Annons

Svart rand efter Topaz DeNoise

Produkter
(logga in för att koppla)

pppontus

Medlem
Har haft samma problem många gånger, har helt slutat använda Topaz på grund av det dessvärre, ett himla jobb att filtrera ut artefakter och köra om och om igen tills det går igenom..

Det enda som verkade hjälpa lite grann för mig var att stänga av alla andra program så att Topaz fick jobba med så mycket resurser som möjligt, då verkade det som att något färre (10% istället för 30%?) bilder fick dessa artifakter.. men ändå, en Macbook M1 Pro med 16G/512G, tycker inte det borde vara några problem där

Hursom, min lösning blev DxO PureRaw3.. gillar det bättre också för att det låter mig använda inbyggda kameraprofiler i Lightroom på DNG filerna, det gick inte med Topaz (iallafall vad jag kunde se). Dock kommer de ut med lite ändrad vitbalans av någon anledning men det är väl sånt man får leva med..
 

MatsAx

Medlem
Har använt DeNoise på PC och har inte lagt märke till några artifakter i resultatet. Kan det bero på raw-filen? Har använt det på NEF-filer och någon gång på RAF-filer.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Rapportera till Topaz. Får du samma om du bara kör med processor och inte grafikkort?

Inget som stör ute i svartfältet i råfilen, nån het pixel som lyser upp fältet som ska vara svart? Har själv använt just det fältet för att ta bort horisontella linjer i Canons råfiler och ett obekräftat rykte gjorde gällande att dessa linjer tillkom just p.g.a. heta pixlar i fältet.

Många andra kameratillverkare tar inte med fältet i råfilerna.
 

Bilagor

Senast ändrad:

pppontus

Medlem
I mitt fall handlar det om råfiler från Canon R6 & R5, har faktiskt inte sett detta på råfiler från andra kameror nu när jag tänker efter..
 

Siljefjord

Aktiv medlem
Jag har en idé om att det kan bero på en extern hårddisk som troligtvis börjar bli lite trött. Jag testade nu med att spara raw-filerna på datorns hårddisk och därifrån jobba med Lightroom/topaz och det funkar. Samma bilder som skapade svarta sträck tidigare.
 
ANNONS