Annons

Svenska Rallyt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Merlin

Aktiv medlem
Skulle gärna åka upp till rallyt om jag har möjlighet. Är det nån som har nåt tips om vart man kan stå? Visst det går ju i skogen så det är ju bara att ställa sig vart som helst, men om det finns något särskilt bra ställe så är det kul att veta. Ska även beställa bansträckningar hade jag tänkt.
Superspecialen, som jag antar är i Karlstad som vanligt, känns inte intressant, eftersom jag antar att det är svårt att komma nära om man inte har pass och får röra sig inne på området.

/S

Skulle gärna åka upp till rallyt om jag har möjlighet. Är det nån som har nåt tips om vart man kan stå? Visst det går ju i skogen så det är ju bara att ställa sig vart som helst, men om det finns något särskilt bra ställe så är det kul att veta. Ska även beställa bansträckningar hade jag tänkt.
Superspecialen, som jag antar är i Karlstad som vanligt, känns inte intressant, eftersom jag antar att det är svårt att komma nära om man inte har pass och får röra sig inne på området.

/S

Hej Stefan!
Eftersom jag "mitt i" Svenska Rallyts område så har jag fotat det under 20 år.
Detta gäller för rallyt och fotografering:
Som du vet så går det under tiden 11.2- 14.2 ( torsdag-söndag) med 21 st sk. specialsträckor (SS). Dessa är avlysta och till dom som publik kommer man bara om man betalar.Det finns också ett säkerhetsavstånd mellan publiken ut efter sträckan som vakter håller ordning på.För att få bra fotograferings möjligheter så skall man vara ackriditerad fotograf. Alltså att man söker hos Svenska Rally, dom delar sedan ut en speciella fotoväst. Man blir detta om man fotograferar för tex en tidning.Denna kostar också - ackritiditeringen.
Du kan lösa biljett och ta dig in för att fotografera, MEN försök inte bryta mot vakterna.Visst det går att fotografera utefter sträckan men som sagt på vakternas villkor. Dom ackriditerade fotograferan arbetar på eget ansvar och Svenska Rallyt är inte ersättningsskyldiga om en olycka inträffar. MEN det betyder ändå inte att dessa ackriditerade fotografer får göra vad dom vill, MEN dom har en mer fri placering.
Det går fort vill jag lova, man vill ju överleva så man ställer sig på ett sätt att man är säker.
Sträckning och var dom olika delstäckorna finns kan du få genom deras hemsida. Ett litet tips, glöm tanken att du skall vara på alla sträckor.Trafiken mellan sträckorna gör att du i praktiken kanske kan fotografera på en eller två under en dag.När du väl är framme vid en sträcka så får du pakera bilen för att gå långt( jag har varit med om upp till en mil någon gång).
Om det blir snö och något så när köld är det ett upplevelse.

Kollade in lite på rallyts hemsida och jag håller på att gå åt av skratt när det gäller ackrediteringsreglerna.

Vill man inte få publicitet så gör man ju som FIA. 12 fotovästar till hela rallyt? Snyggt jobbat, Walle. ;) (Walle är ingen person, bara ett uttryck) Dessutom ska man presentera bilder från SR 2008 eller annan WRC-tävling, Mjo, men hur ska det gå till om man inte har bilder och måste börja någonstans för att ta sig in på en av alla WRC? Jag antar ju att andra arrangörer har samma regler, och den som inget har kan ju inte heller komma i fråga.

Visst för motorsporten i Sverige en lite undanskymd position, men jag trodde att det berodde på bruset från alla andra sporter, så som fotboll och hockey, inte att det var ett planerat drag från arrangörerna.

Detta är ett tidigt upplägg på sträckor,kommer säkert att ändras,
dels beroende på snömängden.
du kan ta vilka väga du vill in till sträckorna och behöver inte betala
men då bör du ha planerat i god tid,allt försöka hålla takt med rallyt genom publikplatserna är svårt då det oftas blir lång kö.

Torsdag 11/2
SS1: Karlstad Super Special Stage 1 - 20:00.

Fredag 12/2
SS2: Likenäs 1 - 08:18.
SS3: Viggen 1 - 09:41.
SS4: Torntorp 1 - 10:51.
Service: Hagfors - 11:40.
SS5: Likenäs 2 - 13:33.
SS6: Viggen 2 - 14:56.
SS7: Torntorp 2 - 16:29.
Service: Hagfors - 17:08.
SS8: Karlstad Super Special Stage 2 - 20:00.

Lördag 13/2
SS9: Vargåsen 1 - 07:58.
SS10: Sågen 1 - 09:46.
SS11: Fredriksberg 1 - 10:42.
SS12: Hagfors Sprint 1 - 11:58.
Service: Hagfors - 12:38.
SS13: Vargåsen 2 - 13:41.
SS14: Sågen 2 - 15:34.
SS15: Fredriksberg 2 - 16:30.
SS16: Hagfors Sprint 2 - 17:46.
Service: Hagfors - 18:16.

Söndag 14/2
SS17: Rämmen 1 - 07:52.
SS18: Värmullsåsen 1 - 08:28.
Service: Hagfors - 09:21.
SS19: Lesjöfors - 10:51.
SS20: Rämmen 2 - 11:23.
SS21: Värmullsåsen 2 - 12:52.
Målgång: Karlstad, Stora Torget 15:30.

Detta är ett tidigt upplägg på sträckor,kommer säkert att ändras,
dels beroende på snömängden.
du kan ta vilka väga du vill in till sträckorna och behöver inte betala
men då bör du ha planerat i god tid,allt försöka hålla takt med rallyt genom publikplatserna är svårt då det oftas blir lång kö.

Torsdag 11/2
SS1: Karlstad Super Special Stage 1 - 20:00.

Fredag 12/2
SS2: Likenäs 1 - 08:18.
SS3: Viggen 1 - 09:41.
SS4: Torntorp 1 - 10:51.
Service: Hagfors - 11:40.
SS5: Likenäs 2 - 13:33.
SS6: Viggen 2 - 14:56.
SS7: Torntorp 2 - 16:29.
Service: Hagfors - 17:08.
SS8: Karlstad Super Special Stage 2 - 20:00.

Lördag 13/2
SS9: Vargåsen 1 - 07:58.
SS10: Sågen 1 - 09:46.
SS11: Fredriksberg 1 - 10:42.
SS12: Hagfors Sprint 1 - 11:58.
Service: Hagfors - 12:38.
SS13: Vargåsen 2 - 13:41.
SS14: Sågen 2 - 15:34.
SS15: Fredriksberg 2 - 16:30.
SS16: Hagfors Sprint 2 - 17:46.
Service: Hagfors - 18:16.

Söndag 14/2
SS17: Rämmen 1 - 07:52.
SS18: Värmullsåsen 1 - 08:28.
Service: Hagfors - 09:21.
SS19: Lesjöfors - 10:51.
SS20: Rämmen 2 - 11:23.
SS21: Värmullsåsen 2 - 12:52.
Målgång: Karlstad, Stora Torget 15:30.

Hej !
Du skriver "-du kan ta vilka väga du vill in till sträckorna och behöver inte betala".
Du det där får du du gärna förklara mer ingående.Det var något nytt för mig och andra i publiken. Vilka sträckor av dom du räknat upp går det att göra så här?

Sålänge man inte vill inte åka till publikplatserna som är utplacerade runt sträckorna så är det fritt fram att leta upp sin egen väg in till den avlysta vägen.
Publikplatserna är för de åskådare som vill ha någon typ av service som mat,plogad parkering,ett pa system mm.
Vill man inte ha detta utan klara sig själv på egen hand så är det helt valfritt att själv ta sig till platser längs sträckorna.

nu är många ss korta och det kommer inte finnas för många vägar att ta sig in på så jag kommer använda några publika parkeringar för att sedan gå en längre sträcka från publikplatsen.
till delar där det inte står åskådare eller vakter.

Stort tack för er hjälp! =)
Ibbe: står dom tiderna på rallyts hemsida? Man skulle behövt ha terrängkartor så det går att kolla vägarna noggrannare

Jag är fullt insatt i att det inte går att ta sig till flera sträckor på samma dag. Bättre att stå på en sträcka dom kör två gånger istället. För jag antar att tex Likenäs 1 och Likenäs 2 är samma sträcka eller?

Sålänge man inte vill inte åka till publikplatserna som är utplacerade runt sträckorna så är det fritt fram att leta upp sin egen väg in till den avlysta vägen.
Publikplatserna är för de åskådare som vill ha någon typ av service som mat,plogad parkering,ett pa system mm.
Vill man inte ha detta utan klara sig själv på egen hand så är det helt valfritt att själv ta sig till platser längs sträckorna.

nu är många ss korta och det kommer inte finnas för många vägar att ta sig in på så jag kommer använda några publika parkeringar för att sedan gå en längre sträcka från publikplatsen.
till delar där det inte står åskådare eller vakter.

Hej Ibbe!
Som jag skrev i tidigare inlägg så har jag fotograferat Svenska Rallyt sedan 20 år tillbacka. Jag bor i detta område och kan därför alla dom vägar som finns i området.Visst, man kan hitta en egen väg till olika sträckor.MEN nu är det så att arrangörern har med Polisen´s hjälp rätt att leda trafiken så att det inte blir kaos på vägarna. Det gör att flera vägar är enkelriktade eller förbjudna att köra på.Man styr in publiken så att man får en enkel och smidig trafik till varje sträcka.Sedan finns det också ordnad parkering i anslutning till vaje sträcka.Detta för att inte få "vilda västern" med bilar som står så att dom hindar trafiken eller eventuell ambulanser till tävlingen om det skulle behövas.
Den entré som man betalar går in centralt. Sedan får alla dom föreningar (motoklubbar,idrottsklubbar m.m) pengar efter hur många vakter m.m som har man vid varje sträcka.Dessa vakter m.m står där utan personlig ersättning från tidig morgon till sena kvällen. Denna inkomst är en förutsättning för många föreningaras verksamhet här uppe. Jag menar uppriktikt sagt att det är höjden av snålhet att inte vilja betala för sig.Man kan åka långa sträckor men inte vilja betala entré, enligt ditt recept.Lyckligtvis så löser "rallyfolket" biljetter.

Som svar till Merlin:
Helt rätt samma namn på sträckan så kommer "rallyt" tillbacka.Jag har gjort som så att jag stannat kvar på samma sträcka.tex Vargåsen
är helt otrolig för sin sk.Colin's crest.Det var där som Colin McRae gjorde den legendariska lutfärden.Efter det så är just den plats på sträckan packad med folk som vill se om någon skall slå hans rekord på luftfärd över krönet.Till denna plats och denna sträcka kan man inte komma in utan att betala, vill jag lova.
Jag fotar som sagt och då för några utländska tidningar.
God fortsättning på 2010.
Jo, en sak till om du skall vara kvar under rallyt så ordna logi nu, för att det är trångt om loggi. I regel så har dom flesta kvar sina platser år till år.
Jag själv kan bara gå ut ur mitt hus och åka ett lite stund.

bara ett litet Ps.
Läser du en gång till så kommer jag använda de platser som anvisas och betala gärna till motorklubben som håller i sträckan, men jag rör mig länger in på sträckan.
dock inte på alla för vid vissa utseda platserna så blir det lätt vilda västern och fylla så jag håller mig gärna därifrån.

och skyll inte bara på dom som åker långt inte betalar för sig när de i närområdet likväl tar skotern genom terrängen för titta,lika dålig det ifall.

Jag har för avsikt att åka och se målet vid Sågen, har aldrig varit där tidigare så jag tänkte höra med er rutinerade hur det ser ut där när det gäller parkering osv? Finns det hyfsat bra fotoplatser alldeles vid målet eller måste man traska en bit? Jag kommer att ha två grabbar på 9 o 10 år med mig så traska en mil är inte precis tänkbart. Programmet köpte jag i måndags och dagspasset ska jag lösa nu på fredag, eftersom jag själv varit med och jobbat vid servicen i Grängesberg (2001 tror jag det var, f.ö. enda gången jag ens varit i närheten av tävlingen trots att jag alltid gillat rally) är det för mig självklart att betala för entrén.

En fundering till, när man kollar kartan som följer med Rally Magazine så är vägen mellan Fredriksberg (och därmed även Sågen) och Hagfors en transportsträcka, hur funkar det med vanlig trafik då egentligen? Vi har som sagt tänkt se i alla fall en av specialsträckorna vid Sågen och sen funderar vi på att kolla servicen i Hagfors för att sen kanske se eftermiddagssträckan i Fredriksberg. Är det rimligt att hinna med dessa med tanke på trafiken och parkeringsmöjligheter?

Jag har för avsikt att åka och se målet vid Sågen, har aldrig varit där tidigare så jag tänkte höra med er rutinerade hur det ser ut där när det gäller parkering osv? Finns det hyfsat bra fotoplatser alldeles vid målet eller måste man traska en bit? Jag kommer att ha två grabbar på 9 o 10 år med mig så traska en mil är inte precis tänkbart. Programmet köpte jag i måndags och dagspasset ska jag lösa nu på fredag, eftersom jag själv varit med och jobbat vid servicen i Grängesberg (2001 tror jag det var, f.ö. enda gången jag ens varit i närheten av tävlingen trots att jag alltid gillat rally) är det för mig självklart att betala för entrén.

En fundering till, när man kollar kartan som följer med Rally Magazine så är vägen mellan Fredriksberg (och därmed även Sågen) och Hagfors en transportsträcka, hur funkar det med vanlig trafik då egentligen? Vi har som sagt tänkt se i alla fall en av specialsträckorna vid Sågen och sen funderar vi på att kolla servicen i Hagfors för att sen kanske se eftermiddagssträckan i Fredriksberg. Är det rimligt att hinna med dessa med tanke på trafiken och parkeringsmöjligheter?

Hej Robert!
Jag har eftersom jag bor i Värmland sedan 20 år följt rallyt och även fotat det ,dessa erfarenheter:
1) Jag tar inte flera olika sträcker varje dag.Om det inte är uppenbart att jag kan köra en annan väg till en sen sträcka.Som du vet så är dom vägar som man använder för publiken att köra på väldigt ofta små och trånga.Just vägen mellan Sågen/Fredriksberg till Hagfors var nu sist ett problem. Det är många som vill se servicen i Hagfors innan man kör till Vargåsen (Colin's crest).
2) Tyvärr så får man bereda sig på att gå mellan parkering och sträckan.
3) På transportsträckorna för tävlingsbilarna skall dom hålla gällande hastighet.Oftast ser man inte dom,just därför att dom går "utanför" publikens vägar.Jag uppfattar indet som ent problem.
3) Jag ställer mig sällan vid start/mål utan ute efter banan där får man tycker jag dom bästa bilderna.
Jag det där med säkerheten utefer banan det kan du så det stuntar jag i. Det är väl sunt förnuft som gäller.
En bild tagen på tidig en förstasträcka.Skickar den "rakt av"- icke redigerad.

Bilagor

• 1.172007.jpg
    1.172007.jpg
    16.8 KB · Visningar: 3,224
Hej Rolf!

Tack för ditt svar! Jag antar att bästa valet då är att antingen stanna kvar vid Sågen och se båda sträckorna där alternativt se Sågen f.m. o Fredriksberg e.m. eller tvärtom. Fredriksberg verkar ju ha fler publikplatser utefter sträckan, Sågen har ju bara målet enligt kartan i Rally Magazine.

Vad är det som gör att t.ex. Marcus Grönberg har Sågen som sin favoritsträcka? Finns det någon speciell plats inte alltför långt från målet på den sträckan som kan vara bra ur fotosynpunkt?

Hej Rolf!

Tack för ditt svar! Jag antar att bästa valet då är att antingen stanna kvar vid Sågen och se båda sträckorna där alternativt se Sågen f.m. o Fredriksberg e.m. eller tvärtom. Fredriksberg verkar ju ha fler publikplatser utefter sträckan, Sågen har ju bara målet enligt kartan i Rally Magazine.

Vad är det som gör att t.ex. Marcus Grönberg har Sågen som sin favoritsträcka? Finns det någon speciell plats inte alltför långt från målet på den sträckan som kan vara bra ur fotosynpunkt?

Hej!
Ja,risken är ju eftersom rallyt har haft uppehåll här i Sverige att intresset blir stor och därmed mer publik så blir det trångt till olika sträckor.Vi har ju säkert upp emot 60-70 cm snö i naturen nu.
Var man exakt skall stå på dom två sträckor som du skriver om vet jag inte.Om du är icke -ackrediterad fotograf så har du att följa vakterna ute efter sträckan. Men det bruka lösa sig så att du kan stå på en bra plats. Regel:kolla att bilarna går från dig där du står inte emot dig.Om dom skulle gå av vägen.Gärna högre upp än motsatsen. Bakom ett trä är heller inte dumt.Man kan ju använda trädet som stöd.Varning:alltför onykter publik runt dig är ibland inte bra.Dom lägger sig gärna i din fotografering."Skall vara med i bild m.m".
Ja ,vet inte om Grönholm har någon förkärlek för just Sågen.Det kan vara så. Han har ju tydligen mycket kärlek till Rallyt i värmland/dalarskogarna.

Hej!
Ja,risken är ju eftersom rallyt har haft uppehåll här i Sverige att intresset blir stor och därmed mer publik så blir det trångt till olika sträckor.Vi har ju säkert upp emot 60-70 cm snö i naturen nu.
Var man exakt skall stå på dom två sträckor som du skriver om vet jag inte.Om du är icke -ackrediterad fotograf så har du att följa vakterna ute efter sträckan. Men det bruka lösa sig så att du kan stå på en bra plats. Regel:kolla att bilarna går från dig där du står inte emot dig.Om dom skulle gå av vägen.Gärna högre upp än motsatsen. Bakom ett trä är heller inte dumt.Man kan ju använda trädet som stöd.Varning:alltför onykter publik runt dig är ibland inte bra.Dom lägger sig gärna i din fotografering."Skall vara med i bild m.m".
Ja ,vet inte om Grönholm har någon förkärlek för just Sågen.Det kan vara så. Han har ju tydligen mycket kärlek till Rallyt i värmland/dalarskogarna.

Ja, tydligen gillar han Sågen så mycket att han t.o.m döpt sin restaurang till Sågen enligt Rally Magazine (det har stått i nån annan tidning också sen det blev klart att han skulle göra comeback den här tävlingen).

Ja, jag har ju förstått av tidigare inlägg i den här tråden att det bara är att glömma att få en fotoackreditering så jag hoppas på lite tur ändå. Nu är jag ju van vid att även en nykter publik inte alltid har vett att hålla sig undan utan ska fram o störa en om fotandet eller i värsta fall ställa sig mitt framför en med sina små digitalkompakter, det är väl därför jag funderar på om det finns nåt lämpligt ställe i Sågen en liten bit ifrån målet så man kanske slipper de värsta "busarna". :)

Hur man än vrider och vänder på det och vad "Rally Sweden" än tycker så gäller ju fortfarande allemansrätten, utom just på vägen. Men man bör nog ta sig en funderare på om det är värt att försöka ta sig några kilometer i terrängen under rådande omständigheter. Men snöpuls ska vara bra träning annars.

Det finns väl både dagpass och veckopass att köpa och då brukar det ingå program med hyggligt detaljerade kartor.

Att fixa bilder från ett WRC-rally är inte konstigare än att man fotograferar från publikplats, kanske inte bästa platsen men fullt görbart om man vet vad man gör. Det är ju heller inget som säger att det måste vara bilder på P1-förarna och dess bilar.

Själv får jag nog ingen tid över att till att plåta är jag rädd.

Mvh
Maverick

Vi åker upp till Fredriksberg på lördagen och ska dra med kameran har jag tänkt mej, alltid kul att pröva något nytt.. Sen finns det ju massa publik att fota om man inte får till det som man vill med bilarna!

Hur man än vrider och vänder på det och vad "Rally Sweden" än tycker så gäller ju fortfarande allemansrätten, utom just på vägen. Men man bör nog ta sig en funderare på om det är värt att försöka ta sig några kilometer i terrängen under rådande omständigheter. Men snöpuls ska vara bra träning annars.
Det finns väl både dagpass och veckopass att köpa och då brukar det ingå program med hyggligt detaljerade kartor.
Att fixa bilder från ett WRC-rally är inte konstigare än att man fotograferar från publikplats, kanske inte bästa platsen men fullt görbart om man vet vad man gör. Det är ju heller inget som säger att det måste vara bilder på P1-förarna och dess bilar.
Själv får jag nog ingen tid över att till att plåta är jag rädd.
Mvh
Maverick

Hej Fredrik!
Du sträckorna är avlysta så allemansrätten gäller inte.Det finns en rätt för arrangören att spärra av områden i anslutning till tävlingen.
Och "snöpulsa" lär du nog få göra om du skall se tävlingen. Varje sträcka körs som du säkert vet mellan två punkter på GENOMGÅENDE skogsbilvägar.DESSA skogsbilvägar är avlysta.Jag tänker inte på dom senaste årens special i Karlstad eller Hagfors
Publikplatser ja, det finns det, men dom räker inte till. Och publikten står ut efter sträckan.Så har dom gjort sedan urminnes tider.På varje sträcka står det vakter, som blåser en signal när tävlingsbilarna kommer.Innan start på varje sträcka kör dom sk.O- bilarna. Det är bankontrollanten/-er. Det är alltså flera.Om publiken står fel eller något annat hindrar att start sker på sträckan så börjar inte tävlingen innan detta är åtgärdat.

-Har du några bra råd inför fotgraferandet ?
-"Det är ju heller inget som säger att det måste vara bilder på P1-förarna och dess bilar". Du vad är "P-1 förarna och dess bilar" ?
Och vad skall du foto om du inte fotar bilarna/rallyt.Jo publik kanske ett tag!
-Hur många "svenska" har du varit med om ?
------
För den som inte har info om rallyt kan gå in på www.rallysweden.com

Vi åker upp till Fredriksberg på lördagen och ska dra med kameran har jag tänkt mej, alltid kul att pröva något nytt.. Sen finns det ju massa publik att fota om man inte får till det som man vill med bilarna!

Hej!
Några tips:
-Objektiv som går upp till 300 och mer är inte dumt.I övrigt för publik m.m mindre, men det vet du säkert.
- Vid servicen kan man ha nytt av tex 28-105.
Publiken är helt ok att fota, men tillslut har man det man behöver.Jag själv tar inte alltid knivskapa bilder.Ett ex kommer här när jag följde Grönholm stående bland andra fotografer i en innekurva.
- Har man inte redan en fotoryggsäck så motsvarnde sådan som tål lite - helt rätt.Det är väldigt lätt att trampa fel när man pulsar utefter sträckan.Själv har jag en Lowepro som tar upp till 3 kamerahus och upp till 6 objektiv och då även större dito.Finns även plats för annat.
Lycka till alla rallyfans, nu skall jag ut och fota ett av rallyteamens träning.

Bilagor

• #1073-3.jpg
    #1073-3.jpg
    10.4 KB · Visningar: 784
Hej!
Några tips:
-Objektiv som går upp till 300 och mer är inte dumt.I övrigt för publik m.m mindre, men det vet du säkert.
- Vid servicen kan man ha nytt av tex 28-105.
Publiken är helt ok att fota, men tillslut har man det man behöver.Jag själv tar inte alltid knivskapa bilder.Ett ex kommer här när jag följde Grönholm stående bland andra fotografer i en innekurva.
- Har man inte redan en fotoryggsäck så motsvarnde sådan som tål lite - helt rätt.Det är väldigt lätt att trampa fel när man pulsar utefter sträckan.Själv har jag en Lowepro som tar upp till 3 kamerahus och upp till 6 objektiv och då även större dito.Finns även plats för annat.
Lycka till alla rallyfans, nu skall jag ut och fota ett av rallyteamens träning.

Tack så mycket!
Jo jag har en Lowepro ryggsäck som får följa med.. Men det enda objektivet jag har som går upp till 300 är ett Sigma som jag nästan aldig använder.. Har ett gammalt Nikon 80-200 2,8 men det kanske är för kort, har iofs ett 1,7 converter men det vaet jag inte om det hinner med =) Får kanske lägga ner Sigmat iaf..

Hej Fredrik!
Du sträckorna är avlysta så allemansrätten gäller inte.Det finns en rätt för arrangören att spärra av områden i anslutning till tävlingen.
Och "snöpulsa" lär du nog få göra om du skall se tävlingen. Varje sträcka körs som du säkert vet mellan två punkter på GENOMGÅENDE skogsbilvägar.DESSA skogsbilvägar är avlysta.Jag tänker inte på dom senaste årens special i Karlstad eller Hagfors
Publikplatser ja, det finns det, men dom räker inte till. Och publikten står ut efter sträckan.Så har dom gjort sedan urminnes tider.På varje sträcka står det vakter, som blåser en signal när tävlingsbilarna kommer.Innan start på varje sträcka kör dom sk.O- bilarna. Det är bankontrollanten/-er. Det är alltså flera.Om publiken står fel eller något annat hindrar att start sker på sträckan så börjar inte tävlingen innan detta är åtgärdat.

-Har du några bra råd inför fotgraferandet ?
-"Det är ju heller inget som säger att det måste vara bilder på P1-förarna och dess bilar". Du vad är "P-1 förarna och dess bilar" ?
Och vad skall du foto om du inte fotar bilarna/rallyt.Jo publik kanske ett tag!
-Hur många "svenska" har du varit med om ?
------
För den som inte har info om rallyt kan gå in på www.rallysweden.com

Jag har förvisso bara varit på en "Svenskan" men inte som fotograf utan som tekniker.

P1 står för prio 1 drivers och i sammanhanget är det WRC-teamens förare, dvs 8st i årets tävling om jag inte är fel underrättad. Efter det har du P2, P3 och non-prio drivers. Det är väl mest en term som används internt förvisso. Hur som haver så brukar publiktrycket minska efter P1 och det blir lite lättare att fotografera från publikplats.

Precis som du säger så är det vägen som är avlyst, inte skogen runt omkring. Ingen skulle komma på tanken att pröva saken i domstol heller, men det är ju lättare att som stor organisation hävda saker mot enskilda individer såsom fotografer.

Vad man däremot ska vara medveten om är att WRC/Rally Sweden äger de ekonomiska rättigheterna till arrangemanget. Vilket leder till att det inte är så självklart att plåta och sen sälja hur som helst. Men det är en annan fråga.

Dom sk "0-bilarna" heter normalt föråkare på svenska, vet faktiskt inte vad den engelska termen heter eftersom jag normalt mest jobbar på svenska tävlingar och dessutom med det tekniska och inte ute på sträcka. Sträckchefen åker normalt aldrig efter föråkarna. Detta för att sträckchefen alltid ska finnas på sträckans start, vilket gör att man i så fall måste invänta denne när den åker runt.

Banchefen åker heller aldrig efter föråkarna. Banchefens uppgift är att se till att sträckans alla posteringar är tillsatta och de ser ut att fungera efter förväntan, det är viktigt eftersom en saknad spärrvakt kan leda till katastrof när föråkarna kommer. Föråkarnas uppgift är att om inte full fart så i alla fall nån form av fart åka igenom sträckan för att kontrollera att varningar finns där de ska vara, påpeka om det behövs ytterligare varningar som man missat i lägre fart och om det finns några tveksamheter i roadbooken.

Men nu gällde ju inte denna tråd våra respektive kunskaper i tävlingsorganisation utan just att plåta svenskan. Och det går som sagt att göra alldeles utmärkt från publikplats om man är lite kreativ och utan att betala för sig. Sedan får man själv avgöra hur många meter, eller mer kilometer kanske, snöpuls i terräng man tycker en hundring är värd.

Mvh
Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto