Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svarta bilder. Nikon d200

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael Olsson

Ny medlem
Jag har en Nikon d200. Ibland får jag helt svarta bilder. Det låter lite annorlunda när jag tar "bilden". Kan det vara spegeln som inte lyfter? Vad göra??

ring till lasses kameraservice kanske o hör vad dom tycker..o se vad för prisförslag dom har o ge. kanske billigare o köpa nyare kamera

Prova att formatera minneskortet i kameran.
Att inte göra det eller att göra det i datorn kan skapa diverse konstiga fenomen, inkl. svarta bilder.
Om dett inte är lösningen är det nog tyvärr fel på minneskortet eller kameran.

För någon vecka sedan hade jag varit ute och fiskat, och fotat fiskarna jag fått under kvällen så klart.
När jag kom hem och skulle koppla kameran till datorn så fumlade jag och tappade kameran i golvet.

Jag provade om kameran fungerade och det gjorde den, jag kunde även ta kort och det lät inte på något annorlunda sätt vad jag kunde märka. Däremot så blev bilderna helt svarta.
Vad jag kunde se utanpå direkt var att objektivet skadats så det glappade, vid inlämning för reparation (Elgiganten) provade de att använda ett annat objektiv men det blev samma fel då.

Nu tror jag inte att de testade med ett annat minneskort, kanske hade det varit smart av dem att göra innan de skickade iväg det på reparation.
Men jag tror ändå inte att det var felet för att jag hade ju alla mina gamla bilder kvar på det och det var endast nya bilder som sparades helt kolsvarta.

ANNONS
Götaplatsens Foto