Annons

SVT's Alla är fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Det där är mitt i prick Karl! Ska man terrorisera folk på gatan med sin kamera ska man rimligen be om lov innan man börjar fotografera. Det finns många bra gatufotografier som tagits utan att trycka upp objektivet i ansiktet på folk.
problemet då är att många inte blir bra på bilden då o bilden blir uppställd arrangerad. Jag brukar försöka ta bilden utan att fråga den (riktiga) sedan går jag fram o pratar frågar om jag kan ta bilder. Man får ha lite känsla hur man kan göra försöker du fota någon rakt av med en slöja i dubai då får du problem o i vissa länder så finns utrycket money picture dom förväntar sig betalt om du tar bild o har du inte frågat om lov så kan det blir dyrt och tjafsigt värre.
Var i barbados o det kommer fram en invånare o säger vill du ta en bild på mig när jag klättrar upp i palmen o plockar ner en kokosnöt? jag säger det behövs inte nej tack, han tjatar att han kan ska klättra upp o tar ner en kokosnöt o jag ska ta en bild. Jag svarar gör vad du vill bara för att jag ska få vara i fred o få fota den snygga stranden på bottom way. Helt plötsligt så ropar han hello hello han sitter i palmen högt upp o viftar jag vinkar tillbaks sedan dröjer det 60 sekunder innan han står framför mig o kräver 10 dollar för BILDEN. Jag svara jag har inte bett dig om att klättra upp han står på sig o blir aggressiv o sedan visslar han till o det kommer fram 2 till bitar i 100kg klassen. Det är dags att börja tänka jag står med en hasselbladare med 3 dyra gluggar o en x-pan alltså prylar för närmare 150000 det var bara att hosta upp 10 dollar o se glad ut. Är inte speciellt rädd av mig men det skulle slutat dyrare än 10 dollar om jag inte han det.

Gäller ha känsla vissa älskar att bli fotade o blir superglada att vara med. Jag plåtade ett event i bangkok o där ville alla vara med på bilderna vissa försökte vara med på typ alla bilder ville synas överallt för att det kunde vara bra för dom. Vad jag vill få fram är att dom naturliga snygga äkta bilderna får man om man
- fotar utan att fråga i dom flesta fallen.
men det kan skapa olust hos bägge sidor o problem i vissa fall. Jag kan säga att när jag varit o jobbat utomlands o gått med tex 2 st 1ds mark2 på ena huset 24-70 på den andra 70-200 då blir man kallad konstant papparazi om du går på stranden i tex italien. Är självfallet inte ute efter några närbilder eftersom resebolaget inte vill ha det utan snygga bilder på själva stranden o i vissa fall men människor men i dom fallen frågar jag oftast o försöker få till en bra bild ändå. Därför är det jäkligt skönt med mindre kameror idag :))
 

matlep

Aktiv medlem
Det där var väldigt dömande, det finns massor med fina bilder på lägre håll, tele är snyggt och inte bara "hemligt".

Skulle gatufoto förrresten inte vara betraktande, dvs att man inte skulle påverka motivet innan fotandet?
Det var inte dömande. som jag skrev så var det mina personliga preferenser.
 

alfin

Aktiv medlem
problemet då är att många inte blir bra på bilden då o bilden blir uppställd arrangerad. Jag brukar försöka ta bilden utan att fråga den (riktiga) sedan går jag fram o pratar frågar om jag kan ta bilder.
Med terrorisera menade jag att ställa sig (eller lägga sig) och ta en massa bilder väldigt nära på någon okänd utan dennes medgivande. Efter första bilden är det ju troligen lika arrangerat som om man frågat först. Jag tycker "normalt" gatufoto är helt OK utan att fråga först, men alla människor har en komfortzon som man bör respektera och exemplen i filmen vi diskuterar här tycker jag visade några dåliga exempel på gatufotografering. En erfaren gatufotograf förstår vanligtvis själv var gränserna går.
 

Mesch

Aktiv medlem
Just gatufoto har jag svårt för. Jag kan inte ge mig hän på det sätt som behövs, lite för blyg på något sätt. Eller blyg är nog fel, jag vill inte störa folk i deras vardag helt enkelt.
Gillar dock resultaten som de duktiga inom området får :)
 

patrick.ericson

Aktiv medlem
Ang komfortzon så stod jag på en genomfartsgata i staden där jag jobbar och testade att följa bilar med lång slutartid. Då stannade det en upprörd herre som tvingade mig att ta bort bilden på hans Merca. Efter det är jag väldigt restrektiv till att fotta alldeles för privat. :-(

Sent from my GT-N5120 using Tapatalk
 

Mesch

Aktiv medlem
Ang komfortzon så stod jag på en genomfartsgata i staden där jag jobbar och testade att följa bilar med lång slutartid. Då stannade det en upprörd herre som tvingade mig att ta bort bilden på hans Merca. Efter det är jag väldigt restrektiv till att fotta alldeles för privat. :-(

Sent from my GT-N5120 using Tapatalk

Jösses!
Om jag blev påhoppad sådär vete fan om jag inte skulle bli arg och be vederbörande dra åt...
Inte rätt reaktion förmodligen men sån är jag :)
 

patrick.ericson

Aktiv medlem
Hade bilden varit bättre hade jag nog velat spara den men nu kvittade det. I efterhand tyckte jag också att han inte skulle bry sig då jag har all rätt i världen att stå intill en gata och ta kort, att hans bil råkade komma just där var ju bara en tillfällighet. Nu är vi snart igång igen :)

Sent from my GT-N5120 using Tapatalk
 

emjo

Aktiv medlem
Det här avsnittet tilltalade mig. Det där med att ta det långsamt när man fotar och strosar runt sådär har jag svårt för. Måste skärpa till mig i det avseendet. Schyfferts "stadardfoto 1A" och sedan rusa, där känner jag igen mig.

För första gången var fotodiskussionen givande också tycker jag. Hoppas på mer sådant, om inte annat i en uppföljare:)
 

trax

Aktiv medlem
Bra avsnitt! Tar upp precis det problem som jag utsätter mig för just nu. Min fru önskar 4-5 större stockholms bilder till ett rum hemma och det är en sjukt svår utmaning för mig. Hatar standard bilder på Stockholm samtidigt som det kittlar att hitta nåt nytt, tar självklart annat också. Har gått nu nån mil sammanlagt genom stan och det går sådär. 2-3 kanske 4 bilder som funkar. Svårt och inte alls vad jag gillar att fota men det är ju hela poängen med utmaningen. Vet inte om jag blev direkt klokare av programmet men kul att de tar upp det! Jo, gillade att man självklart kan skita i det gyllene snittet när det sig passar!
 

AFJ

Aktiv medlem
Bra avsnitt och gillade också slutklämmen när bilderna diskuterades.

Johans ratande av bilden med blommorna var helt rätt, den kändes för arrangerad för mig och bilden över havet var faktiskt riktigt lyckad.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Programmets ide är nog främst att väcka allmänhetens intresse för foto på olika sätt, inte att utbilda entusiastiska, fotointresserade amatörer.
Jag tycker de lyckas väldigt bra. Givetvis kan man göra annorlunda eller kanske ännu bättre avsnitt på en massa olika sätt, men utförandet tycker jag får väl godkänt.
Ett extra plus för att man inte alls fokuserar på teknik eller utrustning.
 

afe

Aktiv medlem
Jag håller med, men jag tycker det är lite synd att det bara är en halvtimme. Det känns som att de får stressa genom vissa delar av programmet lite väl mycket.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Ja, det är lite stressat. Upplever att det är ett abrupt slut när de gpr över till att presentera bilderna.



Säkert medvetet, men har själv inte kommit på vad poängen skulle vara i så fall.
 

gunte

Aktiv medlem
Just gatufoto har jag svårt för. Jag kan inte ge mig hän på det sätt som behövs, lite för blyg på något sätt. Eller blyg är nog fel, jag vill inte störa folk i deras vardag helt enkelt.
Gillar dock resultaten som de duktiga inom området får :)

Gäller nog många inklusive mig själv. Men ett tips är att passa på att "öva" när det är olika tillställningar. Märkte det själv i sommras på medeltidsveckan i Visby, då "ber" nästan folk
om att bli fotograferade eftersom flertalet är mer eller mindre "utklädda".
/G
 

MrDip

Aktiv medlem
Har ingen aning om hur lyckad serien är i form av tittarsiffror men jag hoppas verkligen att det kommer mer, och som dom flesta verkar tycka något längre avsnitt.
 

Mesch

Aktiv medlem
Gäller nog många inklusive mig själv. Men ett tips är att passa på att "öva" när det är olika tillställningar. Märkte det själv i sommras på medeltidsveckan i Visby, då "ber" nästan folk

om att bli fotograferade eftersom flertalet är mer eller mindre "utklädda".

/G
Smart att använda den typen av tillställning :)
Det kan nog vara helt rätt även för mig.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

bjoli

Aktiv medlem
Jag har inte läst alla kommentarer men visst har man rätt att opponera sig emot vissa bilder? Jag vill tex inte finnas i någon annans album! Nej, jag har inte skyddad identitet men vill ändå inte bli markerad på Facebook (eftersom jag valt inte vara med)
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag har inte läst alla kommentarer men visst har man rätt att opponera sig emot vissa bilder? Jag vill tex inte finnas i någon annans album! Nej, jag har inte skyddad identitet men vill ändå inte bli markerad på Facebook (eftersom jag valt inte vara med)

Önskemål får man ju ha, men att fotografera på allmän plats får man nog leva med.
Publicering på nätet blir jumper knivigt tror jag. PULslår till ovissa lägen om jag fattat det hela rätt


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
ANNONS