Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart i hörnet

Produkter
(logga in för att koppla)

matthis

Aktiv medlem
Hej har markt att det blir svart i ena hörnet på min
bilder tagna med en d70.

Någån som vet vad det är?

Vid vidvinkelfoto? Kanske motljusskyddet som inte är påvridet ordentligt så att de utstickande bladen istället för inbuktningarna hamnar i hörnen?

det kommer bara på bilder som är på högkant. Det är tydligt på den här bilden där jag fotograferade av
en tavla.

Bilagor

• mammas tavla (2).jpg
    mammas tavla (2).jpg
    11.7 KB · Visningar: 379
Ta av gluggen och kika in i spegelhuset när du vrider kameran. Det kanske kan vara en flik av skumgummidämpningen för spegeln som sitter löst eller nåt. Du kan lyfta försiktigt på spegeln, men peta inte på glaset bara.

Du spretar inte upp med något finger när du tar höjdformat?? Som när man är lite fiiin o häller en kafekopp du vet... Många som fotar med kompaktkameror håller ju för blixten när de tar höjdbilder o undrar varför bilderna blir så mörka ibland. (13 års erfarenhet av fotobutik har visat mig mer än man nånsin kunde drömma om ...)

Har upptäckt att det svarta hörnet bara syns när jag
har en glugg på. Tar jag bort den och kollar så här hörnet borta. Det kanske är nåt med optiket?

Det kan vara vinjetttering, hörnen blir mörka på stora bländare med vissa objektiv, pröva att blända ner till kanske bländare 8 eller något.

Prova med ett annat objektiv. Be sedan att få prova en annan kamera (kamerahus) med ditt objektiv. Då ger det sig troligtvis direkt var problemet sitter.

Att rätta till det är naturligtvis något helt annat.
Men har du ett UVfilter på, så ta bort det innan du gör något annat.

ANNONS
Götaplatsens Foto