Annons

Svartvit direkt i kamera eller omvandling efteråt?

Produkter
(logga in för att koppla)

MHellberg1

Aktiv medlem
Jag undrar vad ni föredrar gällande framställandet av ett svartvitt foto.

Tar ni direkt ur kamera med den inställningen (digitalt)
Eller omvandlar ni dem hellre efteråt och vilka av alla olika omvandlings tekniker föredrar NI? Jag har själv inte funnit min favorit och tänkte testa på era "favoriter".

Det jag testat bland annat är monocrome i CS2 och sedan dragit lite i curves beroende på om jag vill åt det ljusare eller mörkare hållet. Men inte fått Aha´t riktigt ännu.

Vad föredrar ni?
Mona

Personligen föredrar jag att omvandla till monokromt i samband med efterbehandlingen. I första numret av tidningen Fotosidan finns det som bilaga en DVD av Mattias Karlsson, Moderskeppet, som visar på flera olika sätt att gå till väga när man skall gå från färg till monokromt. Satsa in en slant på det tidningsnumret och du får inte bara skivan med många bra tips utan även en bra tidskrift med en hel del matnyttigt.

Det beror lite på syftet. Generellt sett så föredrar jag att göra svartvita bilder i samband med efterbehandling p g a den ökade kontroll över processen som man då ges. Men jag har också experimenterat med att göra det direkt i kameran, och då i JPG-format, just för att utesluta många av de möjligheter som ges i datorn. Detta för att tvinga mig själv att vara noggrannare i samband med fotograferingen. Det är ett experiment som jag ägnade mig åt lite under sommaren, och kommer att ägna mig åt då och då framöver, för jag tyckte att det var mycket stimulerande att göra bilder under lite mer begränsade former och det resulterade i bilder som skiljer sig rätt mycket från vad jag brukar göra, så det vidgade nog mitt bildseende lite grann.

Plåtar man i RAW kan man (i alla fall på min 30D) utan problem omvandla till färg i efterhand om man vill åt färgkanalerna i efterhand, eller rent av vill göra om det till en färgbild. Om man använder det alternativet kan man alltså se bilderna i svartvit form i kameran - så att man slipper "tänka bort färgerna" medan man jobbar - och ändå behålla all bildinformation som man annars slänger bort om man konverterar till s/v direkt i kameran.

M.v.H
Anton

P. S. Ursäkta den dåliga svenskan. Är så hungrig just nu att jag inte kan tänka klart :)

Jag konverterar i PS, men använder ofta monochromebildstilen i min Canon för att få förhandsvisning i sv/v. Sedan gör jag en färg-tiff och konverterar i PS. Jag gillar det svartvita läget i 5D:n, men det är när man behöver lite hårdare tonkurva och realistiskt korn, som PS kommer till sin rätta.

Jag konverterar i PS, men använder ofta monochromebildstilen i min Canon för att få förhandsvisning i sv/v. Sedan gör jag en färg-tiff och konverterar i PS. Jag gillar det svartvita läget i 5D:n, men det är när man behöver lite hårdare tonkurva och realistiskt korn, som PS kommer till sin rätta.

Hej

Jag undrar varför bridge läser in bilden i färg är att när jag fotar monochromt.. Har det med inställningar i Bridge att göra...eller gör jag något annat "fel".

Tack på förhand

ANNONS
Götaplatsens Foto