Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvit med filter på digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

ROYSAN

Aktiv medlem
Med en NIKON D90 kan man ta svartvitt redan vid fototillfället.
Jag tänkte experimentera med färgfilter framför objektivet, med avsikt att få de effekter man förr fick med svartvit film.
exvis med gul, orange och rödfilter för att få "dramtiska effekter" vid landskap, himmel och moln.

Jag vet att det i bildbehandlingsprogram går att göra motsvarande effekter. Jag föreställer mig dock att det inte blir samma effekt som med filter redan vid fotograferingstillfället.
Så den här diskussionen gäller färgfilter på objektivet och kameran inställd för svartvitt.

Min fråga till forumet är om någon har erfarenheter av detta?
Skillnanden är ju att man förr fotograferade med negativ film som sedan omvandlades vid kopieringen. Digital kameran gör positiv svartvitt direkt. Gör då filtren samma effekt? Eller måste man användna färger som är komplementärfärger?

de
Roy

Eller måste man användna färger som är komplementärfärger?

Nej, väl? Om man tar ett gulfilter, till exempel, som bara släpper igenom gult. Rött ljus kommer då inte fram (med vårt fiktiva extrema filter) och det blir alltså svart där.

Hade vi i i kameran haft s/v negativ film, hade filmen blivit oexponerad och alltså genomskinlig, vilket givit svart vid kopieringen i stället. Funkar som avsett, alltså.

Om jag nu tänkt rätt...

Per.

Med en NIKON D90 kan man ta svartvitt redan vid fototillfället.
Jag tänkte experimentera med färgfilter framför objektivet, med avsikt att få de effekter man förr fick med svartvit film.
exvis med gul, orange och rödfilter för att få "dramtiska effekter" vid landskap, himmel och moln.

Jag vet att det i bildbehandlingsprogram går att göra motsvarande effekter. Jag föreställer mig dock att det inte blir samma effekt som med filter redan vid fotograferingstillfället.
Så den här diskussionen gäller färgfilter på objektivet och kameran inställd för svartvitt.

Min fråga till forumet är om någon har erfarenheter av detta?
Skillnanden är ju att man förr fotograferade med negativ film som sedan omvandlades vid kopieringen. Digital kameran gör positiv svartvitt direkt. Gör då filtren samma effekt? Eller måste man användna färger som är komplementärfärger?

de
Roy

Har inte full koll, men har inte D90 dessa filter implementerade i mjukvaran?

Jo, det har den, visar det sej efter googling:

"Built-in image adjustment and RAW processing. Pretty cool, though it’s no Photoshop/Lightroom/Gimp obviously. Post-processing lets you do the usual stuff: crop, rotate, adjust white balance, exposure compensation, choose picture controls (e.g. vivid, landscape, portrait, custom, etc.). In addition, you can apply D-lighting, red-eye removal (although I couldn’t get the D90 to give me red-eye), convert to black and white, sepia, cyanotype, filter effects (skylight, warm, red, green, blue, cross screen), resize, quick retouch (contrast + saturation), adjust distortion, and add fisheye effect. Each adjustment creates a new JPG and leaves the original untouched. It’s a nice-to-have for a guy like me who doesn’t particularly like post-processing images"

Länk till hela texten:
http://photodoto.com/nikon-d90-review/

Alltså en variant där man kan RAW-konvertera direkt i kameran, lite pillrigt möjligen, men det går, om jag förstått det korrekt.

Min gamla Canon EOS 350D och även dess ersättare Olympus E-620 har detta inbyggt direkt i JPEG-konvertern så då blir det ju lite lättare/snabbare att tillämpa svartvitfiltren.

På desssa blir iaf funktionen/effekten densamma som med riktiga filter framför objektivet.
.

Tack för svar och synpunkter.
Anledningen till att jag skrev detta:
Så den här diskussionen gäller färgfilter på objektivet och kameran inställd för svartvitt. med fet stil är att det bör bli en annan effekt med färgfilter före fotograferingen, och det är den effekten jag vill utröna.
Jag skall skaffa färgfilter och test framöver.

Det är riktigt att kameran kan göra om färgbilder till svartvita, tonade svartvita etc. Men knappast ge samma effekt som färgfiltren före.

de
Roy

nja!

Så den här diskussionen gäller färgfilter på objektivet och kameran inställd för svartvitt. med fet stil är att det bör bli en annan effekt med färgfilter före fotograferingen, och det är den effekten jag vill utröna.

Det är riktigt att kameran kan göra om färgbilder till svartvita, tonade svartvita etc. Men knappast ge samma effekt som färgfiltren före.

de
Roy

Skulle faktiskt tro att inställningarna i kameran (eller raw-konverteraren om man kör raw) ger bättre resultat som mer liknar de gamla svartvita effekterna. Men man kan ju alltid prova! Sedan finns det ju gratis färdiga plugins till Photoshop som simulerar dessa effekter och även plugins som simulerar olika filmsorter. Kan tänka mig (har bara provat lite grand och visst ser det likt ut) att man kan få ganska filmlika resultat om man kombinerar dessa plugins med andra ps-tekniker för att simulera färgfilterna.
Det vore kul om du kunde göra en jämförelse vid dina tester.

Kameran skapar ju en s/v bild från raw-datan som är i färg, om du då sätter ett färgfilter på objektivet så förändrar (försämrar) du ju färginformationen och borde få en förändrad/försämrad s/v bild jämfört med om du lägger på ett filter i datorn. Ska du testa så tycker jag du ska fota i jpeg+raw så att du även kan se vad som händer med färgbilden.

Kameran skapar ju en s/v bild från raw-datan som är i färg, om du då sätter ett färgfilter på objektivet så förändrar (försämrar) du ju färginformationen och borde få en förändrad/försämrad s/v bild jämfört med om du lägger på ett filter i datorn.

Det är ju meningen att färginformation ska förändras! Han vill ju "go back to the roots".

Detta är inte mycket att tveka om, kör bara!

Per.

de
Roy

Hej!

Menade inte att dis-respektera din markering, men jag borde ha lagt till att jag har fotat analogt (svartvitt & färg) under lång tid innan jag blev digital för typ 5-6 år sedan, och då använt "riktig" filtrering.

I mitt fall har det till 99% rört sej om "svartvitt + rödfilter" för mer "livfull" himmel vid vackert väder och lite ditåt.Kan säga att både Canon EOS 350D och Olympus E-620 gett en effekt MKT lik den från "gamla goda tiden".

Men klart du ska prova, jag har själv inte provat "svartvitfiltren" (= glasfilter på optiken) på mina digitala hus dvs inte jämfört rakt av mellan dessa alternativen.

Mvh
Mats

Jag påstår på inget sätt att han inte ska testa men jag är bara tveksam om effekten blir densamma som för s/v film. Jag har haft fel förut :)

Varför skulle inte effekten bli densamma, menar du? S/v-konverteraren i kameran kan ju inte veta varför färgbalansen är så konstig som den är, och bör inte göra något annat än ungefär det som en s/v film skulle gjort.

Per.

Olika förutsättningar

Varför skulle inte effekten bli densamma, menar du? S/v-konverteraren i kameran kan ju inte veta varför färgbalansen är så konstig som den är, och bör inte göra något annat än ungefär det som en s/v film skulle gjort.

Per.

Då förutsätter du att sensorn är lika känslig för olika våglängder som en sv/v film. Vet inte om så är fallet. Tänk på att sätta vitbalansen på ett fixt värde och inte använda auto vitbalans - annars blir det garanterat knas)

Om resultatet blir lika som för film beror väl lite på hur kameran gör sin konvertering till svartvitt.
Kameran registrerar ju, även om man aktiverat svartvitt i menyerna, i färg. Den registrerar tre separata färgkanaler - Rött, grönt och blått.

Sätter man på ett färgfilter kommer, beroende på hus kamerans ljusmätning väljer att göra, blå och grän kanal att bli underexponerade, eller så kommer den röda kanalen att bli överexponerad.

Därtill beror ju då resultatet på hur kameran konverterar till svartvitt. Väger den alla färgkanalerna lika tungt och kommer man få en viss förlust av information i högdagrarna om den röda kanalen är överexponerad. Om de andra kanalerna istället är underexponerade så kommer bilden att bli ganska mörk.

Man kan tänka sig att man väger den gröna kanalen tyngst och då blir bilder ännu mörkare än i fallet ovan.

Ett annat tänkbart scenario är att kameran normaliserar kanalerna. Detta skulle isf leda till väldigt mycket brus i den gröna och blå kanalen.

Hur man än vrider och vänder på det så kommer kameran att få sämre färginformation, vilket kommer att påverka bildresutlatet negativt.
Vill man simulera ett rödfilter så kan man välja att bara använda den röda kanalen sedan, under efterbehandligen, istället.
Enda tillfällena det skulle vara en fördel att använda färgfilter vore, som jag ser det, när ljusets färgtemperatur sticker iväg mycket. I glödlampsljus blir ju den blå kanalen underexponerad och rättar man till vitbalansen då så får man brus. Där hade man fått mindre brus (men längre slutartid) med ett blått filter framför, tex.

Nu vet jag inte om resultatet är som det hade blivit med film (inte så erfaren på film och framför allt inte med färgfilter), men nog tycker iaf JAG att man får samma dramatiska himmel som jag sett på svartvita filmbilder, med ett, i efterhand simulerat, "digitalt rödfilter".

http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/tosteberga.jpg
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/Black and White/fotoe.jpg

ANNONS
Götaplatsens Foto