Annons

Svenska butiker är dyra!

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Ökänd: adjektiv, betydelse = beryktad, illa känd enligt SAOL
Åh. Jag har alltid trott att "ökänd" är ett smidigare ord för "väldigt känd"; ngn som alla känner till. Engelskans "infamous". Då har man lärt sig ngt nytt på äldre dar. 😄


Edit: och nu kollade jag upp "infamous" också; jag har tydligen haft helt fel innebörd/definition på dessa ord. Oj, vad min modersmålslärarinna skulle gråta nu. 😅
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om man nu inte är allmänt känd på en ö. Då kan man vara positivt ökänd. För jag kan inte tänka mig att det skulle särskrivas.
Du tänker världs-känd. Riks-känd. Stads-känd. By-känd. Gårds-känd.
?

Är nog dock bara världs- och riks- som verkligen förekommer som begrepp i språket i den innebörden. Möjligen att lokal-känd förekommer också.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Oh. Jag har alltid trott att ökänd är ett smidigare ord för väldigt känd; ngn som alla känner till. Engelskans "infamous". Då har man lärt sig ngt nytt på äldre dar. 😄


Edit: och nu kollade jag up infamous också; jag har tydligen haft helt fel innebörd/definition på dessa ord. Oj vad min modersmålslärarinna skulle gråta nu. 😅
Men samtidigt är det ju inte alltid dåligt att vara ökänd. "Hellre ökänd än okänd" finns det de som säger.
 

Falumas

Aktiv medlem
Du tänker världs-känd. Riks-känd. Stads-känd. By-känd. Gårds-känd.
?

Är nog dock bara världs- och riks- som verkligen förekommer som begrepp i språket i den innebörden. Möjligen att lokal-känd förekommer också.
Nu är jag ingen öbo (så länge man inte räknar euroasien som en ö), men öbor brukar vara väldigt insnöade på att det är just en ö dom bor på.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag skulle tippa på att dom som benämner sig ökända är okända utanför ön. Men jag är inte helt säker på att detta har med svenska butikspriser att göra.
 
ANNONS