Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SVT's Alla är fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

Bertil V

Aktiv medlem
Gårdagens avsnitt var riktigt bra, tycker jag. Gatufotografering är ju roligt och jag kände igen min egen blyghet. Magnus Wennman var en pärla att ha med. :-D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

Falumas

Aktiv medlem
Senaste avsnittet är typexempel på fotografering jag inte tycker om.

Man måste tänka fruktansvärt egoistiskt i många av tillfällena som t.ex. bilden på paret på stranden. Bilden blev säkert bra, men parets härliga stund tillsammans blev säkerligen avbruten och kortare än vanligt.
Nu är jag inte mot all gatufotografering, i många fall tycker dom som fotograferar om att bli fotograferade och det går att göra utan att störa. Jag tycker faktiskt inte att Johans bilder blev speciellt mycket bättre av att han gick nära istället för att fotografera utan att störa på lite håll.

Sketchen i början är precis som jag föreställer mig att många av alla "förstör inte mina rättigheter att ta bilder"-anhängare håller på hela dagen. Utan hänsyn ändras lagarna.

/Karl
 

Jofo05

Aktiv medlem
Jag råkade ut för en liknande fotograf när jag reste runt i Kina för ett par år sedan. Vi var ju vana att fok ville ta kort på oss, men gemene man var trevlig, frågade först och tog sedan en snabb bild. Men vid ett tillfälle vilade vi mot varandra på en bänk efter att vandrat rätt länge. Och när jag tittar upp har jag ett objektiv i fejjan. Han stod kvar och tar en hel serie, komponerar om osv. Men då hade jag inte hört talas om gatufotografi, så jag visste inte att var gatufotograf, jag trodde bara han var dum i huvet. Jag konfronterade inte honom, jag tänkte att jag skulle vara storsint, men roligt var det inte alls.

Jag tycker man ska vara en riktigt bra fotograf för att pyssla med sådan här fotografering. Och då borde det räcka med att ta en bild. Cirkla runt sint objekt och testa sig fram, nä det håller inte.

Bilder på folk som tittar argt in i kameran. På vilket sätt är de bilderna bra?

Tänk om alla medlemmar på fotosidan kom på att de vill syssla med gatufoto..skulle ju bli helt omöjligt att ta en vanlig promenad...
 

alfin

Aktiv medlem
Senaste avsnittet är typexempel på fotografering jag inte tycker om.

Man måste tänka fruktansvärt egoistiskt i många av tillfällena som t.ex. bilden på paret på stranden. Bilden blev säkert bra, men parets härliga stund tillsammans blev säkerligen avbruten och kortare än vanligt.
Nu är jag inte mot all gatufotografering, i många fall tycker dom som fotograferar om att bli fotograferade och det går att göra utan att störa. Jag tycker faktiskt inte att Johans bilder blev speciellt mycket bättre av att han gick nära istället för att fotografera utan att störa på lite håll.

Sketchen i början är precis som jag föreställer mig att många av alla "förstör inte mina rättigheter att ta bilder"-anhängare håller på hela dagen. Utan hänsyn ändras lagarna.

/Karl
Det där är mitt i prick Karl! Ska man terrorisera folk på gatan med sin kamera ska man rimligen be om lov innan man börjar fotografera. Det finns många bra gatufotografier som tagits utan att trycka upp objektivet i ansiktet på folk.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det där är mitt i prick Karl! Ska man terrorisera folk på gatan med sin kamera ska man rimligen be om lov innan man börjar fotografera. Det finns många bra gatufotografier som tagits utan att trycka upp objektivet i ansiktet på folk.
Nu hade jag nog blivit minst lika störd i mitt hånglande av någon som kommit och frågat som någon som ville fylla bilden med mig och hade ett 22mm objektiv på kameran. Bilden på kärleksparet hade med fördel tagits med utrustningen i startsketchen.

/Karl
 
Senast ändrad:

Rei:No1

Aktiv medlem
Personligen gillar jag gatufotografering men är som båda Schyffert och Rehborg väldigt blyg och obekväm med att synas att man fotar nån, därför tycker jag om att använda ett tele vid gatufoto, då kan man hålla sej lite i skymundan. Och så gillar jag mer då den fotade inte vet att han/hon blir fotad, känns mer äkta då, tycker jag iaf.
 

matlep

Aktiv medlem
Personligen gillar jag gatufotografering men är som båda Schyffert och Rehborg väldigt blyg och obekväm med att synas att man fotar nån, därför tycker jag om att använda ett tele vid gatufoto, då kan man hålla sej lite i skymundan. Och så gillar jag mer då den fotade inte vet att han/hon blir fotad, känns mer äkta då, tycker jag iaf.
Tror du har förväxlat "gatufoto" med "smygfoto".
 

matlep

Aktiv medlem
Det tror jag inte.
Tror du alla gatufototade människor vet att dom blir fotade?
Tror inte det va ;)
Dessutom är det väldigt svårt att "smyga" omkring med en 7d med batterigrepp och ett vitt 70-300L IS ;))
Nä, det är klart att alla inte vet om att dom blir fotade. Men hör och häpna, man kan faktiskt ta sådana bilder med ett 18, 28 eller 35mm glugg... Du kanske skulle prova det någon gång.

Att "smyga" och plocka någon 50 meter bort tycker jag personligen är helt fel. Närvarokänslan finns inte där utan det blir vouyeristiska betraktelser som saknar känsla och finess.

Men det är såklart upp till vad var och man går igång på.
 

iSolen.se

Guest
Nä, det är klart att alla inte vet om att dom blir fotade. Men hör och häpna, man kan faktiskt ta sådana bilder med ett 18, 28 eller 35mm glugg... Du kanske skulle prova det någon gång.

Att "smyga" och plocka någon 50 meter bort tycker jag personligen är helt fel. Närvarokänslan finns inte där utan det blir vouyeristiska betraktelser som saknar känsla och finess.

Men det är såklart upp till vad var och man går igång på.
Det där var väldigt dömande, det finns massor med fina bilder på lägre håll, tele är snyggt och inte bara "hemligt".

Skulle gatufoto förrresten inte vara betraktande, dvs att man inte skulle påverka motivet innan fotandet?
 
ANNONS