på sensorn. Syns mest vid små bländare.

sök på "sensorrengöring", det finns många åsikter om de bästa metoderna. En liten blåsbälg hjälpte mig.

har läst lite om sensorrengöring här på forumet nu. verkar som att blåsbälg tar bort små dammkorn. dammpartikeln i min kamera verkar ju jätte bauta stor... eller?

Silvia_Man skrev:
har läst lite om sensorrengöring här på forumet nu. verkar som att blåsbälg tar bort små dammkorn. dammpartikeln i min kamera verkar ju jätte bauta stor... eller?

Du kan lämna in den för rengörning - en komplett putsning av kameran (inte bara sensorn) borde gå på 500 kronor eller så. Brukar göra det en gång i året eller när behov uppstår. Ett annat alternativ är att fixa fram putsgrejor (finns massor med olika att köpa på internet). Var bara noggran så du får bra grejor och var också noggran när du putsar sensorn - den är känslig!

Smuts på sensorn är en vardagssak i DSRL-världen. De som fotar med film får ju en ny ren ruta varje gång när filmen dras framåt, men så är det förstås inte digitalt. Det är ju samma "filmruta" som alltid ligger där.

Du kan minska "nedsmutsningen" av sensorn genom att alltid hålla kameran riktad mot marken när du byter objektiv. Jag brukar jsälv försöka byta objektiv snabbt och prioriterar att få på det nya objektivet framom att lägga på linsskydd på det som varit på. Men du kan nog aldrig undvika smuts på sensorn - det är bara att leva med!

Precis som Oskar sa kan du kolla hur sensorn mår på den fronten genom att ta en bild med f22 mot ett vitt papper, t.ex. Då borde alla små smutspartiklar synas ganska bra.

/Andreas

Prova med blåsbälg, går det inte bort får du börja fundera på andra metoder. En blåsbälg kommer du förr eller senare att behöva i alla fall.

nu har jag förstått efter lite läsning att man ska köpa en blåsbälg med en bakventil som gör att luften som sugs in, inte ska gå tillbaka ut ur munstycket. när jag gick in på cyberphoto och scand.photo så står det ingen produktbeskrivning av deras blåsbälgar... har dessa denna bakventil?

ANNONS
Götaplatsens Foto