Annons

Svenska butiker är dyra!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det fungerar bra som det gör, och marknaden är till slut självreglerande. Framförallt för produkter, t.ex. fotoprylar, som inte på olika sätt är subventionerade av EU.
Ja, det är nog svårt att ändra prissättning och utbud i svenska butiker genom att gnälla i en tråd på FS.
Vi gör ett val (lägger en röst) varje gång vi handlar. Det är där det händer.
 
Jag brukar alltid jämföra Photax i Nybro med Fotoimpex i Berlin när jag handlar film, papper och kemikalier. Med Photax fri frakt över 1000:- och leverans på < 1 dygn så vinner de ibland, typ 50/50.
 
Senast ändrad:
Billigt. jo har lärt mig en läxa då jag köpte en SSD disk från Sebutik. Kina skräp och ingen rätt att returnera om man inte bekostar retur till en adress i Kina och betalar 3-400 skr. Så svenska butiker lever och säljer på de regler som även skyddar oss köpare.
 
Jag brukar alltid jämföra Photax i Nybro med Fotoimpex i Berlin när jag handlar film, mapper och kemikalier. Med Photax fri frakt över 1000:- och leverans på < 1 dygn så vinner de ibland, typ 50/50.
Ja, jag jämförde Kodak Portra 400 i fempack. Från Photoimpex blir det 1161 kronor, och Photax ska ha 1095 kronor, och då är det fri frakt.
 
ja ja ... sen när du ångrar dig så är det ett jävla gnäll över att dom inte har öppet köp
Absolut inte.
1. Jag vet vilka villkor som gäller.
2. När jag köper något så ångrar jag mig inte. Jag har aldrig utnyttjat öppet köp i hela mitt liv.

Vet man med sig att man är velig bör man ta det i beaktande innan man handlar.
 
Jag beställde precis en Nikon z8 ifrån utlandet......hela 15,000:- billigare än i Sverige.

Låter som någon av fulimportfirmorna från Kina/Hong Kong, vilket blir missvisande. Var dock nyligen kampanj i Sverige där kameran var nedsatt något i stil med 5000 kr (tror det var mer ihop med 24-120/4).

Hittade du den hos en riktig återförsäljare med verksamhet i EU som köpa kameror från Nikon Europe är det bara att gratulera, men jag gissar att så inte var fallet.
 
Låter som någon av fulimportfirmorna från Kina/Hong Kong, vilket blir missvisande. Var dock nyligen kampanj i Sverige där kameran var nedsatt något i stil med 5000 kr (tror det var mer ihop med 24-120/4).

Hittade du den hos en riktig återförsäljare med verksamhet i EU som köpa kameror från Nikon Europe är det bara att gratulera, men jag gissar att så inte var fallet.

Ja det stämmer. Jag har beställt mina 3 senaste kameror ifrån E-Infinity, och det har fungerat klockrent! Vet att garantier inte blir dom samma som om man köper ifrån en återförsäljare i Sverige......men jag har aldrig haft problem med någonting jag har köpt i hela mitt liv......så chansen är ju minimal......och 15000 är en EXTREMT stor skillnad.
 
Lönekostnaderna i Sverige är rätt höga också. Det är ju inte bara den lönen som arbetstagaren får som ska betalas av arbetsgivaren, utan även sociala avgifter och liknande.
 
Jag är också nyfiken. Priserna på sodan var angivna i Euro, så jag är nyfiken på om varorna skickas inifrån EU.

Det finns en lång tråd om E-infinity i forumet. Tidigare verkade de ha hittat något sätt att få in prylarna i EU och körde från Storbritannien, såvitt man kunde bedöma utan moms. När de gick ur EU så har jag för mig att de inte var särskilt billigt längre och ev körde från Frankrike (minns inte riktigt). Jag har inte tittat på dem på länge, men de kanske har hittat något nytt sätt att fuska på att döma av prisuppgiften...
 
Det finns en lång tråd om E-infinity i forumet. Tidigare verkade de ha hittat något sätt att få in prylarna i EU och körde från Storbritannien, såvitt man kunde bedöma utan moms. När de gick ur EU så har jag för mig att de inte var särskilt billigt längre och ev körde från Frankrike (minns inte riktigt). Jag har inte tittat på dem på länge, men de kanske har hittat något nytt sätt att fuska på att döma av prisuppgiften...
De skriver såhär:
European Union - We expedite our orders via DHL, DPD, La Poste or UPS. The handling time for an order takes around 3 working days typically. You will receive your purchase usually on the 7th - 14th working day after your payment is credited to our account. We assure the prices you see on our site are final and there won't be any taxes or duties to pay when the product arrives.

De erbjuder också 14 dagars ångerrätt efter leverans, men bara 12 månaders garanti, oavsett om tillverkare annars erbjuder längre.
 
Först klagar folk på att det är för dyrt i Sverige och handlar sedan online/utomlands, sedan klagar dom på att det knappt finns någon fotobutik kvar i Sverige.
Hyror i Sverige är galna, likaså skatt, moms och arbetskraft m.m trots det har vi mer pengar kvar än dom flesta andra länder när månaden är klar. Prylgalna, snåla, slöa och otacksamma tycker jag många har blivit. Inte konstigt att fotomagasin och fotobutiker går i konkurs.

Jag vill hålla i kameran, testa objektivet etc och känna på dom innan jag köper dom. Jag har flera gånger gått in en kamerabutik och kommit ut med annat än vad jag tänkt köpa då känslan i kameran eller objektivet inte passade efter att ha testat dom. Detsamma gäller gitarrer, ja det är billigare online men man får noll feeling för känslan eller ljudet.
 
ANNONS