Annons

Svartvita bilder med Nikon D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

nikon-d3000

Ny medlem
Hejsan!

Köpte för ett tag sedan en Nikon d3000. Har läst, läst och läat, men jag kan inte någonstans se vart jag kan ändra inställningen till att fota svart,-vitt. Snälla, är det någon som vet?

Ha det gott och tack på förhand!

//Jenny

Inte för att jag känner till hur man ställer in en Nikon D3000 på svart/vit, men sådana saker brukar finnas med i de flesta bruksanvisningar. Men varför inte konvertera till svart/vit i datorn? Då får du större kontroll över resultatet. Plus att om du ångrar dig så har du en bild i färg.

Inte för att jag känner till hur man ställer in en Nikon D3000 på svart/vit, men sådana saker brukar finnas med i de flesta bruksanvisningar. Men varför inte konvertera till svart/vit i datorn? Då får du större kontroll över resultatet. Plus att om du ångrar dig så har du en bild i färg.

Jo, visst kan jag ändra detta i datorn. Men tyvärr tycker jag inte att effekterna blir det samma! Får kika vidare! Tack för svar iaf=)

På D60 väljer mam Meny/ Fotomeny/ Optimera bild/ Svartvitt, men det kan ju ha ändrats på efterföljaren D3000 ...

På D60 väljer mam Meny/ Fotomeny/ Optimera bild/ Svartvitt, men det kan ju ha ändrats på efterföljaren D3000 ...

Tack.. testade på min nikon d3000, men tyvärr verkar inställnigen ha ändrats. Kommer till fotomenyn men där finns det ingen "optimera bild". Tack för att du tog dig tid att svara!

Hejsan!

Köpte för ett tag sedan en Nikon d3000. Har läst, läst och läat, men jag kan inte någonstans se vart jag kan ändra inställningen till att fota svart,-vitt. Snälla, är det någon som vet?

//Jenny
Jag vet inte om jag har rätt vad gäller D3000 men på min D300 så går jag via Bildkontroll i Fotograferings menyn, Ställ in Bildkontroll. Där kan jag välja Monokrom och en massa filter.
/Tomas

Inte för att vara sån, men jag googleade fram manualen och hittade ganska snabbt det som Tomas precis skrev. Så RTFM, för så jobbigt är det väl ändå inte?

här kan jag inte avstå från att uttrycka min åsikt angående svart-vita bilder direkt ur en digitalkamera: de suger!

fota i färg och konvertera till svartvitt i efterhand då du har kontroll över färgkanalerna, annars får du vara en grådassig bild utan kontraster.

om du nu måste fota i svartvitt med en digitalkamera så använd färgfilter framför linsen för att styra konstrasterna.

Jenny, under kameramenyn finns nog något som heter Picture Control med. Där ska du kunna välja bl a "Standard" "Neutral" "Vivid" "Monochrome" etc.
Lycka till.

Jo, visst kan jag ändra detta i datorn. Men tyvärr tycker jag inte att effekterna blir det samma! Får kika vidare! Tack för svar iaf=)

Det handlar mer om kunskap än om att kameran skulle göra något magiskt. Det finns några få kameror som levererar snygga svartvita bilder direkt ur kameran, men det stora flertalet levererar rätt trista och dassiga svartvita bilder.

Jag tycker definitivt att det är värt att ta sig tiden att lära sig göra det i efterhand. Fotar man i färg så kan man ju, som redan nämts, dessutom gå tillbaka till en färgbild, om man skulle komma på att man vill ha den i färg istället, eller så har man den att falla tillbaka på om man kommer på att man ville att den röda kanalen skulle väga lite tyngre för en mer dramatisk himmel, tex.

Hejsan!

//Jenny

Menyknappen, fotograferingsmeny(Grön symbol), ställ in bildkontroll...Monokrom.

Har samma kamera...

/John

På tal om Svartvitt, vilket är det absolut bästa programmet för svartvitkonvertering? Finns det program som kan simulera olika svartvita filmer, toningar och analoga effekter?

På tal om Svartvitt, vilket är det absolut bästa programmet för svartvitkonvertering? Finns det program som kan simulera olika svartvita filmer, toningar och analoga effekter?

alla bildbehandlignsprogram värt namnet har konvertering med justerbar färgkanalsblandning, vilket räcker långt imo.
'bäst' är nog silver efex - en plug-in för photoshop, lightroom och aperture speciellt för svart-vit-konvertering med simulering av gamla tekniker.
http://www.niksoftware.com/silverefexpro/en/entry.php

Sen är det ju (väl?) så att om man använder RAW/NEF, tar en svartvit bild med kameran och sedan öppnar filen i något annat program än tillverkarens eget så får man bilden i färg iallafall? Eftersom t.ex. Lightroom och liknande inte läser in kamerans bildinställnignar?

För övrigt kan jag inte förstå varför man över huvud taget kan vilja ha en bild svartvit när det finns färg, men det är ju bara jag det :)

ANNONS
Götaplatsens Foto